Gå til innhold

radeon x800XL vs. x850PRO!


forplay

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

X800XL bruker R430 kjernen med 16 pipelines og opererer med 400 MHz på kjernen, og 980MHz på minnet. Kortet er visstnok en dårlig overklokker da, R430 kjernen er noe begrenset hva Hz angår. X850Pro er basert på R480 kjernen, men har fått 4 pipelines laserkuttet, så det har kun 12. Det opererer med 507 MHz på kjernen og 520MHz på minnet. I 3Dmark03 scorer hvertfall X850Pro mest, litt usikker på 05. Personlig ville jeg gå for X850Pro, pga av den overall gode ytelsen, samt dets overklokkingsegenskaper.

Lenke til kommentar
X800XL bruker R430 kjernen med 16 pipelines og opererer med 400 MHz på kjernen, og 980MHz på minnet. Kortet er visstnok en dårlig overklokker da, R430 kjernen er noe begrenset hva Hz angår. X850Pro er basert på R480 kjernen, men har fått 4 pipelines laserkuttet, så det har kun 12. Det opererer med 507 MHz på kjernen og 520MHz på minnet. I 3Dmark03 scorer hvertfall X850Pro mest, litt usikker på 05. Personlig ville jeg gå for X850Pro, pga av den overall gode ytelsen, samt dets overklokkingsegenskaper.

5073962[/snapback]

Joda x850pro klokker godt, og yter ok, men x800xl har likevel 1/4 teoretisk bedre effektivitet pr.mhz. på kjerna I noen tilfeller vil det ene yte bedre i noen andre omvendt. Selv gikk jeg for x800xl pga. lite støy(430 kjerna på xl er laga på en mindre produksjonsprosess enn r480), mindre varme og lavere effektforbruk. I testen her på hw.no av saphire sitt x800xl fikk de klokka 85 mhz med orginalvifta på core. Det er slett ikke ille. Minnet derimot, det klokker dårlig..klarer vel ca mellom 1050-1100mhz på det alt etter kort. i de testene jeg har sett.

Lenke til kommentar

Min 850 Pro klokkes stabilt til 600/1200. Med Athlon 64 3200 @ 2600mhz, 2 gig RAM får jeg følgende resultater i 3DMark:

 

01 - 26500

03 - 12500

05 - 6300

 

Jeg har montert Artic-cooling VGASilencer og temperaturen på kjernen er 68 grader under load.

 

Så jeg kan ikke annet enn å anbefale 850 Pro. Jeg kjøpte det til 1795.- og er særdeles fornøyd. Overklokkingsegenskapene kompenserer for 4 manglende pipelines, eller hva? :hmm:

Lenke til kommentar

Når det gjelder ytelse vinner X800XL såvidt, men det er tvilsomt om du vil merke den store forskjellen i praksis. Det er imidlertid andre argumenter enn ren ytelse for å velge X800XL foran X850Pro. Kjernen til X800XL har en mye mer elegant og moderne design, basert på en 110nm produksjonsprosess, med dertil lavere strømforbruk og varmeutvikling. Fordelene dette gir i form av mindre krav til kjøling bør være åpenbare. X800XL får du til og med i en Ultimate Edition versjon (fra Sapphire) modifisert med Zalman-kjøler som gir glimrende kjøling på bare 1400 rpm.

 

Overklokking? Anbefaler deg å avstå fra den fristelsen. Det bare øker varmeutviklingen og stiller enda høyere krav til kjøling (med medfølgende støy).

Endret av ShAvAnO
Lenke til kommentar

X850Pro har litt høyere strømforbruk enn X800XL idle, men omtrent like høyt under load. Jeg har faktisk sett X850Pro ligge på lavere temperatur under load. R430 er bygd på en mindre prosess ja, men R480 er bygd med "black diamond" materiale (low-k). X850Pro har også VIVO og en del høyere vertex ytelse (6VPU@507Mhz) som kan bli nyttig fremover.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Det er ikke riktig at x850Pro VIVO har laserkuttet 4 pipelines!! Det kan softmoddes til 16 pipelines med bios flash. Har tenkt å gjøre dette selv men vært for opptatt med jobb og spill :p

 

Mitt klokker til 550 / 1200 stabilt med stock kjøling. Temperaturen går da fort opp i 70 grader, så antar at det vil kunne klokkes lenger med ny kjøler. (det er forresten PowerColor x850Pro, kjøpt på komplett)

 

edit: så ikke at eldavid hadde linket allerede. *fjerne dårlig link*

Endret av pian
Lenke til kommentar
Det er ikke riktig at x850Pro VIVO har laserkuttet 4 pipelines!! Det kan softmoddes til 16 pipelines med bios flash. Har tenkt å gjøre dette selv men vært for opptatt med jobb og spill :p

 

Mitt klokker til 550 / 1200 stabilt med stock kjøling. Temperaturen går da fort opp i 70 grader, så antar at det vil kunne klokkes lenger med ny kjøler. (det er forresten PowerColor x850Pro, kjøpt på komplett)

 

edit: så ikke at eldavid hadde linket allerede. *fjerne dårlig link*

5075737[/snapback]

Er du sikker på dette da? Noen produsenter leverte iallefall x800pro vivo som kunne moddes, mens andre produsenters kort ikke kunne moddes. Tror dette varierer veldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...