Gå til innhold

Nye GeForce-modeller på horisonten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fant denne informasjonen om de nye kortene:

 

Fascia media:

• GeForce 7600 GTX: G72 GTX, 16 Pipeline, 4 VS, 550/1200MHz core/mem, bus 128 bit, 256 MB.

• GeForce 7600: G72, 12 Pipeline, 4 VS, 450/1000MHz core /mem, bus 128 bit, 128/256 MB.

 

Fascia bassa:

• GeForce 7200: G73, 8 Pipeline, 4 VS, 450/900MHz core/mem, bus 128 bit, 128 MB.

• GeForce 7200 LE: G73 LE, 4 Pipeline, 400/800 MHz core/mem, bus 128 bit, 128 MB.

Jeg vet ikke om dette er autentisk informasjon eller om det er spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Kortene vil benytte samme PCB som GeForce 6200- og 6600-kortene, men får noen modifikasjoner med tanke på strømforsyning. Kanskje får også GeForce 7600 en 6-pins SLI-tilkopling.

Jeg er litt skuffet over at planlegger 6pins spenningstilkobling. Det betyr at de 75W som hovedkortet kan levere til skjermkortet gjennom PCIe-porten kan bli for lite. 75W er allerede veldig mye i mine øyne og betyr ganske kraftig kjøling.

 

Dr.Ittsekk: Hvis spesifikasjonene stemmer eller er et nogenlunde korrekt estimat så er det morsomt å merke seg at budsjettmodellen 7200 får spesifikasjoner som ligner 2 år gamle toppkort. (Radeon9800pro har 8 pixel pipelines, 4 geometri pipelines, klokkehastighet på GPU i samme område, og minnebåndbredde i samme område. Geforce FX5800 Ultra hadde også noe tilsvarende) Utviklingen går raskt :yes:

Lenke til kommentar
huff.. er det ikke nok kort ute snart....

Nye kommer og de gamle går, livets evige sirkel dette :)

 

Må være unødvendig mye penger som blir kastet bort på sånt.. men men..

Er ikke jeg som styrer disse kronene.

5127526[/snapback]

Ja huff denne utviklingen. Vi skulle ha stanset med commondore 64, det var mye bedre den gangen.

Hvordan går det med gikta forresten?

 

PS.: Husk å be Ruth å kjøpe med kamferdrops og mokkabønner fra S-laget er du snill.

Lenke til kommentar
Jasså, jeg som lurte på om det kom en 7600GT i gårdagens 6800GS tråd. Så var det bare å spørre igjen, muligheter for modding?

 

Men plasserer vi 7600 foran 6800GS i ytelse?

5127565[/snapback]

7600GT kommer med 16 pipeliner mens 7600 kommer med 12 pipelines. Sistnevnte blir trolig mulig å låse opp for å slå på alle 16 pipelinene.

 

7600GT vil sikkert få bedre eller tilsvarende ytelse (ut i fra spesifikasjonene Dr.Ittsekk fant). En rask sammenligning (6800GS i parantes)

Intern pixel processing power (pipelines * MHz kjerne): 8,8 Gtexels/s (5,1)

Minnebåndbredde (bit * effektivt MHz): 19,2 (32)

VS processing power: 2,2G (2,1G)

 

Men selv om det Dr.Ittsekk gravde frem stemmer så er det jo ennå mye som er ukjent. Blandt annet hvor effektive skyggeleggerene (shaders) er, hvor mange ROP's det er, effektbruk, og ikke minst pris. Jeg ser ikke bort i fra at 7600-serien kommer til rundt 1500-1800kr.

 

Edit: Fikset litt på benevninga.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
MistaPi: Jeg har tatt til meg det du har sagt før. Det er derfor jeg skriver "pixel processing power" i stedet for "pixel fill rate". ;)

Gpixels/s = pixel fillrate

 

Men hvordan kan du få det til at høyere oppløsninger er mindre båndbreddebegrenset enn lavere oppløsninger?

5127910[/snapback]

Skjermkortet har en tendens til å bli raskere pixel/PS begrenset enn båndbredde begrenset med høyere oppløsning, og ikke minst pga z-buffer komprimerings funksjonene fungerer bedre i høyere oppløsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...