Gå til innhold

SGI viser Altix 4000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en Octane, men har enda til gode å få'n opp å gå pga. latskap :(

fy skam

 

Det er ikke til å stikke under en stol at MIPS er en av de mest suksessfulle RISC prosessorene som har overlevd. Riktig nok mest på embedded markedet, men totalt sett en meget bra prosessor arkitektur. Jeg ble oppriktig lei meg da jeg fant ut at SGI "feiga ut" og hoppet over på Intel barken.

Men det virker som om SGI kan overleve som leverandør av servere og viritualiseringsmaskiner. Hadde bare de nye Itanium arbeidsstasjonene sett like bra ut som de gamle MIPS maskinene...

Lenke til kommentar
256 GiB per CPU høres ganske mye ut selv for slike systemer å være. Er det noen som vet hvilken minneteknologi de bruker? DDR2?

5151241[/snapback]

Virker som om de bruker DDR...

I hvert fall forrige Altix serien. link til noen som selger Altix moduler

 

Men det er vært å nevne at det er mer til Altixens minne enn DDR eller DDR2.

NUMAflex

SGI global shared-memory architecture: Enabling system-wide shared memory

NUMAlink

Lenke til kommentar

> Synes det er synd at SGI har kuttet ut MIPS og IRIX og gått over på Intel og Linux.

 

Ja, det kan man si, men det er gode grunner for dette.

 

Intel VS MIPS: Kostnader. SGI utviklet sine egne MIPS CPU'er, og med fallende salg ble dette veldig kostbart. Nå har vel ikke Itanium fått opp salget som ønsket, og det gjør at disse heller ikke er av de rimligste... Dette var i hvert fall grunnen for det, sammen med ønsket om å gå over til Linux.

 

Linux VS IRIX: Applikasjonstøtte. Linux (selv 64-bit) har en bredere støtte av applikasjoner enn IRIX. Dette var en trend, og denne ville fortsatt enten SGI byttet eller ikke. IRIX er et voksent OS, og fortsatt har det nok en del fordeler fremfor Linux, men det kommer seg !

 

> Hadde bare de nye Itanium arbeidsstasjonene sett like bra ut som de gamle MIPS maskinene...

 

Etter å ha klødd på en Prism Deskside vil jeg nok ikke si at den er mye tilbake for tisligere arbeidstasjoner fra SGI. Den er ikke fullt så servicevennlig, men så bruker den jo standardkomponenter (PCI / Minne /CPU) til forskjell fra tidligere AS.

Når det er sagt har SGI fått til en stabil og god arbeidstasjon med mulighet for bl.a. Dual-Head stereo. Det er enda ingen konkurrenter som kan på Linux...

På en annen side kunne de godt ha kommet med en "low-end" arbeidstasjon. Spørsmålet er vel om de ville solgt nok av dem i et marked som flyter over av konkurrenter ?

Lenke til kommentar
Intel VS MIPS: Kostnader. SGI utviklet sine egne MIPS CPU'er, og med fallende salg ble dette veldig kostbart. Nå har vel ikke Itanium fått opp salget som ønsket, og det gjør at disse heller ikke er av de rimligste... Dette var i hvert fall grunnen for det, sammen med ønsket om å gå over til Linux.

5151972[/snapback]

Det som overrasker meg er at når SGIs kjernemarked (Hollywood, industrien, forsvaret) startet å sutre på lønnsomhet (Wintel kontra SGI) gjorde ikke SGI grep for å kutte i prisene, forbedre service, eller på annen måte bevise at de var konkurransedyktige. Nei, de fikk panikk, løp rundt som hodeløse høns og lanserte en serie med Intel CPU og MS winNT! Snakk om å støte fra seg kjernekundene. Slikt er jo lett å tolke som en innrømmelse på at de *ikke* var lønnsomme kontra Wintel.

Deretter forsøkte de å reparere skadene ved å droppe NT maskinene for og så satse på Linux og Itanium.

 

Linux VS IRIX: Applikasjonstøtte. Linux (selv 64-bit) har en bredere støtte av applikasjoner enn IRIX. Dette var en trend, og denne ville fortsatt enten SGI byttet eller ikke. IRIX er et voksent OS, og fortsatt har det nok en del fordeler fremfor Linux, men det kommer seg

5151972[/snapback]

Hvis vi snakker nåtid, ja. Men hvis vi snakker tida SGI fikk for seg at de ikke kunne satse på IRIX så lenge mer var IRIX fortsatt ledene på *tunge* 3D og viritualiserings applikasjoner. Kombiner det med teknisk overlegen HW burde SGI klart seg mye bedre enn de gjorde.

