Gå til innhold

AOpen Mini PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man har ikke mulighet til å kjøre minnet asynkront med prosessoren, dermed er man rimelig fastlåst når det gjelder frekvens på minnet.

Jeg må innrømme at jeg ikke følger like bra med i overklokkingen som jeg gjorde før, men hvordan får dere >2100 MB/s minnebåndbredde med synkront minne når FSB er 400 MHz?

Burde ikke det gi teoretisk 1600 MB/s ?

Lenke til kommentar
er det bare jeg som ser syner eller er det 2 minneslotter på den ?

jeg ser da vitterlig 2 inkludert der minne allerede er installert.. eller er det til noe annet igjen? http://www.hardware.no/tester/annet/aopen_mini_pc/6.jpg

 

Men dette er en boks jeg absolutt vurderer.. til å bruke som mediasenter.. om mulig.

5181746[/snapback]

 

Jeg skjønte heller ikke det der. Sannsynligvis mener testeren at det bare er ett LEDIG spor, men jeg skjønner ikke hvorfor han da sammenligner med bærbare. Selv om mange bærbare har to minnespor er jo ett stort sett alltid i bruk, akkurat som i dette tilfellet. (det finnes muligens noen maskiner med on-board minne og to ledige spor, men dem er det langt imellom)

Lenke til kommentar

Veldig god test, trakk for akkurat de tingene jeg hadde trekt for på denne maskin (untatt at jeg vil si at en vifte som bråker under load er et større problem enn en litt slapp bios, er ikke noe klokkingsmaskin dette).

 

Alt i alt virker det som en lovende produkt som ikke når helt opp pga prisen og et par småfeil (ikke digital utgang feks, slår men som litt merklig på en slik sak).

 

AtW

Lenke til kommentar
Man har ikke mulighet til å kjøre minnet asynkront med prosessoren, dermed er man rimelig fastlåst når det gjelder frekvens på minnet.
Jeg må innrømme at jeg ikke følger like bra med i overklokkingen som jeg gjorde før, men hvordan får dere >2100 MB/s minnebåndbredde med synkront minne når FSB er 400 MHz? Burde ikke det gi teoretisk 1600 MB/s ?

5181568[/snapback]

400FSB (100MHz * 4 på grunn av QDR) har 64 bit (8 Byte) FSB-bussbredde. Det vil si 3,2 GB/s så resultatet på 2,1GB/s skal gå bra.

 

Jeg synes det var en lekker liten maskin. Litt dyr og kanskje litt for støyende, men ellers OK. Det at biosen var ganske begrenset synes jeg ikke gjør noe da dette først og fremst er en kontormaskin som ikke skal tukles med. Fokuset er ikke overklokkere eller folk som trenger høy ytelse til spill eller annet likevel.

 

Men jeg synes det er litt synd at den støyer såpass. Hvis coveret hadde vært laget i f.eks litt tykk aluminium så kunne de kanskje kombinert det med heatpipes slik at lokket virker som en stor passiv kjøler i stedet for den støyende viftekjøleren.

Lenke til kommentar
400FSB (100MHz * 4 på grunn av QDR) har 64 bit (8 Byte) FSB-bussbredde. Det vil si 3,2 GB/s så resultatet på 2,1GB/s skal gå bra.

FSB'en har en båndbredde på 3.2GB/s ja, men siden minnet er DDR ikke QDR og med samme FSB blir det vel 100x2x8=1600 MB/s.

Eller er det slik at minnet ikke kjørte synkront, men heller på sin spesifiserte DDR 533 hastighet?

Lenke til kommentar

Jeg har en slik maskin og kan ikke si at støyen plager meg. Jeg jobber i visual studio og bruker opera + spiller av musikk og den bråker ikke. Nå skal det sies at jeg har 1.73MHz 533 cpu'en, istedet for 1.8 400 som etter hva jeg ser ble brukt her. Vet ikke om min kanskje utvikler bittelitt mindre varme og om det har noe å si?

