Gå til innhold

Ødelegger ikke språket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror heller ikke denne britiske undersøkelsen er særlig representativ for norge. Her hjemme har jeg et inntrykk av at kunnskapene og ferdighetene til ungdom har sunket jevnt og trutt siden AP begynte med skolereformene i 94.

 

Jeg ser bare en løsning på problemet: 1. Finn problemene 2. Løs problemene. (Eller som de borgelige politikerene kaller det: "kunnskapsløftet", som dessverre den nye regjeringa har satt i full revers)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Les på forum, gå på irc, hva som helst. Norsk ungdom kan ikke norsk! Det er naturligvis mange unntak, og jeg vet at til og med min norsk kunne vært bedre. Uansett, blir jeg lei meg når jeg ser alt som ungdom skriver. På gruppa mi på skolen, er alle over 20 år, men kun 2 av 5 kan orddelingsregler og riktig bruk av og / å...

Lenke til kommentar
Les på forum, gå på irc, hva som helst. Norsk ungdom kan ikke norsk! Det er naturligvis mange unntak, og jeg vet at til og med min norsk kunne vært bedre. Uansett, blir jeg lei meg når jeg ser alt som ungdom skriver. På gruppa mi på skolen, er alle over 20 år, men kun 2 av 5 kan orddelingsregler og riktig bruk av og / å...

5088070[/snapback]

Enig der!

Lenke til kommentar

Jeg kan også desverre bekrefte at den undersøkelsen ikke er representativ for Norge... Bekjente av meg som er lærere har merket at nivået på elevene har gått drastisk tilbake de siste årene. På jobben har vi i tillegg mottatt jobbsøknader skrevet med SMS-språk. Er det noen som i det hele tatt tror vi gidder å lese de ferdig før de havner i søpla??

Lenke til kommentar

Slenger meg på her og er enig i at denne undersøkelsen ikkje er representativ for norsk ungdom. No veit ikkje eg kor god norsk ungdom var for nokre år sidan, men meiner bestemt at mobiltelefonen og internett har gjort sitt med å forsøple språket.

 

Orddelingsfeil og feil bruk av doble konsonantar er eit typisk problem.

Jeg ser bare en løsning på problemet: 1. Finn problemene 2. Løs problemene.

Ja, men korleis skal ein ta tak i noko sånt?

 

Dei som sleit med språket på skulen min fekk etter min meining for lite hjelp. Du merka fort dei som sleit på barneskulen, og det er litt skremmande at problema fortsatte på ungdomsskulen og vidaregåande.

 

Personlig har eg ikkje problem med internettspråk og SMS-språk då eg nyttar det sjeldan og aldri, men eg slit meir med nynorsk og bokmål. Er født og oppvaksen med nynorsk og vil halde på språket mitt, men i dagens media er det 99% bokmål og det blir ein merksnodig blanding.

Lenke til kommentar
Jeg ser bare en løsning på problemet: 1. Finn problemene 2. Løs problemene.
Ja, men korleis skal ein ta tak i noko sånt?

5088914[/snapback]

Det kan sammenlignes med feilsøking i en PC. Man må først finne problemet før man kan løse det. For å kunne finne problemet er det viktig med et sammenligningsgrunnlag slik at man man sammenligne forskjellige elevgrupper og se hva som er gjort forskjellig i deres undervisning. På PC kan man f.eks teste 1 rambrikke mot en annen og se om det er forskjellen mellom stabil og ustabil PC. Når man ser sammenhengen i forskjellen i undervisning og forskjellen i kunnskaper/ferdigheter hos elevene så kan man droppe den dårligste undervisningsformen. Kanskje er en enkelt lærer ikke egnet som lærer, kanskje er en hel skole problemet fordi ventilasjonssystemet ikke fungerer skikkelig og lager dårlig luft. Kanskje er det andre kulturelle forskjeller mellom bydeler, eller andre ting. For å kunne finne ut av dette er det svært viktig med et sammenligningsgrunnlag som kan brukes over hele landet. Det er dette sammenligningsgrunnlaget de nasjonale prøvene er. Nå var det mye debatt rundt om resultatene skulle offentliggjøres eller ikke, og evt. på hvilket detaljnivå. Mange har dessverre tolket de nasjonale prøvene som en trussel mot læring generelt og en ekstra "kjip prøve" som elevene har prøvd å motarbeide. Dette er trist siden de ikke forstår at disse prøvene er et middel for å finne problemer i skoleverket slik at man kan løse disse problemene. Det kan forsåvidt vitne om dårlig forståelse for hvordan man feilsøker ting. Elevene bør være glade for at vi ønsker å finne problemrer og løse de for å få bedre undervisning, og samfunnet generelt bør være glade for å få bedre resultater hos elevene på sikt. Lærere og skoler bør være glade for at det kan bli muligheter for ekstralærere eller ekstra midler til skolene dersom det er nødvendige med spesielle tiltak på bestemte skoler eller i bestemte klasser.

