Gå til innhold

Omtale av The Movies (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje det bare er meg, men jeg stusser veldig på hvor gode anmeldelser The Movies får rundt om - bortsett fra litt hovedpoenger her og der virker det som de fleste anmeldelsene helt overseer det negative med dette spillet, uten å peke på noen spesielle. Ser ikke skogen for bare trær, eller hva det nå var =)

 

Så, her er litt små kinderegg i The Movies få nevner. Ta bort funksjonen for å lage små filmsnutter først, og se på "spillet":

 

Som et "Movie Studio" -Tycoon er det så elendig gjennomført at jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne engang. Hva med økonomien? Den finnes tilnærmet ikke. Jeg har prøvd virkelig hardt, men det er umulig å ikke tjene penger. Lag den værste møkkafilmen du kan tenke deg, med de dårligste skuespillerne, billigste setta, værste crew osv - og du går i pluss uten problemer. Økonomien i tycoon spill er et veldig viktig komponent, og gleden av å faktisk få til noe og tjene penger på "innsatsen" din og det å forstå spill-mekanikken er ikke-eksisterende i The Movies. At ting du vil plassere på eiendommen din, eller bygninger du må ha, sett, lønninger osv koster penger, virker mer som noe slengt inn et par dager før release. Ingenting av det virker gjennomtenkt i edruelig tilstand.

 

Micromanagement? Joda, i ekstreme doser. Den aller minste busk og enhver søplekasse må kjøpes inn fra et kaos av menyer og plasseres omhyggelig. Et onde tenker du sikkert, men i og med at prosessen ofte gjentas for hver gang du utvider området ditt med en ny bygning eller sett, så må du gjennom dette peset på nytt. Siden du starter med et så stort område å bygge på rett fra start, blir det til at du prøver ta litt om gangen. Det finnes heller ingenting intuativt med måten dette er gjort på, og minner litt om arroganse - selve UI for å utføre disse funksjonene ligger så langt bak i brukervennelighet at jeg mistenker Lionhead for aldri ha sett et Tycoon spill i aksjon.

 

Med overstående premiss, hvorfor i all verden skal du som eier av et filmstudio passe på at buskene er plantet riktig til enhver tid - det er ingen som faktisk besøker studioet ditt. Dette er ikke noe fornøyelsespark eller opplevelsesenter med guidede turer eller tilsvarende. Eneste grunnen til at du blir presset til all denne meningsløse fiklinga er enda en abstrakt verdi - den estetiske "verdien" av studioet ditt. Hele dette konseptet, som er normalt i et Tycoon spill, virker lite gjennomtenkt og plastret på for at du skal ha "noe å gjøre". Litt som et hamster-hjul.

 

Mer om grensesnittet da, for å nevne noen skrekk eksempler. Her er ingenting naturlig eller laget for å være enkelt. Skal du endre lønn til skuespillerne dine? Enkelt nok: Scroll over det store området og let etter en bygning som ser ut som alle andre. Du har sikkert glemt hvor du plasserte den bygningen. Hold musa over bygningen når du først har funnet den igjen, slik at taket forsvinner. Da ser du plantegningen for bygningen. I et ikke navngitt rom finnes et 3D symbol for "I" (Info sikkert....eller Inane). Plukk opp dette symbolet med musa og dra det over til et rom på planttegningen som heter "Finances" og slipp det der. Da kommer du til finans menyen og kan øke lønningene til skuespillerne. Ganske enkelt og brukervennelig hva? Sukk.

 

Et annet fint eksempel er flytting/endring av bygninger. Glem å prøve klikke på bygningen i noen form, det ville vært for lett. Neida, for å flytte eller rotere en bygning må du først spore opp en bygningsarbeider. De ser nesten like ut som alle vaktmesterne - og de må du ha mange av! Regn med 4 "janitors" pr skuespiller som går å plukker søppel pr "produktive" ansatt du har. Jo...masse mer scrolling rundt om på området for å finne denne hersens bygningsarbeideren som ligner på en vaktmester. Få tak i han/henne før de stikker av, løft opp med musa. Bær dem over til bygningen du skal endre (mer scrolling) og hold dem over til plantegningen dukker opp. Rundt denne igjen dukker det opp et par symboler for å endre. Hold så bygningsarbeideren over dette ikonet til det er "ladet opp" (en animasjon rundt symbolet). Når du tror du hele er ferdig, slipp bygningsarbeideren på symbolet, og vips så kan du faktisk flytte eller rotere bygningen. Vanvittig.

 

Jeg skjønner dette blir langt og tungt, så jeg skal heller prøve ta en kort oppsummering. The Movies er et lite morsomt filmsnutt program, med et kaotisk makkverk av et tycoon-spill rundt seg.

 

Kansje det er bare meg The Movies tilta fullstendig feil vei, siden stort sett alle anmeldere jeg stoler på også gir det i området 7-8/10, men jeg kan umulig være alene? =) I mine øyne får "spillet" en 2'er og film-programmet har jeg ingen formening om. Morsomt en stund, men ikke nok til å underholde over tid. Bare en oppfordring, vent på en demo eller vit at du skal synes det er vanvittig morro å lage filmsnutter (som forsåvidt ser ganske like ut alle som en - sjekk The Movies siten og alle de tusen snuttene som er lastet opp) før du blindt plukker opp denne suppa basert på anmeldelser. Eller vent en stund og se hva "community" kommer opp med av custom-props, modeller etc. Kan jo hende selve film-lagingen tar av senere og jeg ser potensialet i underholdningen der =)

Lenke til kommentar

Beklager SirGalrim, jeg sa ikke "Stol på meg", det ville jo vært absurd =) Bare en anbefaling om å kanskje tenke seg om to ganger først, siden alt ikke er så innlysende. Det var vel mer ment som et offset og utspill på en overmakt av positive anmeldelser jeg personlig følte meg mektig lurt av. Det gjør du selvfølgelig akkurat som du vil med =)

Lenke til kommentar

Ble alt for mye fokus på simminga og alt for lite fokus på selve laginga av filmene, synes nå jeg.

