Gå til innhold

Kronikk: Musikkbransjen og DRM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen greie synspunkter hadde artikkelen jo. Er enig i at brukeropplevelsen ødelegges. Hovedsakelig på grunn av at musikkbransjen føler trang til å beskytte seg mot piratkopiering.

 

Det uheldige for platebransjen er jo at de ikke klarer å håndtere problemet tydeligvis. For hvis brukeropplevelsen blir ødelagt slik vil de klart kunne tape kunder. Som en konsekvens kan det kanskje gro opp alternativer til de store "monopolene" i musikkbransjen som tar brukeren på alvor, og kanskje lar piratkopiering få fortsette fordi den er vanskelig å få bukt med uansett.

 

Det som er betenkelig er at det stadig vekk blir implementer DRM beskyttelse i ting som harddisker, minnekort, operativssystem og software. Til og med hovedkort kan risikere å få DRM på bekostning av brukeren slik at du blir helt prisgitt kontrollen som Microsoft med sine "innvidde" partnere kan komme til å bruke.

 

I windowsupdate-tjenesten kommer det nå og da noen drypp av DRM i tilleggene som tilbys der. Noen av dem er frivillige, men det er vel ikke noe i veien for at Microsoft kan implementere det fullt ut i Service Pack eller i nye versjoner av Windows om de skulle ønske det.

 

Selvfølgelig piratkopierer vi ikke, for det er jo forbudt. :innocent:

Lenke til kommentar
Er enig med mye av det du skriver, men hva mener du egentlig å oppnå med denne artikkelen? må si jeg syns den passer bedre på forumet, er ikke akuratt en nyhet...

5134552[/snapback]

Nå må jeg passe meg for ikke å bli for krass eller bitter, men ... i så måte passer den godt sammen med noen av artiklene som har kommet her, så det er vel ikke så ille :) Jeg leste bare løselig over artikkelen, men det jeg så virket helt greit.

Lenke til kommentar
Nå må jeg passe meg for ikke å bli for krass eller bitter, men ... i så måte passer den godt sammen med noen av artiklene som har kommet her, så det er vel ikke så ille :) Jeg leste bare løselig over artikkelen, men det jeg så virket helt greit.

5134683[/snapback]

 

Var heller ikke ment som en spesielt ondsinnet kritikk fra min side heller, men lurer bare på hvorfor redaktøren kommer med en slik "kronikk" hvor han istedenfor å ta en objektiv linje, nesten angriper platebransjen. Og dette uten å se på hvorfor de gjør det de gjør eller vise til bedre løsninger.

Lenke til kommentar

Noen her burde lese litt om hva en kronikk er, og det er ikke redaktør som burde det. ;)

 

Flott kronikk, likte synspunktene dine godt. Kronikken viser hvor merkelig platebransjen faktisk oppfører seg, en oppførsel som jeg er sikker på at ikke gjør annet enn å ødelegge for dem selv.

Lenke til kommentar

Enig, fin kronikk. Må si jeg kjenner meg godt igjen :) Dog, jeg tror de første musikkfilene med komprimert musikk jeg var borti het noe sånt som .mod eller noe sånt. (ikke .mid som er noe annet). Mp3-avspillingen ble det ikke fart på før jeg fant programmet Winamp 1.6 i 1999 og kjøpte meg en superrask (7200rpm) og "enorm" harddisk på hele 9,1 GB.

 

Man mister mye av lysten på å kjøpe når man vet at det koster mye mer og samtidig er et dårligere (mindre fleksibelt) produkt. Det med Sony BMG's spyware er forsåvidt bare en av dråpene som har fått begret til å renne over mange ganger. Musikkindustrien har mistet i hvertfall mistet en kunde i meg, og det er ikke min feil. Det er ikke meg som har gått over til "the dark side".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Personlig har jeg kjøpt mye mer musikk nå enn før jeg begynte med mp3er (var det rundt 95-96). Jeg henter ned musikk jeg er nysgjerrig på, holder det mål kjøper jeg albumet.

 

Plateselskapene er hovedsakelig grinete fordi de ikke lenger kan påvirke folk i like stor grad som tidligere. Problemet deres er jo at folk ikke kjøper like mye singler osv fra artistene de selv tjener mest penger på (dvs. artister som ikke skriver/komponerer selv) - artister som Neil Young selger fortsatt masse album. Fiskvik (tidligere leder av IFPI Norge) innrømmet selv at det var "fjortiss-segmentet" de tapte penger på. Med denne selvinnsikten kan det vel ikke være så vanskelig å se at : det er sammenheng mellom kvalitet og salg - og ikke nødvendigvis mellom plateselskapenes utgifter med en artist og dennes inntjeningsevne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...