 

Etter å ha klødd på en Prism Deskside vil jeg nok ikke si at den er mye tilbake for tisligere arbeidstasjoner fra SGI. Den er ikke fullt så servicevennlig, men så bruker den jo standardkomponenter (PCI / Minne /CPU) til forskjell fra tidligere AS.

5151972[/snapback]

Jeg tviler ikke på at den står tilbake på ytelsen, men jeg syns den ikke ser ut som en SGI maskin. Selv ved siden av en gammel Indy ville nok mange syns at Indyen så bedre ut. Og det som *ser* bra ut må vel *yte* bra og... :p Det er litt som sportsbiler, den kan nok gå bra, men hvis den ikke ser bra...

 

---

 

Det var en eller annen som sa noe i denne duren etter SGIs fall:

"SGI har alltid hatt den beste R/D avdelingen og de beste ingeniørene i hele Silicon Valley, desverre har de også hatt flest (altfor mange) direktører og ledere uten teknisk bakgrunn"

Husker ikke hvor jeg fant sitatet hen, men er det noen som har en formening om hvor godt dette stemmer? Det ville jo forklare en del.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
256 GiB per CPU høres ganske mye ut selv for slike systemer å være. Er det noen som vet hvilken minneteknologi de bruker? DDR2?

5151241[/snapback]

De har ikke lagt ut tekniske data på Altix 4000 ennå så vidt meg bekjent, men det kommer vel denne uka. SGI leverte for ca ett år siden en Altix 3700 med 13TB RAM til Japan for kjøring av kjernefysiske simuleringer. Det skulle tilsi at 24TB var i ferd med å bli en begrensning. Det er nok heller maksimalt tilgjengelig minne heller enn minne/kjerne som er begrensningen. En må f.eks ikke ha maks antall CPU kjerner i maskina for å få maks minnekapasitet. Med introdukajon av dual/multi core brikker så vil jo også minne/kjerne for maksimalkonfigurasjonen synke.

 

Mener forøvrig å ha hørt at det er snakk om DDR2 minne.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
256 GiB per CPU høres ganske mye ut selv for slike systemer å være. Er det noen som vet hvilken minneteknologi de bruker? DDR2?

5151241[/snapback]

De har ikke lagt ut tekniske data på Altix 4000 ennå så vidt meg bekjent, men det kommer vel denne uka. SGI leverte for ca ett år siden en Altix 3700 med 13TB RAM til Japan for kjøring av kjernefysiske simuleringer. Det skulle tilsi at 24TB var i ferd med å bli en begrensning. Det er nok heller maksimalt tilgjengelig minne heller enn minne/kjerne som er begrensningen. En må f.eks ikke ha maks antall CPU kjerner i maskina for å få maks minnekapasitet. Med introdukajon av dual/multi core brikker så vil jo også minne/kjerne for maksimalkonfigurasjonen synke.

 

Mener forøvrig å ha hørt at det er snakk om DDR2 minne.

5152431[/snapback]

 

PS: En liten men interessant detalj her. Dette er hovedgrunnen til å satse på Itanium fremfor x86 eller Opteron (eller andre x86 64-bit wannabees). Maskinen som ble levert til Japan med 13 TB minne hadde ikke vært mulig på en slik arkitektur. Disse kan ikke adressere så mye minne som 13 TB.

:!:

Lenke til kommentar

For meg står Octane maskinene som symboler for den gang hardware var et håndtverk, i dag er det masseproduksjon. Prisen for en Octane arbeidsstasjon var over ti ganger mer enn det man i dag får en dual Xeon/Opteron AS for. Synes absolutt du skal fyre opp din olefiver, de varmer og bråker godt, men for meg blir de et symbol over gammel storhet, førsteklasses håndtverk fra chip til OS. Lurer på å skaffe meg en selv...

