Gå til innhold

(AMD) DUALCORE lag fix *OPPDATERT*


Anbefalte innlegg

( jeg har letet etter no lignende men har ikke funnet noe. derfor starter jeg denne tråden )

 

1.0 Oppdateringer/beskjeder

19.01.06

Endret litt på denne posten. Gjort om litt på lista osv. Pluss lagt til egen programvare seksjon.

 

1.1 Introduksjon

Siden dualcore CPUer er på vei inn på markedet er det fint for de fleste å vite hvilke spill som støtter dualcore og hvilke som ikke gjør dette. Det jeg mener med dette er at når et spill ikke støtter dualcore så kan det hakke, lagge, dette ut osv. Enkelte spill kan det hende ikke starter også. Men det kan også være de spill som fungerer utmerket selv om de ikke støtter dualcore. Det er dette listen tar for seg, spill som ikke funker i dualcore og de som gjør det.

 

Så i det siste har jeg sittet og testet spill for å finne ut dette. Jeg tar gjerne i mot hjelp fra andre som sitter med dualcore systemer som har erfaringer fra spill de har prøvd som støtter eller ikke støtter dualcore. Man merker veldig fort om spillet støtter det eller ikke.

 

Ta for eksempel CS 1.6 ( hl.exe ) som IKKE støtter dualcore på mitt system. Her møter man problemer med f. eks at spillet henger seg hvert 2. sekund hele tiden. Veldig irriterende siden det ikke er no flyt i spillet. Ved å f. eks bruke punkt 2.1.2 går spillet som en drøm. Dette gjelder forsåvidt for alle modifikasjonene til HL. Det er med andre ord grunnspillet half-life som ikke støtter dualcore.

 

Jeg sitter med en x2 3800+, 1GB ram og POV 7800GT.

 

Jeg vil oppdatere denne listen så ofte som mulig med egne tester og andres.

 

2.1 Hvordan teste

 

I et dualcore system kjøres alle programmer ( hvis ikke affinity er satt ) i dualcore, altså på begge kjerner. Man kan endre det som heter affinity på et program på 2 måter ( finnes mange flere :thumbup, men jeg tar for meg 2).

 

2.1.2 Singelcore ved bruk av Taskmanager

 

Når man starter spillet trykk ctrl-alt-del ( som de fleste kjenner til )

affinitydel1.jpg

 

Velg prosesser, finn filen/prosessen du bruker, Høyreklikk og velg "Angi Affinity".

Da vil man få opp dette vinduet.

affinitydel2.jpg

Det eneste man trenger å gjøre her er å huke av en av CPUene. Det som skjer da er at spillet kjøres kun på den kjernen som er huket av. Trykk "OK" og gå inn i spillet igjen. For hver gang man starter spillet må man gjøre dette. Dette er kun en midltertidig løsning. Bruk heller løsningen i punkt 2.1.3 for å permanent løsning.

 

2.1.3 Singelcore ved bruk av ImageCFG

 

TA BACKUP AV .EXE FILEN FØR DU GÅR VIDERE!!

 

Ved å bruke ImageCFG kan man sette hvilken kjerne/cpu man vil at programmet/spillet skal kjøre på permanent.

 

Programmet finner du her:

http://www.robpol86.com/?imagecfg

 

Legg ImageCFG.exe inn i både c:\windows\system32\dllcache OG c:\windows\system32\

 

Så et lite tips. Finn .exe fila du skal "fikse" på og legg den på C: , dette gjør resten MYE enklere har jeg funnet ut.

 

Dette er kommandoen man skal bruke:

 

imagecfg -a 0x1 c:\path\to\file.exe

 

Hvis ikke denne fungerer så prøver man dette. ( gjør dette med en gang. det er det enkleste.

 

imagecfg -u c:\path\to\file.exe

imagecfg -a 0x1 c:\path\to\file.exe

 

0x1 er i dette tilfellet hvilken cpu du skal kjøre på.

0x1 er første CPU

0x2 er andre CPU

 

Dessverre kjøres dette programmet fra dos/command.

Slik gjør man det.

Trykk Start, så kjør, skriv inn CMD og trykk enter.

 

HAR DU HUSKET Å TA BACKUP AV .EXE FILA?

 

Jeg bruker her speed2.exe fila til NFSU2.

 

affinitydel3.jpg

Det første man gjør er å skrive inn kommandoen

imagecfg -u c:\path\to\file.exe som i dette tilfellet er "imagecfg -u d:\speed2.exe"

 

Videre.....

affinitydel4.jpg

 

imagecfg -a 0x1 c:\path\to\file.exe er neste linje som i dette tilfellet er "imagecfg -a 0x1 d:\speed2.exe" der jeg har valgt at spillet skal spille på kjerne nr 1.

 

Da er du ferdig. Eneste du da trenger å gjøre er å kopiere inn fila i spillmappa og vips du er i gang. Forhåpentligvis har du tatt backup av den orginale .exe fila.

