Gå til innhold

Blu-ray får mer funksjonalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noe sier meg at det likevel kan være snakk om en proprietær løsning som gjøre en bundet på hender og føtter. Jeg avventer i hvertfall en grundigere analyse av hva det betyr før jeg evt. jubler.

 

Men rent bortsett fra det så er det et minus i margen at produsenten heter Sony.

5185045[/snapback]

 

 

HD-DVD's managed copy er også en proprietær løsning. Det er nok ingen av disse som vil la oss kopiere uten begrensninger, ei heller gi ut detaljerte hw og sw beskrivelser frivillig. Spm man kan stille seg er hvilket format som er "best" egnet til å bevare forbrukernes ønsker og samtidig tilfredsstille Hollywood, Bollywood og andre filmstudioer.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Bare at Sony har valgt navnet "Blu Ray" (selvom dette logisk signaliserer bruken av blålaser) sier jo litt om nettopp hvor fokuserte de er på proprietære formater, merkelapper osv. Sony virker for meg som om de fortsatt lever på 80-tallet og fortsatt higer desperat etter å "ta verden med storm" slik de gjorde med Walkman.

 

Det virker ikke som om Sony helt har fått med seg at verden har gått videre og fått langt flere alternativer siden den tid.

 

Jeg vil heller gå i butikken å leie meg en"HD-DVD" film eller "HDV" eller "HD"-film enn å leie meg en "Blu Ray"-film, bare navnet høres latterlig flaut ut og milesvis fra noen form for standardisering i mine øyne.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Bare at Sony har valgt navnet "Blue Ray" (selvom dette logisk signaliserer bruken av blålaser) sier jo litt om nettopp hvor fokuserte de er på proprietære formater, merkelapper osv. Sony virker for meg som om de fortsatt lever på 80-tallet og fortsatt higer desperat etter å "ta verden med storm" slik de gjorde med Walkman.

5185708[/snapback]

Sony var tidligere et teknologitungt selskap, men sist de skulle ha ny toppsjef, falt valget på en person med bakgrunn fra mediabransjen. Jeg mener dette er mye av grunnen til det som er skjedd med Sony i det siste. Joda, 80-tallet og storhetstiden er over, men jeg ser ikke at dagens lederskap er istand til å gjenvinne svunne tiders storhet.

Lenke til kommentar

Lol, husker den tiden jeg vokste opp i Sørøst Asia (nærmere bestemt Singapore) og Sony introduserte MiniDisc. Lanserte det i 1992, men husker at jeg hadde vært på en av de messene jeg pleide å gå til året før, hvor jeg så en prototype av en MD spiller og selveste lagrings-disken (MD'en).

Tror det tok ca. 3-5 år før folk flest begynte å kjøpe MD spillere (siden portable CD-spillere har alltid vært billige der nede), og hvis jeg ikke tar helt feil tok det enda lengre tid før det ble populært i europa!

 

Ja, Sony har (som de fleste andre) gjort noen dårlige valg gjennom tidene, men det virker som om de har lært ialtfall noe fra feilene sine (bortsett fra CD kopi-beskyttelses rotet som de har havnet i i disse dager. Men men, det er en annen historie).

Jeg må innrømme at jeg så på Blu-ray som det beste av disse to lagrings-alternativene for en stund tilbake (mht. jobben/utvikling i TV/film media), og denne avgjørelsen er nok noe Blu-ray supportere kan rope hurra for. Men jeg er ikke akkurat en stor Sony fan, så jeg blir nok ventende på sidelinja enda en stund til... (eller inntil bransjen velger formatet for oss). :roll:

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar
Håper kommende alternativene slår ihjel både HD-DVD og Blueray kort tid etter det er lansert!  ;)

5186220[/snapback]

Ja, med tanke på at det virker som utviklingen av forbrukerrettigheter vil ta et stort skritt bakover med begge standardene så håper faktisk jeg også det.

5186352[/snapback]

Med tanke på hva kineserne klarer å mekke sammen i disse dager, så skal man ikke se bortifra at det kommer noe derfra som lagrer mer, raskere, billigere etc enn noen av disse formatene.. Og med tanke på hvor mesteparten av optiske drev blir produsert, så skal man ikke se bortifra at de klarer å spre dette raskere enn noen andre også.

Lenke til kommentar
Hva skal man med et optisk drev hvis man ikke får noe innhold på dette drevet?? Det er jo derfor det er viktig å ha med seg innholdsleverandørene også. De er jo selvfølgelig interessert i å holde kopieringen under kontroll uansett om det er spill, film, sw.

