Gå til innhold

Blogg: Bergsala hindrer Nintendo-import


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spiderman bør trekke Bergsala for retten. Jeg var i sin tid med og gjorde det samme med Unsaco i Norge, og de tapte med glans.

 

Om Bergsala ville tapt en slik rettsak i dag er usikkert, men med en god strategi kan Spiderman skape ekstremt mye bra PR for seg selv - noe vi opplevde på starten av 90-tallet.

Lenke til kommentar
Spiderman bør trekke Bergsala for retten. Jeg var i sin tid med og gjorde det samme med Unsaco i Norge, og de tapte med glans.

 

Om Bergsala ville tapt en slik rettsak i dag er usikkert, men med en god strategi kan Spiderman skape ekstremt mye bra PR for seg selv - noe vi opplevde på starten av 90-tallet.

5162328[/snapback]

 

Bergsala påberoper seg Varmerkeloven (som kun gjelder i EU og ikke i Norge) og den nye Åndsverkloven som ble innført i Norge i sommer som forsvar. Åndsverkloven er vel egentlig ment å beskytte en annen type dataprogrammer, men hadde vel kanskje vært greit å få en avklaring.

Lenke til kommentar

De klarer ikke hindre det med det første uansett, for da må de jo ha avtaler med forhandlere av nintendo spill over hele verden, og det kan jo ha sin pris og tid. Som oftest er det lettest å laste ned spill du venter på fra nettet, for jeg kjøper de uansett hvis jeg liker de. Jeg er av typen som spiller spill om og om igjen. Selv om dette i hovedsak dreier seg om spille til konsoller av den ikke bærbare typen, men allikevel. Jeg har skaffet meg spill til Emulatorer for jeg syntes ikke en bærbar konsoll er sååå flott at jeg gidder å spille spillene med den når jeg er hjemme. Da får jeg mye bedre bilde og lyd ved å spille de på PCen. Jeg er fult klar over at kopiering av mange av disse konsollspillene er forbudt, men jeg har nå spillene og å påstå at å forbedre spilleopplevelsen når man faktisk eier spillene blir det ikke så moralsk galt ville jeg si. Jeg spiller kanskje spillet mer på den måten da men... :p

Lenke til kommentar

Jaja, de får uansett ikke hindret oss i å kjøpe spillene fra f.eks. USA via diverse selgere på Ebay. Da er det jo bare å ta kontakt med selgeren av spillet før man kjøper og avtale at de oppgir verdien til under kr 200,- når de sender pakken, så slipper man toll og slikt.

 

Og som en ekstra bonus går jo pengegriske Bergsala glipp av pengene de ellers ville fått. :tease:

 

Men det jo selvsagt litt kjedelig at Spiderman også blir skadelidende i samme slengen dersom vi kjøper direkte fra utlandet.

Lenke til kommentar

Vi er ikke BARE underprioritert. Europa fikk jo Zelda, The Minish Cap lenge før USA ;)

 

Jeg er enig. Det var fint å gå innom Spiderman for to måneder siden, og plukke med meg Meteos og Kirby, derav sistenevnte fremdeles ikke er utgitt i Norge.

 

Men men.. Klarer man ikke å vente på noe godt, så er det bare å importere :) Er det noen som har gode tips ang. hvilke sider som er pålitelige?

Lenke til kommentar
"Auda, Kuben solgte ikke godt, hva er neste trekk?"

 

"STOPP ALL IMPORT! REKLAMENE VÅRE MÅ GJENNOM!"

5169099[/snapback]

Nå er det da ikke akkurat det det var om heller da. :roll:

5169253[/snapback]

 

Nei, men du skjønner tegninga.

5170139[/snapback]

 

Består tegningen av dommedag og fordervelse?

 

Gi meg det du går på.

Lenke til kommentar

De kan bare drite og dra. Kundenes rett til å beskytte sin investering står høyest i kurs, mener nå jeg. Hvordan forventer de at butikkene skal kunne leve av å selge deres produkter når produktene allerede er gammelt nytt før de kommer inn i butikkene ? Er det bedre for Bergsala at folk heller importerer på egen hånd ? Sånn at butikkene til slutt selger å lite at de ikke orker å være nintendo-forhandlere lenger ? Det vil ødelegge for kundene, da tilgjengeligheten på spill blir mindre. Hadde jeg hatt en DS hadde jeg ikke funnet meg i å måtte vente i et halvt år på et spill fordi noen vil "beskytte sin investering".

 

Ang. innlegget om emulering støtter jeg deg i at så lenge du har kjøpt spillet skal ingen få bestemme om du skal spille det på konsollen eller pc'en din.

Lenke til kommentar
trist at sånn skjer.. er ganske idiotisk når det tar opp mot et halvt år i mange tilfeller før spillene slippes her, hvis de i det hele tatt slippes her.

5169988[/snapback]

 

Det er det ja. Bergsala fatter bare ikke at de kjører hele Nintendo norge i grøfta.

De prioriterer mindre leketøyskjeder og narvesenkiosker, framfor seriøse elektronik-kjeder som spaceworld, CD on, elkjøp og spiderman.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kunne tenke meg å høre Bergsala sitt svar på kritikken - hvorfor kan ikke "Gamer.no" ta steget over i litt mer formell journalisme og faktisk oppsøkge en del kilder, i stedet for å sitere artikler fra ett eller annet nettsted?

 

_Ring_ til Bergsala, hør hva de har å si, _grill_ dem med gode argument slik at de får noe å tenke på, samtidig som du ringer til Spiderman for å mane(eller yppe!) til kamp mellom de to partene.

 

Det vil iallefall jeg lese :)

Lenke til kommentar

Saken er vel sånn at det ikke er avklart om det er forbudt å importere spill fra land utenfør EØS, den lover Bergsala henviser til gjelder for programvare, ikke spill. Spiderman på sin side har satt advokater på saken og valgt å la være å selge importerte spill ( utenfra EØS ) inntil saken er avklart.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...