Gå til innhold

Warner Bros støtter Blu-ray


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Beta kom, Beta forsvant.... VHS fortsatte

 

På mange måter som SACD..

5055464[/snapback]

En grov forenkling.

 

VHS var utviklet av JVC og ble introdusert i 1976, Beta av Sony - 1975.

Det er ofte argumentert at siden Beta var en bedre standard (på papiret) var VHS' seier over Beta en seier for markedsføring over tekninsk kvalitet.

Beta var markedsledene frem til 1980-83 (avhenging av land) da VHS startet å "ta av", mye pga dens lengre opptakstid og JVCs mindre restriktive lisensiering. Sony ga offisiellt opp i 1988 da de startet produksjon av egne VHS-avspillere.

Beta overlevde faktiskt en stund som et profesjonellt format, bedre bildekvalitet.

 

Så hvis historien skal gjenta seg kan vi se frem til mange flere år med krangling. yay

Lenke til kommentar
Fordi de driter i forbrukerne og de tekniske løsningene, - det er kun prestisje, prestisje og lisensinntekter.

 

Hvis ikke hadde de slått seg samme for lenge siden, en formatkrig er minst like kostbar for de som for oss.

5055737[/snapback]

 

Jepp, er enig, bare at jeg ville sagt, penger, penger, og kanskje prestisje på en tredjeplass langt bak ;)

 

AtW

Lenke til kommentar
jeg begynner å bli mer og mer nervøs for at vi vil ha 2 format å forholde oss til i morgen.

5055335[/snapback]

Etter å ha lest litt om hva de nye formatene innebærer er ikke den største bekymringen min om vi får ett eller to formater å forholde oss til. Min hovedbekymring alle de sterkt forbrukerfientlige systemene de pakker inn i avspillerene, samt horrible rettigheter for de som bruker formatene.

 

Jeg håper nesten at DVD blir det foretrukne formatet i lang tid fremover og at High Definition video blir rippet og blir mest populær i f.eks DivX formatet. (selvfølgelig med gode innstillinger så bildekvaliteten blir optimal.)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Beta overlevde faktiskt en stund som et profesjonellt format, bedre bildekvalitet.
Mange TV-selskap, bl.a. BBC, bruker den digitale varianten enda.

 

Det jeg ikke skjønner her er at de krangler om så lite, de har jo en del ting begge har eller skal ha, hvorfor ikke bare finne en løsning på det? Skaper jo bare problemer for oss...
I mai så var det vel snakk om å prøve å gå sammen om et format. Det de kranglet om var den fysiske utformingen av formatet. Toshiba ville bruke et beskyttelseslag på 0.6mm, som er det samme som DVD. Da kan man bruke dagens maskiner som lager DVD, noe som vil være billigere. Sony ville ha et lag som var 0.1mm tykt og bruke et sterkere materiale. Konsekvensen av det var at platene da vil bli dyrere å lage den første tiden. De ble ikke enige og forhandlingene ble avsluttet. Du kan gjerne si at vi var 0.5mm fra å få ett format... Endret av Zaarin
Lenke til kommentar
Så hvis historien skal gjenta seg kan vi se frem til mange flere år med krangling. yay

5055707[/snapback]

 

Jeg tror ett av problemene er at nye formater vil komme med stadig større frekvens. Det er mange ideer der ute og kravene til formatene vil antageligvis også endre seg raskere enn noen gang med nye og bedre TVer, prosjektorer, høyere krav til lyd etc. Blue Ray eller HD DVD vil neppe vare like lenge som VHS, DVD etc. Ett annet problem jeg mener er stort med DVDer er slitasje på selve platene, jeg vet ikke om man har klart å finne frem til ett bedre materialvalg i Blue Ray/HD DVD standardene. Det ideele hadde vel muligens vært minnebrikker av typen vi har i kameraer etc, dvs når disse blir billige nok (og får betydelig høyere kapasitet).

