Gå til innhold

Intel med ny harddiskteknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil ikke akkurat kalle det "drømmeharddisken" å gå over til et hybridprodukt som dette.

 

Det å bruke cache for å pynte på resultater er en kjent strategi og jeg synes ikke det er noe å juble for at vi i tillegg må begynne å kjøpe ekstra cache minne for å opprettholde ytelsen på diskene.

 

SSD er det eneste steget i riktig retning hvor cache er hovedlagringen og platene fungerer som en slags backup/safety. EVE Online har implementert verdens raskeste SSD system for sitt DB backbone og merket enorm forbedring på 10-17.000 samtidige brukere.

 

Men dette synes jeg blir en plasterlapp ordning på eldgammel teknologi hvor man skaper flere produkter forbrukeren må kjøpe for å få litt bedre ytelse.

 

Men det vil selvf. gi oss bedre ytelse, men alle vet at mer cache gir bedre ytelse. Hvis det fantes patent på cache ideen ville personen vært styrtrik for det er den mest "misbrukte" plasterlappen innen IT.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg mente ikke å være ensrettet negativ til løsningen. Men dette er egentlig litt gammelt nytt for ideen har vært brukt i mange, mange år på eks. IDE Raid kontrollere hvor man kan montere eks. PC100-PC133 ram som cache for å få bedre ytelse på diskene/Raidet.

 

Bortsett fra at det også har vært meget vanlig med ekstra cache på SCSI raid kontrollere i uminnelige tider. Dog er disse på kontrollernivå og ikke rett på disk og at minnet ikke er av flashtypen og mister data, med unntak av løsninger med batteribackup.

 

Så det at vi får dette som en løsning hvor det flyttes frem til IDE disken, jeg vet ikke hvorfor det virker som "yesterdays news" med dårlig smak.

 

Men såklart, det vil gi en ytelsesboost og det får vi være glade for ;)

Jeg hadde bare håpet på en annen type nyhet i forhold til disker, men vil sikkert lære å like dette også ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Får håpe flashminnet tåler å bli skrevet over et par tusen ganger da..

5116746[/snapback]

Moderne flash-brikker er garantert å tåle 100.000 overskrivinger. Jeg regner med den garantien kryper opp til 1 million om ikke så lenge.

 

Disse hybrid-greiene er jo interessante, men jeg er enig i at jeg heller ville ha hatt en "ren" flash-disk, om de var mulig å få tak i til en grei penge med en grei størrelse (dvs feks 16 GB)

Tradisjonelle harddisker har fortsatt et overtak på transferrate så det kan ha sine fordeler å kombinere disse på en smart måte. F.eks å dele samme partisjon ut på flash + harddisk på en sånn måte at alle små filer og starten på større filer ligger på flash mens resten av store filer ligger kun på harddisk.

 

Et annet alternativ kunne vært å koble veldig mange flashbrikker i Raid0 slik at transferrate kom opp på nivå med harddisker eller mer.

 

Jeg venter i hvertfall tolmodig på "drømmedisken". :)

Lenke til kommentar

Simen1:

Enig, det som selger denne løsningen er hvor bra man klarer å utnytte det siden flash ikke har den beste transferraten.

 

Så det med at eks. hele MFT/FAT eks. kjøres ut og at alle disk temp/cache også kjøres ut på flash enheten kan nok gi en ganske så pen ytelsesboot på systemet.

 

Hadde vært pent om man også fikk til et system som kjørte små filer(max size) på flashen hvor accesstid er kritisk og starten på store men at resten av store ligger på disken som du nevner for å få bra transferrate gjennom hele filen.

 

Interessant når du nevner det på denne måten :). Jeg bare så for meg en skuff full av ubrukte mini-pci flashbrikker.

 

Hadde vært fint om de kunne benyttet en standard man kunne brukt andre steder også. Feks. Pro Duo brikkene man også kan bruke i kameraer osv. Da hadde terskelen for å bytte og oppgradere brikkene vært mindre fordi man også kunne bruke de i video kamera til mpeg4 filming, samt foto kamera, telefoner, mp3 spillere osv.

 

Prisen på 512MB på Pro Duo er ikke så aller verst og artig å kunne da la 256MB brikken man hadde bli MP3 eller foto kort.

 

(kjenner jeg begynner å like ideen hvis minnebrikkene også kan brukes til andre ting)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Får håpe flashminnet tåler å bli skrevet over et par tusen ganger da..

5116746[/snapback]

Moderne flash-brikker er garantert å tåle 100.000 overskrivinger. Jeg regner med den garantien kryper opp til 1 million om ikke så lenge.

 

Disse hybrid-greiene er jo interessante, men jeg er enig i at jeg heller ville ha hatt en "ren" flash-disk, om de var mulig å få tak i til en grei penge med en grei størrelse (dvs feks 16 GB)

Tradisjonelle harddisker har fortsatt et overtak på transferrate så det kan ha sine fordeler å kombinere disse på en smart måte. F.eks å dele samme partisjon ut på flash + harddisk på en sånn måte at alle små filer og starten på større filer ligger på flash mens resten av store filer ligger kun på harddisk.

 

Et annet alternativ kunne vært å koble veldig mange flashbrikker i Raid0 slik at transferrate kom opp på nivå med harddisker eller mer.