 

Da kjører spillet ditt permanent på kjerne 1 eller 2 helt etter hva du har valgt.

 

Så var det over til lista.

 

3.1 The List!

Lista skrevet slik:

  • Spill ( CPU ) - kommentar
     
    • 3.1.1 Kommende spill som støtter dualcore / har en ytelsesøkning
    • Elder Scrolls 4: Oblivion ( Mars 2006 )
    • Vil bli oppdatert snarest

    3.2 Spill "kjører glatt" i dualcore

    • Battlefield 2 (x2 3800+)
    • Half-life2, og alle Source modene. (x2 3800+)
    • World of WarCraft
    • Call Of Duty 2 ( x2 3800+ )
    • Need For Speed Most Wanted ( x2 3800+ ) - Diggbart Spill
    • F.E.A.R ( x2 3800+)
    • Quake 1 ( x2 3800+ )
    • Quake 2 ( x2 3800+ )
    • Quake 3 ( x2 3800+ )
    • Doom 3 ( x2 3800+ )
    • C&C Generals ( x2 3800+)
    • C&C Generals Z&H ( x2 3800+)

    3.3 Spill som ikke støtter dualcore

    • The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay ( x2 4800+, 3800+)
    • WarCraft 3 ( x2 3800+) -dette hakker bittebittelitt på mitt system ved bruk av dualcore
    • Half-Life + alle modr: CS, DOD osv ( x2 3800+)
    • Battlefield Vietnam ( x2 3800+) - Spillet fryser helt!
    • Battlefield 1942 ( x2 3800+) - Spillet fryser helt!
    • Need For speed: Underground ( x2 3800+ )
    • Need for speed: Underground 2 ( x2 3800+ )

    Etterhvert som folk har kommet med svar på denne tråden har det også kommet anbefalinger til programmer:

    Det var det jeg orket å ta i dag. Flere kommer snart.

    Hvis dere kommer med spill som ikke står i listene her husk å skriv i posten hvilken cpu du har. Også hvis dere har innvendinger om et spill som jeg ikke får til å fungere i dualcore fungerer hos dere.

     

    Mvh Breiker

Endret av Breiker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det jeg mener med det er at det hakker, lagger, detter ut, funker ikke skikkelig osv! enkelte spill starter ikke heller hvis man ikke gir det et lite spark..

 

*oppdatert første posten nå*

 

Spillet/programmet støtter det som enkelte kaller multitasking.

Enkelte kaller det balansering av load på norsk.

Endret av Breiker
Lenke til kommentar

"trådstartesnavn" sei meg ein ting, kvifor har du sensurert navnet ditt i task manager og ikkje i "cmd" vindauge? (fixa nu!)

 

Skal teste cs 1.6 på min Pentium D830 i morgen.

 

Eg for min del har ikkje testa noke spel som ikkje støtter dual core enda. (dvs brukt 1 core, eller fleire) Ingen problem!

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Når du skriver "skal støtte" på Civ4, mener du at spillet drar nytte av flere kjerner/ prosessorer eller at det fungerer uten problemer? Synes også du burde spesifisere at oversikten ikke viser spill drar nytte av dobbeltkjerne, men som kan brukes med dobbeltkjerne uten problemer.

 

Ellers vil jeg si at dette er en meget interessant tråd! Greit å få samla alt litt :) Bra jobba!

Lenke til kommentar
Når du skriver "skal støtte" på Civ4, mener du at spillet drar nytte av flere kjerner/ prosessorer eller at det fungerer uten problemer? Synes også du burde spesifisere at oversikten ikke viser spill drar nytte av dobbeltkjerne, men som kan brukes med dobbeltkjerne uten problemer.

 

Ellers vil jeg si at dette er en meget interessant tråd! Greit å få samla alt litt :) Bra jobba!

5089882[/snapback]

 

i følge det jeg leste i et intervju med en spilldude skulle civ 4 dra nytte av dualcore. sitter og leter etter det intervjuet nå. Skal se om jeg finner det.

Lenke til kommentar
fikk du testet cs1.6?

Satt meg ned med F.E.A.R i går.. diggbart spill på dualcore. kjørte alt på fullt og enda ingen hakking eller noe.

 

Gleder meg til CIV 4 kommer i hyllene. Det skal da testes.

5089267[/snapback]

 

 

Ja, fikk testa cs 1.6 i dag.

Bugger ikkje her i allefall. Går smooth...

Lenke til kommentar

Henger meg på denne tråden jeg også. Min cs 1.6 ble helt mongo med X2 3800+

Hadde mellom 10-15 fps og alt gikk sinnsykt fort. Ikke mulig å spille med. Satte den over på en cpu og alt gikk fint :)

 

Quake 4 og Civ 4 har jeg ikke noe problemer med.

Half Life 2 går fint. Hadde litt problemer med firefoxen min. Scrolling var hakketet og jævlig. Satte den over på 1 cpu og igjen, alt ordnet seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...