 

Når det gjelder MIPS på AS, ble vel den utkonkurrert av x86 før SGI trakk ut pluggen, så mitt inntrykk er at masseproduksjonen tok knekken på MIPS. Det var jo ikke bare CPU SGI måtte kaste inn håndkleet på, men også grafikkort og OS. Itanium hadde også tatt igjen MIPS da denne tok sine siste åndedrag, og om ikke annet, så hjalp vel skremselspropagandaen fra Intel (om de fantastiske utsiktene til Itanium) de siste økonomene i SGI til å bestemme seg for å ta ut pluggen. Det som kanskje er enda mer bemerkelsesverdig var termineringen av alfa-prosessoren, hadde vært morsomt å se hvor langt den arkitekturen kunne nådd med skikkelig finansiering.

 

Det største problemet for de dyreste løsningene så langt, er kanskje at de har blitt utdatert altfor fort til å forsvare investeringen. Her hjemme har vi Notur, som kostet en del millioner å få på plass, hvor mye den siste oppgraderingen kostet vet jeg ikke, men billig var det neppe. En standard x86-64 kjører i dag sirkel rundt MIPS prosessorene i Notur.

 

Skulle gjerne visst hva japanerne skal med 13TB, jeg tror neppe de kjører shared memory kjøringer som utnytter alt det minnet, bare allokering av alt det minnet vil være en tidkrevende operasjon, og for partikkelfysikk skal det gjerne regnes noe også, så jeg tør ikke tenke på hvor tidkrevende en kjøring som sluker 13TB vil være. Men de er visst tålmodige i Asia... Hvis man ikke trenger alt minne til en kjøring, har man heller ikke bruk for så mye shared, så det kan nok tenkes at en x86-64bit wannabe kunne vært aktuelt også der, men det er ikke til å skyve under en stol at SGI sin NUMA er meget godt egnet for skalering, Itanium egner seg for flyttall, og shared memory gjør livet mye mer behagelig for programmeren.

Lenke til kommentar

Jeg stusset først litt på den merkelige størrelsen 13TB, men antar det kommer av omregningen mellom TB og TiB. Altså at maskina har nøyaktig 12 TiB som er et mer logisk tall (3*2^42) og at det blir ca 13,2 TB når man regner om.

 

Edit: Brikkene faller på plass: "over 13TB" skrives det, men da tydeligvis under 14TB. Noe som passer fint med 12TiB = ca 13,2TB.

 

http://www.sgi.com/company_info/newsroom/p...mber/jaeri.html

http://www.top500.org/sublist/System.php?id=6320

http://itpro.no/art/6988.html

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
For meg står Octane maskinene som symboler for den gang hardware var et håndtverk, i dag er det masseproduksjon. Prisen for en Octane arbeidsstasjon var over ti ganger mer enn det man i dag får en dual Xeon/Opteron AS for. Synes absolutt du skal fyre opp din olefiver, de varmer og bråker godt, men for meg blir de et symbol over gammel storhet, førsteklasses håndtverk fra chip til OS. Lurer på å skaffe meg en selv...

5154758[/snapback]

Mas litt på meg a, så skal jeg dra meg ut av Football Manager 2006 og døtte hodet inn i Octanen :)

IRIX er ikke installert og jeg må boote over nett via en GNU/Linux maskin. Har hatt trøbbel med oppsettet på serveren, og det virker som om nettverkskortet på Octanen er noe sært, virker ikke som om det vil opp...

Hvis du kjøper deg en sjøl, *kan* det være lurt å finne en med IRIX preiinstallert, evt. sørg for at du har en ekstern SCSI cdrom...

 

please excuse my OT.

Lenke til kommentar

Nå må du se å få huet ut av Football Manager 2006, vi kan ikke gå av hengslene bare fordi Tufte IL gjør stor suksess (hjalp det?).

 

Har aldri sett under kabinettet til en Octane, men det må da gå an å boote dem på et menneskelig vis. Hvis det finnes noe sånt som PCI på den får du jo fort nettverk. Hadde vel sett for meg å kjøre linux på en hvis det blir noe av, men det blir kanskje værre med 3D grafikk drivere enn nic, så å beholde Irix er kanskje løsningen. Skulle vel være mulig å få tak i Irix ville jeg tro.

