Gå til innhold

Enorme forskjeller på surfepris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg merket en liten feil som dere kanskje vil rette opp i:

 

Det blir altså en totalkostnad på 1500 kr i måneden om du surfer 30 dager i uken.

Der skulle det kanskje stå 30 dager i måneden.

 

Jeg har for øvrig ikke en 3G telefon så jeg beskymrer meg ikke om de prisene. Jeg har ikke tenkt å begynne å bruke 3G før det har gått litt mer tid og det blir billigere å bruke. Vanlig gprs liker bruker jeg veldig sjeldent. Jeg hadde heller kjøpt en tlf med wlan og koblet meg opp på trådløst nettverk.

Endret av SweeeTMaN
Lenke til kommentar

Er så jævlig rart at det er omvendt hos NetCom. Der får du ikke datamania hvis du har bedriftsabonnement. De legger opp til at kundene skal kjøpe Connect-innstikkskort til 1700 kroner, og glemmer at det er en haug med bedriftskunder som sitter med smarttelefoner og pda-telefoner de gjerne vil bruke til litt surfing og diverse. Irriterende at man ikke kan kjøpe Connect på det abonnementet man har og bruke det til surfing for 499/mnd, eller få kjøpt datamania på bedriftsabonnementet. Må vel kjøpe meg et privatabonnement jeg kan bruke til surfing. Tungvint :(

Lenke til kommentar

Jeg har One Price Faktura, betaler 6 kr/MB for GPRS. Betaler ellers 99 øre/minutt og 49 øre/SMS. Betaler ingenting i månedlige avgifter. Jeg har ikke 3G, men det blir noen MB i uken i GPRS/EDGE-bruk. Så er ikke helt enig i at de små leverandørene er dyre på datatrafikk. Hadde nok merket stor forskjell på regningen om jeg hadde gått over til Telenor eller Netcom, men i feil retning ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes de gjerne kunne undersøkt et større utvalg operatører og abbonementer. Dette blir liksom å trekke 5 operatører opp av hatten og generalisere ut i fra det.

 

Jeg skulle også nevne at "billigoparatørene lopper deg" ikke stemmer for to av de billigste operatørene: Mobyson (8 kr/MB) og noextras (10 kr/MB).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dette kan kanskje være et alternativ for familien hjemme, der er telefonlinja så dårlig at man ikke får mer enn 28,8 over den (selv ikke 56k modem går på full speed). Men heller ikke mobilsignalet er helt topp, går det ann å mekke en slags antenne selv som tar inn sånne signaler bedre, og bare bruke et mob-abonnement til å surfe?

 

AtW

Lenke til kommentar
Dette kan kanskje være et alternativ for familien hjemme, der er telefonlinja så dårlig at man ikke får mer enn 28,8 over den (selv ikke 56k modem går på full speed). Men heller ikke mobilsignalet er helt topp, går det ann å mekke en slags antenne selv som tar inn sånne signaler bedre, og bare bruke et mob-abonnement til å surfe?

 

AtW

5138996[/snapback]

 

De fleste telefoner (hvertfall "mid/high-end") har da mulighet til ekstern antenne. Men jeg vil anbefale å teste dekningen/hastighet før du bestiller inn.

 

Noe som ikke ble nevnt med surfing på GPRS/EDGE. Det gir dårlig ping, 200-500 er ikke uvanlig. Koble seg opp til terminal server via EDGE var en noe "morsom" affere :p

Lenke til kommentar
Dette kan kanskje være et alternativ for familien hjemme, der er telefonlinja så dårlig at man ikke får mer enn 28,8 over den (selv ikke 56k modem går på full speed). Men heller ikke mobilsignalet er helt topp, går det ann å mekke en slags antenne selv som tar inn sånne signaler bedre, og bare bruke et mob-abonnement til å surfe?

 

AtW

5138996[/snapback]

 

De fleste telefoner (hvertfall "mid/high-end") har da mulighet til ekstern antenne. Men jeg vil anbefale å teste dekningen/hastighet før du bestiller inn.

 

Noe som ikke ble nevnt med surfing på GPRS/EDGE. Det gir dårlig ping, 200-500 er ikke uvanlig. Koble seg opp til terminal server via EDGE var en noe "morsom" affere :p

5139234[/snapback]

 

Ok, og man kan få tak i relativt saftige antenner som passer i en slik kobling? Det er muligens like enkelt å bruke et slik kort til PC om man kan koble en antenne til det?

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg synes de gjerne kunne undersøkt et større utvalg operatører og abbonementer. Dette blir liksom å trekke 5 operatører opp av hatten og generalisere ut i fra det.

 

Jeg skulle også nevne at "billigoparatørene lopper deg" ikke stemmer for to av de billigste operatørene: Mobyson (8 kr/MB) og noextras (10 kr/MB).

5138766[/snapback]

 

Tja. Poenget er jo som nevnt at det ikke spiller så stor rolle for en som wapper eller laster ned en mail eller ti innimellom.

 

Men å laste ned forsiden på VG.no er dyrt uansett om det koster 6, 8 eller 14 kroner. Og 600, 800 eller 2000 kroner for 100 MB er uansett vanvittig mye dyrerere enn 25 kroner...

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se så virker det som om de som sitter hos teleoperatørene som tar avgjørelsene om mobildata er nokså tullete. En typisk holdning er at 'kundene ikke tar i bruk dette, så det er ingen grunn til å endre på noe'. Dette er sevlforklarende tull. Folk tar ikke i bruk så mye dataoverføring o.l. fra mobil FORDI DET ER SÅ DYRT!

 

Det ironiske er at det ikke er noen grunn til å ta masse penger for GPRS, EDGE og 3G. Unntaket her er selvfølgelig de operatørene som må betale Telenor, men her er det Telenor som får skylda. Nettet er jo operativt og i gang. Alt er satt opp. Litt data over linja koster dem ikke noe mer, men de raker inn pengene for det. Teletopia har GPRS, noe som alltid har vært gratis! Veldig bra om man bor i Oslo-området.

 

Jeg synes det er på tide at operatørene skjerper seg på dette området. Det er NULL vits med 3G dersom det ikke kan brukes i praksis pga KJEMPEoverprising. Her er et området som trenger en skikkelig gjennomgang for å få prisene på et nivå som nærmere tilsvarer faktiske utgifter for operatørene. Teknologien er her. Nettene er utbygd (for det meste). Men bruken vil aldri ta av slik det er i dag.

 

Bruker mange mobil for internett i dag? Nei, så klart. Vil de om prisene er lagt på et langt mer forniftig nivå? Ingen tvil om.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Må korrigere litt for Netcom sin del...MÅ ikke ha egen telefon/innstikkskort/Sim-kort forå bruke connect/Connect20.

 

Jeg ringte kundeservice, og fikk lagt Connect20 på mitt eksisterende abonnement. Fungerer som bare det det. Bruker den vanlige telefonen akkurat som før.

 

For bedriftsabo. kan en få,

Connect20 : 20 mb inkludert, 4 kr/Mb etter dette

Connect, som nevnt i artikkelen. Lønner seg fra ca 80 mb/mnd og oppover.

 

Truls

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...