 

Mvh

5187926[/snapback]

 

Personlig hadde jeg gjerne sett at de så etter andre løsninger enn optiske drev på mange fronter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Angående kinesere og produksjonskapasitet så hadde det vært fint om de lagde en ny standard for optiske drev som kun var ment som datalagring. Ikke noe annet. Så kunne folk selv lagret det de ville på disse platene etter en åpen standard, med et åpent filsystem. F.eks EXT2 eller en utvidelse av CDFS (hvis det er åpent) eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Jeg er lei av "krangelen" mellom HD-DVD og Blu-ray. Og siden jeg i det siste misliker Sony i større grad enn før, så blir disse platene mindre aktuelle.

 

Jeg har i lengre tid lurt på om blu-ray-plater kommer i et slags deksel (som vist på bildet). Isåfall hvorfor?

5188083[/snapback]

 

Jeg sku nesten ønske at vi snart fikk et format der selve "mediet" var litt mer beskyttet. Typisk som med blue ray caddy. Da kan med god samvittighet låne ut filmen til sine slaskete venner, som elsker å ta midt på plata med feite chipsfingre, og så legge den på bordet sammen med nok av sand og fjernkontroller, ølflasker og røyk, så platene ser mildt sagt jævlige ut igjen :p

Lenke til kommentar
Jeg har i lengre tid lurt på om blu-ray-plater kommer i et slags deksel (som vist på bildet). Isåfall hvorfor?

5188083[/snapback]

Ville vel tro Blu-ray kommer i deksler. Når man bruker blålaser blir hullene 1 og 0 som skal leses så små at man kan få veldig store problemer med støv og fettmerker. Derfor legger man et lite plastikk cover på utsiden omtrent som en gammel diskett.

Lenke til kommentar
Angående kinesere og produksjonskapasitet så hadde det vært fint om de lagde en ny standard for optiske drev som kun var ment som datalagring. Ikke noe annet. Så kunne folk selv lagret det de ville på disse platene etter en åpen standard, med et åpent filsystem. F.eks EXT2 eller en utvidelse av CDFS (hvis det er åpent) eller noe i den duren.

5188045[/snapback]

 

Ja, hvis et slikt format kommer så ville en kanskje fått stuespillere som støtter dette også etterhvert.

 

Det virker som både hollywood, kino-selskapene og produsenter av utstyr ligger en del etter i "evolusjonen". Hadde vært bedre om de kunne tilpasset seg våre behov, enn at vi må tilpasse oss slik filmbransjen vil ha tingene.

 

Kunne ønsket at filmer i hollywood kom ut likt over hele verden, vekk med soneinndelinger, at kinosalene oppdaterer filmfremviserne til digitale platefremvisere, vekk med alt som heter DRM og kopibeskyttelser.

 

Synes at den siste StarWars filmen var elendig kvalitet på når en så den på dagens kinosaler. Hakking i bevegelse. Har dette noe med konverteringen til analog film å gjøre at vi får inn slik forringelse? Eller jeg blitt mer kresen etter at vi fikk DVD utgivelser? Har dagens DVD utgivelser bedre kvalitet over seg, enn de analoge filmrullene vi titter på på kino?

 

Hadde vært flott om filmbransjen gjorde det billigere og mer attraktivt å se produksjonene enten dette er hjemme eller i kinosaler.

 

Filmbransjen må ta hensyn til at flere og flere ønsker å titte på filmer i stuen fremfor i kinosalen. Derfor må det komme alternativer hvor en kjøper film over internett, nå når de fleste skaffer seg bredbånd. Synes vi burde få kunne gjøre hva vi vil med filmen. Filmer er og blir piratkopiert uansett hvordan hollywood vrir og vender på ting.

 

Synes det hadde vært mer fornuftig av hollywood å øke datamengden på en utgivelse slik at brukeren får bedre bilde- og lydopplevelse. Kombiner dette med billigere utgivelser så tror jeg de kunne fått flere kunder som var villige til å betale for det.

 

Det er tross alt ganske slitsomt å nedgradere kvaliteten med komprimering for både PC og bruker, i tillegg til at det ville tatt lang tid å overføre for eksempel 50 - 100 Gigabyte med data for hver film over fildelingsnettverkene, enn det ville vært å fått tilgang til en lynkjapp dedikert server. :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...