 

Arbeidsstasjonen min er i alle fall pensjonert, mye mer behagelig denne her for mitt bruk, selv om denne er ganske slapp, spesiellt når den kjører på laveste hastighet. (798,3Mhz) Rent og stilig på bordet er det også. Litt pussig ser det nå ut da. Seagate FW HD'n min er langt større enn maskinen. Et tips må være å teste ut Lacie sin for Mac mini som man kan putte under. (Den får man riktig nok ikke i 400GB foreløpig.

 

Jeg lurer veldig på er hvilken program Hattelco leverer med den som styrer vifta og CPU. Selv bruker jeg Speedswitch XP i dynamisk modus.

 

Nå skal ikke jeg gi noen det falske intrykket av at den er stille hele tiden, kjører jeg Microsoft Update og den trenger en del oppdateringer, støyer den som et 6800 Ultra kort med den kjipe standardvifta. Det vil jeg si er å støye en hel del.

Lenke til kommentar
400FSB (100MHz * 4 på grunn av QDR) har 64 bit (8 Byte) FSB-bussbredde. Det vil si 3,2 GB/s så resultatet på 2,1GB/s skal gå bra.
FSB'en har en båndbredde på 3.2GB/s ja, men siden minnet er DDR ikke QDR og med samme FSB blir det vel 100x2x8=1600 MB/s. Eller er det slik at minnet ikke kjørte synkront, men heller på sin spesifiserte DDR 533 hastighet?

5183612[/snapback]

Slik jeg forsto det kjører minnet synkront. Altså nedklokket fra DDR2-PC4300/533MHz til DDR2-PC3200/400MHz. En minnekanal med PC3200 minne er 64bit (8Byte) bred, klokker inn på 200MHz og ganges med 2 på grunn av DDR-teknikken. Altså effektivt 400MHz * 8Byte bredde = 3,2 GByte/s, derav navnet PC3200.

 

Jeg forsto det ikke sånn at ram går på 100MHz (200MHz effektivt) altså synkront med en FSB på 100MHz (400MHz effektivt).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hmm. En P4 med "800MHz" FSB kjører vel synkront (1:1) med DDR400 siden det er 200x4 (quad pumped bus) og 200x2 (dual datarate) hvor de kjører på synkrone frekvenser 200:200.

Hvordan kan da denne prosessoren på 400 (100x4) være synkron med samme minne?

 

Stemmer det i så fall ikke bedre at minnet kjører 2:1 over FSB og ikke synkront?

 

EDIT: Dersom "synkront" betyr at de effektive hastighetene er identiske så betyr jo det at det ikke før DDR2 800 har gått ann å kjøre synkront minne på en P4, noe som for meg ikke klinger helt rett uten at jeg vil si meg helt sikker.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Hahah, jeg begynte seriøst å lure om noen hadde presset det nye ASUS Ati X1800XT kortet som er lansert :p

 

Men kjekk liten pc, men det jeg ikke skjønner, er hvorfor ingen har lagt fram en ide om å lage en pc nett som en bærbar, bare at den har litt flere koblinger, ikke har skjerm og tastatur, den hadde jo vert idell!

Siden den er liten og tynn, har forhåldsvis god ytelse, og er lett å frakte på!

Lenke til kommentar

Killer_Dementia:

Den pluggen der det står front audio tror jeg ikke er til front audio. Det ser ut som det er der man kobler harddisken og DVD-brenneren. Se på disse bildene for å se motstykket:

http://www.hardware.no/tester/annet/aopen_mini_pc/10.jpg

http://www.hardware.no/tester/annet/aopen_mini_pc/9.jpg

 

Bildene skjuler forresten også pluggen til den interne høytaleren.

 

2 og 3 ligner veldig på hverandre. Ved 3 står det "USB 3" noe som sikkert er en tredje USB-port, men ved 2 ser jeg ikke at det står noe. Kanskje det er "front audio" som er der selv om pluggen er lik den som er merket USB 3. Det er i hvertfall litt trengsel rundt 2 så det kan forklare at teksten har kommet så langt bort som til den proprietære IDE-kontakten. Det kan godt være der man skal plugge inn fronthøytaleren som er skjult på de bildene jeg linker.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...