 

Jeg venter i hvertfall tolmodig på "drømmedisken". :)

5116792[/snapback]

 

Ja, men som du sier, det får fint ann å kompansere for denne transferraten med å sette det i raid. (noe som også blir gjort?), og flashdisker har fordelen at de tåler bra med støt, og at de ikke bråker.

 

AtW

Lenke til kommentar

5-10 stk 512MB Pro Duo sticks i Raid-0 kunne blitt en _meget_ interresant boot/cache+etc løsning. Ok, jeg er solgt :p

 

Finnes det forresten noen slike produkter til PCIe slots? Som lar deg koble flash minnekort(eks. pro duo) i Raid-0? Det måtte vært en meget interessant løsning for PC brukere, jeg hadde garantert kjøpt en 10 slots slik sak.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
(kjenner jeg begynner å like ideen hvis minnebrikkene også kan brukes til andre ting)

5116808[/snapback]

:) CompactFlash-standarden har en fordel når det kommer til pris og kapasitet (de finnes tilgjengelig opp til 8GiB allerede) men siden man skal kjøre mange brikker i Raid0 så kan det hende det holder kapasitetsmessig med de mye mindre SD-brikkene. De er nesten like billige som CompactFlash og har ca samme ytelse. (Link til prisguiden)

 

Det er forøvrig et godt poeng det med at kortene bør kunne brukes av andre enheter. Jeg ser for meg et PCMCIA-kort med 8 plasser på hver side til SD-brikker (stikkes inn fra siden både over og under det indre kretskortet) og der det sitter en Raid0-kontroller midt på kretskortet inni PCMCIA-kortet.

 

Noe tilsvarende kan sikkert lages i 3,5" format med S-ATA tilkobling.

 

Edit: Jeg legger til en fantasitegning :)

post-3851-1131362411_thumb.png

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
5-10 stk 512MB Pro Duo sticks i Raid-0 kunne blitt en _meget_ interresant boot/cache+etc løsning. Ok, jeg er solgt :p

 

Finnes det forresten noen slike produkter til PCIe slots? Som lar deg koble flash minnekort(eks. pro duo) i Raid-0? Det måtte vært en meget interessant løsning for PC brukere, jeg hadde garantert kjøpt en 10 slots slik sak.

5116840[/snapback]

 

Det finnes en sak fra Gigabyte som heter iRAM, men den bruker DDR-SDRAM i stedet for flash. Her er en test av den. Vet ikke om noe som kan kjøre flash i raid-0, men det er vel bare å google litt.

Lenke til kommentar
ville heller påstå at dette er en drømme disk hehe  :tease:  http://www.m-systems.com/site/en-US/Produc..._Serial_ATA.htm

 

vet noen hva en slik en kommer til å koste ? jeg skal ha en uansett når vista er ute på markedet  :w00t:

5117006[/snapback]

 

Ja, det begynner å likne noe. Men uh, hva med prisen?

 

Likte følgende spesifikasjon som var beskrevet på den siden du hadde lenke til:

"Embedded EDC/ECC, based on BCH Algorithm"

Lenke til kommentar
Edit: Jeg legger til en fantasitegning :)

5116881[/snapback]

 

Hvis de som designet SecureDigital kunne ha tenkt på forbrukerne fremfor plate- og filmbransjen, ved å bruke ekstra sikkerhetskretser til ECC (error correction code) istedetfor DRM (digital rights managment). Det tar tid før vi forbrukere får påvirket produsentene til å gjøre de "riktige" stegene i utviklingen. :ermm:

Lenke til kommentar
5-10 stk 512MB Pro Duo sticks i Raid-0 kunne blitt en _meget_ interresant boot/cache+etc løsning. Ok, jeg er solgt :p

 

Finnes det forresten noen slike produkter til PCIe slots? Som lar deg koble flash minnekort(eks. pro duo) i Raid-0? Det måtte vært en meget interessant løsning for PC brukere, jeg hadde garantert kjøpt en 10 slots slik sak.

5116840[/snapback]

 

Er ikke værre enn å prøve det. :D

 

Men skulle ikke Windows Vista ha offisiell støtte for dette da??

Lenke til kommentar
Hvis de som designet SecureDigital kunne ha tenkt på forbrukerne fremfor plate- og filmbransjen, ved å bruke ekstra sikkerhetskretser til ECC (error correction code) istedetfor DRM (digital rights managment). Det tar tid før vi forbrukere får påvirket produsentene til å gjøre de "riktige" stegene i utviklingen.  :ermm:

5117589[/snapback]

Huff, det visste jeg ikke. Hvis det stemmer så vil jeg nok endre drømmedesignet til CompactFlash. Der vet jeg at utstrakt bruk av ECC og redundante (reserve) minneblokker er veldig viktige teknikker for å kunne garantere så mye som 100.000 skrivesykluser. Men 8-16 CompactFlash-kort vil nok raskt bli såpass stort at det ikke egner seg til bærbare PC'er lengre. Jeg ser for meg at noe sånt vil bli på størrelse med en ganske flat 3,5" disk.

 

Er det noen som er flinke i ASIC-design her? (Raidkontrolleren) så melder jeg meg gjerne på laget om å starte opp et firma som produserer drømmedisken :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...