 

Når det gjelder offentligjøring av resultatene så synes jeg det kunne blitt innskrenket. F.eks at kun lærere og skolen fikk tilgang til resultatene på klassenivå, og at kun skolen, kommunen, skoleverket får tilgang på resultatene på skolenivå. Så kunne f.eks kun gjennomsnittsresultater per kommune blitt offentliggjort helt. Da hadde vi unngått problemet med A og B-skoler som fryktes så mye, men uten å kvitte oss med sammenligningsgrunnlaget som er et viktig verktøy i forbedringen av skolen.

 

Så det vi trenger er altså:

1. Nasjonale prøver for å kunne finne problemene

2. Målrettede tiltak i etterkant av en analyse av resultatene

 

Det forundrer meg ikke om noen av problemene som oppdages er: dårlig luftkvalitet, dårlige matvaner hos elevene, manglende disiplin i klassen, enkelte lærere, og økonomien på enkelte skoler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

vel hadde dem ikke planlagt å legge prøvene ut til offentlig beskuelse så tror jeg langt færre hadde klaget...

 

men men, tror ikke irc og sms er representativt for folks håndtering av skriftspråket som sådan. sms er kjent for å kun ha plass til 160 tegn eller der omkring pr melding. så for å spare plass blir ting forkortet.

 

irc har ett lignende problem, der skjer ofte ting så fort at for å få ut det en vil ha "sagt" før det er gammelt nytt så må en ofte kunne ned på antallet tastetrykk. noe som igjen fører til forkortelser.

 

til syvende og sist var nok nei til offentlige prøver mer ett nei til offentlig uthenging...

 

oops, igjen taster jeg før jeg leser. helt enig med avsluttningen til simen1. men det skulle vel egentlig være opplagt.

 

hmm, firefox liker ikke forumet i "rediger post" modus. panelene lengst til høyre dekker over ruten som jeg skriver i...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
vel hadde dem ikke planlagt å legge prøvene ut til offentlig beskuelse så tror jeg langt færre hadde klaget...

Det tror jeg også. PS. Det ble ikke bare planlagt, men også gjennomført. Noen ville nok uansett klaget. Særlig de lærerene som ser seg selv som utsatt. F.eks de med de aller dårligste pedagogiske egenskapene. Noen ser det nok også som en viktigere rett at lærere skal få han en trygg arbeidsplass enn at hundrevis av elever skal få ha rett på kvalitetsundervisning. (Jeg ser på det som motstridende interresser) Psrsonlig mener jeg at siden en eneste inkompetent lærer kan ødelegge veldig mye for utrolig mange elever så mener jeg det er mye viktigere at elevene har krav på kvalitetsundervisning (f.eks ny lærer) enn at læreren skal få beholde jobben.

 

men men, tror ikke irc og sms er representativt for folks håndtering av skriftspråket som sådan. sms er kjent for å kun ha plass til 160 tegn eller der omkring pr melding. så for å spare plass blir ting forkortet.

 

irc har ett lignende problem, der skjer ofte ting så fort at for å få ut det en vil ha "sagt" før det er gammelt nytt så må en ofte kunne ned på antallet tastetrykk. noe som igjen fører til forkortelser.

Enig her, men det var vel ikke SMS og IRC-språket som ble brukt som mål på skriveferdighetene, men det vanlige skriftspråket som ble målt og sammenlignet med SMS/IRC-aktiviteten til ungdommene for å se hvor stor innvirkning SMS og IRC har på det vanlige skriftspråket. (skolestiler osv)

 

til syvende og sist var nok nei til offentlige prøver mer ett nei til offentlig uthenging...

 

oops, igjen taster jeg før jeg leser. helt enig med avsluttningen til simen1. men det skulle vel egentlig være opplagt.

 

hmm, firefox liker ikke forumet i "rediger post" modus. panelene lengst til høyre dekker over ruten som jeg skriver i...