Det er et konstant stress, og skuespillerne syter rævva av seg. Å lage to filmer på samme tid er nesten som å si "jeg er en antirasist" foran 200 Ku Klux Klan-medlemmer. Jeg prøvde å lage to filmer på samme tid, og det gikk ikke, for å si det mildt. Jeg havnet på minus-siden, og der ble jeg LENGE!

 

Dessuten er det tydelig vis ikke mulig å lage en film som er bedre enn to stjerner på 50-tallet og tidligere. Det er dritlett å få "cutting edge" på effektene i filmene, bare gå i post-production office og legg inn masse random lyder over alt, trenger ikke å stå i stil med noe som helst.

 

Min mening er at spill enda er i en alt for ung alder til å bevege seg inn på slike trakter, hvor man egentlig trenger u-scriptet AI og... Ja, ALT må egentlig være u-scriptet i et slikt spill.

 

The Movies er et fint spill, men ikke noe mer. Det er ingne muligheter til å lage "drømmefilmen". Jeg hadde jo selvfølgelig ikke forventet det (man er bra dum om man forventer slikt av dagens spill), men det var like vel litt trist å se at jeg hadde rett.

 

Dette spillet blir vel som med The Sims. En ny expansion annenhver måned, hvor vi får to nye sett, fem nye kostymer og muligens en ny sjanger. 299kr rett ut av lommeboka. :no:

Lenke til kommentar

Dette er et av de spillene jeg gledet meg til ble sluppet helt fra det ble annonsert, for dette kunne bli et spill hvor man kunne slippe fantasien løs og om man ville, lage egne versjoner av Ringenes Herre.

 

Forventningene mine til spillet ble for store, og ettter en uke med spilling så jeg ikke lengre underholdningsverdien. Jeg kom til 60-tallet en gang, etter det ble det bare ekstremt mye av det samme, om og om igjen.

 

Til dere som sier at skuespillerne klager for mye og blir fort sure: Før du starter å lage en film, sørg for at alle er relativt stress-frie, og om de ikke er det, sett dem i resturanten, ikke baren. Plei dem MELLOM filmproduksjonene, da skal du se at de ikke blir like slitsomme å ha med å gjøre

 

Et par spørsmål til dere som har kommet lengre i spillet:

 

-Får man flere og mer avanserte klipp utover i spillet? Ble etterhvert vanskelig å finne noen ubrukte klipp, og å sette sammen noe som ga noe som helst mening.

 

- http://gamer.no/image.php?productId=15033&imageId=81182

Dette bildet ligger i gamer.no's bildearkiv for The Movies. Er dette et screenshot fra den ferdige versjonen? I såfall, hva er det for noe, og når i spillet vil man kunne ta i bruk dette? Antar at det bare er et produksjons-screenshot fra Lionhead..

Lenke til kommentar

hehe, har ikke prøvd dette spillet, men fikk meg til å tenke på "Lula - the sexy empire" som jeg spilte for et par år siden ;):p der kunne man også drive filmstudio, med whinete skuespillere, dog i en litt annen filmsjanger, men jeg husker det var kos å komme med titteler til "blåfilmene", hadde en storsuksess som jeg kalte "Route 69"...

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

Beklager et noe forsinket svar.

 

Ser poengene dine, Ellusion, men er uenig i den strenge dommen. Jeg vil våge å påstå at tilfredsstillelsen av å se dine egne filmer på lerretet overgår den gleden man får av å se pengene trille inn, og her scorer The Movies høyt. Det er ikke et spill for de som ser etter et dypt simulatorspill, men derimot et spill som kreative personer vil ha stor glede av. Et spill som fortjener mer enn en liten time.

 

Brukergrensesnittet blir forklart på en enkel og grei måte vha. ingame tutorials, men kan bli tungvint lenger ute i spillet etterhvert som filmstudioet vokser. Dette nevner jeg forsåvidt i omtalen også. Dog bør det nevnes at en hele tiden får opp et forslag til hva som kan være gunstig for gjenstanden/personen du plukker opp, og et lite trykk på TAB-tasten tar deg til den foreslåtte bygningen. Ikke prikkfritt, men det duger.

 

At folk klager over at det er for lite fokus på selve filmlagingen blir for meg uforståelig. Jeg fikk da all den tiden jeg ville til å skreddersy filmen slik jeg ville ha den. Alt fra kameravinkler til små, syke detaljer som hvor det skal være lys - du ender kanskje ikke opp med drømmefilmen, men det er ikke langt ifra. Trikset er å ikke bry seg for mye med å gjøre det "bra" i spillet. Konsentrer deg om noen få stjerner istedet og kos deg med å sette sammen filmer. Som sagt, det er gleden av å se dine egne verk i aksjon som gjør dette spillet underholdende, og selv en halvslapp simulatordel kan ikke ødelegge det. Det gjorde den ihvertfall ikke for meg.

Endret av Farnoy
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...