Lenke til kommentar

Irix install fra linux burk mini-howto

 

1. Kopier inn irix cd'ene til linux boksen

2. Sett opp dhcpd med mac adressen fra irix maskinen ( printenv )

/etc/dhcpd.conf
subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0 {
host sgi {
fixed-address 192.168.0.129;
hardware ethernet AA:BB:CC:DD:EE:FF;
}
}

3. Konfigurer tftp. server_Args må peke til irix cd'ene

/etc/xinetd.d/tftp
server = /usr/sbin/in.tftpd
server_args = -s /irix

4. Lag en guest account uten passord

guest::500:500::/home/guest:/bin/sh

5. Installer pdksh. Ta backup av /bin/sh og lag en symlink til pdksh

mv /bin/sh /bin/sh.bak
ln -s /usr/bin/pdksh /bin/sh

6. Installer rsh. Konfigurer pam.d. Gjør systemet wide-open så trekk ut internett eller bruk firewall

/etc/pam.d/rsh
auth required /lib/security/pam_nologin.so
-> #auth required /lib/security/pam_securetty.so
auth required /lib/security/pam_env.so
-> #auth required /lib/security/pam_rhosts_auth.so
account required /lib/security/pam_stack.so service=system-auth
session required /lib/security/pam_stack.so service=system-auth

7. Sjekk at rsh fungerer

rsh <servername> -l guest ls -al

8. ip_no_pmtu_disc må settes til 1

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_no_pmtu_disc

9. Fyr opp maskinen og gå inn i prom

setenv netaddr 192.168.0.129

10. Start fx for å partisjonere diskene. Bytt ip adresse til din egen server

boot -f bootp()1.2.3.4:/path/to/inst/stand/fx.64 --x 

11. Start irix install. Bytt ip adresse til din egen server

boot -f bootp()1.2.3.4:/path/to/inst/miniroot/unix.IP30

 

Finnes en bra FAQ her om irix install fra linux

Lenke til kommentar

Se der ja, det var DDR-2.

Makan til specs, får vann i kjeften...

 

Nå må du se å få huet ut av Football Manager 2006, vi kan ikke gå av hengslene bare fordi Tufte IL gjør stor suksess (hjalp det?).

5155617[/snapback]

Hehe. Det hjalp egentlig bedre at jeg ente rykka opp med SFK :( vel, neste sesong da...

 

Har aldri sett under kabinettet til en Octane, men det må da gå an å boote dem på et menneskelig vis. Hvis det finnes noe sånt som PCI på den får du jo fort nettverk. Hadde vel sett for meg å kjøre linux på en hvis det blir noe av, men det blir kanskje værre med 3D grafikk drivere enn nic, så å beholde Irix er kanskje løsningen. Skulle vel være mulig å få tak i Irix ville jeg tro.

5155617[/snapback]

Trur ente det er no i veien med det integrerte NICet, sannsynligvis bare no jeg burde ha gjort som jeg ente gjør... Dessuten trenger Octane en PCI-"boks" for å bruke PCI-kort, den har jeg ente.

Linux på Octanen har jeg sjekka ut. Min har IMPACT serie grafikk-kort, så det er mulig å få opp X. Men jeg har IRIX så jeg prøver da først det.

BTW, IRIX er ikke lett å få ta i, lovlig. SGI selger ikke OSet for seg selv, installasjonsdiskene skal egentlig følge maskina. Totalpakke stil.

 

Irix install fra linux burk mini-howto

 

*KLIPP*

5155755[/snapback]

Takk.

Det er noe liknende det jeg har forsøkt før, men andres tanker, råd og vink er alltid nyttige. Det kan jo tenkes at jeg ser på dette her i ettermiddag ;)

Lenke til kommentar

Utfordringen til SGI er ikke operativsystemet, men konkuransen mot klynger og billig x86-teknologi.

 

Cray sattser på AMD Opteron i sine løsninger. Intel Itanium gir fordeler for SGI, men også utfordringer.

 

Linux gjør jobben i dag. Det er standarddistribusjoner fra standardleverandører for SGI Altix nå. OSet for slike beist har blitt hyllevare.

 

Få andre som kan konkurere med SGI på de områdene SGI virkelig gjør det bra på, men billig klynge-teknologi gir dem en utfordring. Da både klynger som kjører Linux og klynger som kjører andre OS. IBM Bluegene kjører flere OS på en gang. Et strippa egenutviklet OS på det meste av systemet og Linux på noe av det.

 

Det blir spennende å se om SGI får noe suksess med bedriftsløsningene sine. Se hvordan det går med SGI som databaseplattform og plattform for bedriftsløsninger som SAP. Spørsmålet her er hva de har å tilby i forhold til andre leverandører av Linux, Unix og mainframes.

 

-martin

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...