Gå til innhold

P.A. Semi velger Power


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prosessoren får 2 MB L2-cache og støtter høyhastighets I/O - bl.a. PCI Express og 10 Gbit Ethernet. Man vil også integrere støtte for to DDR2-minnekontrollere.

Kult! Jeg tror dette blir bra.

 

2 GHz dobbelkjerne på 5W
Den første prosessoren, PA6T-1682M, baseres på dobbelkjerne-Power og vil ha et typisk effektforbruk på 5-13 Watt og en klokkefrekvens på 2 GHz.

Jeg tipper det er 13W som gjelder ved 2,0GHz, og at 5W gjelder en lavere klokkehastighet. Dermed er det vel tvilsomt om det første sistatet er helt riktig.

 

Blir denne cpuen bra til spilling?
Selskapet har altså valgt å basere sine produkter på Power-arkitektur.

Den blir altså ikke x86, og dermed ikke særlig kompatibel med vanlige spill. Men den gjør seg sikkert bra på blad-servere.

Lenke til kommentar
10 Gbit ethernet høres spennende ut. Når vil det komme for fullt?

5056895[/snapback]

Jeg tror nok denne CPU'en kan være med på å gjøre 10Gbit/s Ethernet vanligere som intern kommunikasjon i clustere. (Nå tror jeg 1Gbit/s er vanligst)

 

lurer på kva OS som kjem til å støtte det der :p

Jeg tror det finnes noen linux-varianter som kan kjøre på Power (Red Hat). Jeg så også en plass som sa at OSX kan kjøre på de, men det bestviles andre plasser så det vet jeg ikke. I tillegg regner jeg med at det er noen UNIX/IRIX-varianter som kjører på de. Playstation3 har en Power-lignede arkitektur så det kan hende OS'et som kjøres på Playstation3 kan portes til den nye CPU'en. Det gjenstår å se om de nye brikkene vil bli så kompatible at det enkelt å innstallere gamle OS på den eller om det må utvis nye og tilpassede versjoner av OS'ene for at det skal kjøre.

 

Windows er i hvertfall helt ute av bildet.

Lenke til kommentar
10 Gbit ethernet høres spennende ut. Når vil det komme for fullt?

5056895[/snapback]

Jeg tror nok denne CPU'en kan være med på å gjøre 10Gbit/s Ethernet vanligere som intern kommunikasjon i clustere. (Nå tror jeg 1Gbit/s er vanligst)

 

lurer på kva OS som kjem til å støtte det der :p

Jeg tror det finnes noen linux-varianter som kan kjøre på Power (Red Hat). Jeg så også en plass som sa at OSX kan kjøre på de, men det bestviles andre plasser så det vet jeg ikke. I tillegg regner jeg med at det er noen UNIX/IRIX-varianter som kjører på de. Playstation3 har en Power-lignede arkitektur så det kan hende OS'et som kjøres på Playstation3 kan portes til den nye CPU'en. Det gjenstår å se om de nye brikkene vil bli så kompatible at det enkelt å innstallere gamle OS på den eller om det må utvis nye og tilpassede versjoner av OS'ene for at det skal kjøre.

 

Windows er i hvertfall helt ute av bildet.

5057026[/snapback]

 

10gbit høyrest veldig spennande ut ja, det blir vel Kat 6 eller? er nesten bortkasta å kjøpe kat5e kabler lenger, detter vel vekk etterkvert med tanke på at meir og meir blir GBit, og kat6 blir den nye standarden.

 

men skulle ikkje det berre baserast på power arkitekturen? lurer på kva sånne cpuer klarer med tanke på routing og slikt, eg elsker server hardware, det er snop:D er veldig glad i mine 2 prolianter med 2xP3 med SCSI og slikt i + en bigstorage med 8x120Gb disker.

 

får håpe det kjem til å støtte Novell\suse som eg hadde valgt (kun testa suse og CentOS)

 

blir virkelig spennande det her, få litt nye standarder, og sleppe alt ditta gnålet om AMD v Intel.

 

så no kan vi få eit lite trekant drama:P hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...