5089138[/snapback]

Takk :)

 

Jeg har ikke noe problemer med firefox 1.07 og rediger-modus når jeg bruker det dynamiske HW-skinnet. Hvilket skin bruker du? Edit: Jeg fant ut: Jeg får samme problem når jeg bruker amobil-skin'et.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tja. Det var jo en undersøkelse som egentlig ikke kom til noen konklusjon da. Først presenteres det at det ikke var noe problem, så kommer det med forklaringer på vorfor det gjerne ikke var noe problem, som at kravene er lavere.

 

Når det gjelder sms-språket ute i skolen er det nå en ting, og det kan jo selvfølgelig hende at forklaringen på IRC stemmer, men det er jo mange som overfører dette til msn og slike saker. Jeg mener, jeg bor i Nord-Norge for tiden, og stort sett alle jeg har på min liste (inkludert godt voksne damer) skriver på dialekt kombinert med sms-forkortninger.

 

Personlig bruker jeg mye lengre tid på å skrive på dialekt enn ren bokmål. Og dette på tross av at jeg skrev nynorsk i ni år på skolen, og snakker en dialekt som ligger tett opp mot nynorsken. Grunnen til at jeg gikk over til bokmål var at det var mange flere ord å velge mellom der, og når man skriver en del er det greit å kunne variere språket.

 

Men jeg er fremdeles usikker på om jeg kan og/å regelen og slike ting.

Lenke til kommentar

dialekt og sms-forkortelser på msn er en klassiker, og også på irc. kan igjen ha noe med at systemet skal representere simulert samtale heller den brev eller postkort. altså at en nærmer seg bruken på en annen måte når det skjer i sanntid...

 

igjen, jeg finner det ikke trolig at skrivemåten til en person på sms, im eller irc sier noe om personens beherskelse av språket generellt. tror nok det sier mer om hvordan personen ønsker å bli oppfattet av dem rundt seg, og da helst som noen som følger med på trender osv...

 

som det sies, fjortis er ikke en alder, det er en tilstand.

 

vil nok tro at når en jobbsøknad eller lignende skal skrives så er ordbruken ganske så korrekt.

Lenke til kommentar
vil nok tro at når en jobbsøknad eller lignende skal skrives så er ordbruken ganske så korrekt.

5098624[/snapback]

Hvis det bare hadde vært så bra. Det nevnes lengre opp i tråden her at en har fått søknader på SMS-språk. Jeg lurer også på hvordan man kan si at man beholder treningen og ferdighetene i rettskrivning om man ikke øver på det jevnlig. Hvis man stort sett kun skriver SMS-språk så tror jeg man lett glemmer detaljer og skriver flere feil. Nå kan riktignok stavekontrollen være til hjelp ved jobbsøknader, men hvor avhengig skal vi egentlig være av den? Den er jo ikke perfekt den heller. Bare se på alle de tullete sammensatte ordene den foreslår. Jeg er også litt skeptisk til at vi skal ligge på lauvbærene og glemme språket fordi maskinene tar seg av den jobben for oss.

Lenke til kommentar

på samme måte som at en glemmer hvordan en legger sammen to og to fordi en alltid har en mobil med kalkulator for hånden?

 

jeg undres om den søknaden på sms-språk, var den levert elektronisk eller på godt gammeldags papir? og hva var alder osv til søker? og var det første gang personen sendte inn en slik søknad? mange aspekter ved hvorfor den ble som den ble.

 

tiden får vise, vi må bare passe på å ikke få panikk før det er nødvendig :p

Lenke til kommentar

jeg tror kanskje ikke det er så ille som mange her skal ha det til. det jeg tror er ganske utslagsgivende er at det blir tatt flere og bedre tester enn tidligere, klart det blir lettere å oppdage feil da! det kan godt hende det er forandring fra tidligere, men dette har nok like mye med lærerne som elevene å gjøre. svært mange får ikke god nok oppfølging. regjeringen må gjøre noe, men selv tror jeg ikke at nasjonale prøver er løsningen. mer individuell oppfølging trengs!

sms-språket kan sikkert ha litt innvirkning på hvordan enkelte skriver også når de ikke bruker mobiltelefonen, men hos de færreste vil jeg tro dette er et stort problem.

Endret av Elisaeb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
jeg undres om den søknaden på sms-språk, var den levert elektronisk eller på godt gammeldags papir? og hva var alder osv til søker? og var det første gang personen sendte inn en slik søknad?

 

Om det er første gangen de leverte søknader med sms-språk vet jeg ikke, men for deres egen del håper jeg det var den siste. Og det har hendt flere ganger at vi har mottatt slike søknader, printet på godt gammeldags papir. Når det gjelder alderen så varierer det, men vi ansetter kun "voksne".

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...