Gå til innhold

GeForce 7800 GS underveis?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glimrende. Endelig begynner det å komme litt rimeligere og litt mindre strømkrevende 7800-løsninger. Jeg ser at strømkonatakten ennå ikke er borte og det fortsatt brukes en viftekjøling så jeg avventer nok en stund til.

 

Det forundrer meg litt at ikke den nye brikken kalles for 7600 men kommer vel etter hvert det også.

 

Edit: TEST av 7800GS. Den ser ut til å havne et sted mellom 6800GS og 7800GT.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vil tippe den kommer til å ligge imellom 6800GS og 7800GT

 

Det forundrer meg litt at ikke den nye brikken kalles for 7600 men kommer vel etter hvert det også.

Husk at 7800GS kommer til å bruke G70 brikken som 7800GT og GTX, mens et eventuelt 7600 kort kommer til være en annen brikke. (Basert på 90nm, og færre pipelines enn i G70)

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Etter å ha lest testen hos Anandtech så virker det som 6800GT vil bli skjøvet litt ned i pris og så gå ut av produksjon i løpet av et par måneder. I så fall vil det dukke opp et hull i prissjiktet ca 1500-2000 kr som det ville vært logisk å lansere en 7600-brikke i. Jeg får bare krysse fingrene for at den blir såpass kjølig at den kan kjøles passivt uten at de fjerner den ene DVI-porten.

 

Edit: HW.no skriver 370 MHz kjerne, mens de to kildene skriver 375 MHz kjerne. Dette er sikkert bare en liten skrivefeil.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Kan det virke som nVidia har gjort det utrolige med produksjonsprossessen? Iom at de lanserte et kort som teoretisk ikke skulle ha høyere yield enn laveste versjonen, GTX 512MB vs. GS..? Noen som har en eventuell forklaring på dette?

5194837[/snapback]

Jeg er imponert over det TSMC (?) har gjort med produksjonsprosessen til G70 når den kunne pumpes opp fra 430MHz til hele 550MHz. Men det har vel ikke så mye med yield å gjøre. Yield er et mål på antall fungerende kjerner. F.eks 50%. De resterende kjernene testes og kan evt selges som litt reduserte kjerner (f.eks 7800GT hvis det kun er en pipe-quad som enten er helt gåen eller som bare ikke vil klokke til 430MHz stabilt) Hvis f.eks halvparten av de defekte kjernene kan selges som 7800GT så vil det altså være en del kjerner igjen som foreløbig ikke kan selges. De fleste av disse kan nok brukes likevel dersom man reduserer kvravene for å bestå testene til 16 pipelines og 375MHz. Dermed får man høy grad av gjenbruk og unngår å kaste kostbare kjerner som tross alt kan brukes til noe. Hvis man ikke hadde slik gjenbruk ville nok de få kjernene som fungerer perfekt fått en uhyggelig pris.

 

Hele denne teknikken kan muligens utnyttes ved at man åpner pipelines på den laveste utgaven (7800GS) og overklokker de litt oppover. Dog det er ingen garanti for at de takler hastighetene til modellen over stabilt.

Lenke til kommentar

Skriveleif fra min side Simen1. Mente bare at antallet "gode" mot "dårlige" brikker er ganske merkverdig. De lanserer tross alt et toppkort før de lanserer et kort som ikke består disse kravende du skriver om. I mine øyne vitner det om at de har flere brikker som er gode enn dårlige. Nå skal sant sies at de ga ut GTX 512MiB som begrenset opplag, men allikevel merkverdig gjort syns jeg..

 

Edit: jøss jeg glemmer glemmer det der hele tiden..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Når det gjelder GTX 512MiB så kom vel frekvensøkningen av at de byttet produsent av brikkene. Det er vist samme brikke og samme antall nm prosess, men den andre produsenten har tydelivis vært veldig flinke til to ting: Fjerne "critical paths" og senke effektbruken. Jeg til tippe at 7800 GS er reduserte brikker av begge de to versjonene av G70.

Lenke til kommentar
Jeg er imponert over det TSMC (?) har gjort med produksjonsprosessen til G70 når den kunne pumpes opp fra 430MHz til hele 550MHz. Men det har vel ikke så mye med yield å gjøre. Yield er et mål på antall fungerende kjerner.

Fungerende med den klokkehastigheten dem har satt seg for et produkt, så det har vel en god del å si. Altså, greit nok at brikkene ikke nødvendigvis trengs å kastes, men hvis det var veldig få brikker som kan kjøre stabilt på 430Mhz så kunne man si at 7800GTX har dårlig yield.

 

Når det gjelder GTX 512MiB så kom vel frekvensøkningen av at de byttet produsent av brikkene. Det er vist samme brikke og samme antall nm prosess, men den andre produsenten har tydelivis vært veldig flinke til to ting: Fjerne "critical paths" og senke effektbruken. Jeg til tippe at 7800 GS er reduserte brikker av begge de to versjonene av G70.

5195013[/snapback]

"GF-7800-U-A2" (7800 512MB) er også produsert av TSMC. nVidia sier de har gjordt noen prosess endringer, men jeg tror også det er en tilfelle av å ha satt til side brikker som klokker veldig høyt siden starten av produksjonen av G70.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...