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Så hvis historien skal gjenta seg kan vi se frem til mange flere år med krangling. yay

5055707[/snapback]

 

Jeg tror ett av problemene er at nye formater vil komme med stadig større frekvens. Det er mange ideer der ute og kravene til formatene vil antageligvis også endre seg raskere enn noen gang med nye og bedre TVer, prosjektorer, høyere krav til lyd etc. Blue Ray eller HD DVD vil neppe vare like lenge som VHS, DVD etc. Ett annet problem jeg mener er stort med DVDer er slitasje på selve platene, jeg vet ikke om man har klart å finne frem til ett bedre materialvalg i Blue Ray/HD DVD standardene. Det ideele hadde vel muligens vært minnebrikker av typen vi har i kameraer etc, dvs når disse blir billige nok (og får betydelig høyere kapasitet).

5056794[/snapback]

 

Jepp, desto større grunn til at filemn bør være uavhening av lagringsformat, så kan kvaliteten økes, og man kan lagre de på samme format (om man lnsker det). Feks HD.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det ideele hadde vel muligens vært minnebrikker av typen vi har i kameraer etc, dvs når disse blir billige nok (og får betydelig høyere kapasitet).

5056794[/snapback]

Akurat det tror jeg vi kan se veldgi langt etter. Prisen er i dag ca 500 kr/GiB for flash (brikkene som alle minnekort til kameraer er laget av). På DVD-R er prisen ca 0,5kr/GB. DVD har altså et forsprang på 1000 ganger når det gjelder pris per GB. Utsalgsprisen er en konsekvens av produksjonskostnadene. Selv om kapasiteten på flash stadig utvikler seg og prisen faller så skal det altså ekstremt mye til for å ta igjen forspranget på 1000 ganger. Hvis vi prøver å se for oss situasjonen i 2010 så vil trolig flash koste rundt 500 kr per 8GiB, men da vil det nok også konkurrere mot HD-DVD-R eller blåstråle-R og dermed plater på ca 23-45GB som koster noen få kroner. Forspranget på 1000 ganger ser altså ut til å opprettholdes. Derfor tror jeg ikke flashminne noen gang vil konkurrere på lagringsmedier til filmer og sånt.
Lenke til kommentar
Det jeg ikke skjønner her er at de krangler om så lite, de har jo en del ting begge har eller skal ha, hvorfor ikke bare finne en løsning på det? Skaper jo bare problemer for oss...

5055716[/snapback]

 

Det er ikke så lite skjønner du. Jeg leste at 1/3 av produksjonsutgiftene på DVDspillere er lisenser. Så det er nok store penger det er snakk om.

Lenke til kommentar
Det ideele hadde vel muligens vært minnebrikker av typen vi har i kameraer etc, dvs når disse blir billige nok (og får betydelig høyere kapasitet).

5056794[/snapback]

Akurat det tror jeg vi kan se veldgi langt etter. Prisen er i dag ca 500 kr/GiB for flash (brikkene som alle minnekort til kameraer er laget av). På DVD-R er prisen ca 0,5kr/GB. DVD har altså et forsprang på 1000 ganger når det gjelder pris per GB. Utsalgsprisen er en konsekvens av produksjonskostnadene. Selv om kapasiteten på flash stadig utvikler seg og prisen faller så skal det altså ekstremt mye til for å ta igjen forspranget på 1000 ganger. Hvis vi prøver å se for oss situasjonen i 2010 så vil trolig flash koste rundt 500 kr per 8GiB, men da vil det nok også konkurrere mot HD-DVD-R eller blåstråle-R og dermed plater på ca 23-45GB som koster noen få kroner. Forspranget på 1000 ganger ser altså ut til å opprettholdes. Derfor tror jeg ikke flashminne noen gang vil konkurrere på lagringsmedier til filmer og sånt.

5056906[/snapback]

som sagt... når disse blir billige nok. Jeg ser vel ikke for meg at dagens minnebrikketeknologi er aktuell, men det forsker så vidt jeg vet på nye liknende teknologier som skal bli billigere. Trikset er vel enkelt og greit å finne frem til en måte å produsere store nok kvanta med utstyr som krever små investeringer.

 

Ett annet poeng er vel også at iPod liknende spillere med stor kapasitet kan erstatte endel av behovet for slike lagringsmedier, dvs i stedet for å ligge på plater laster man ned musikk, filmer etc til platelagre, enten det nå er til datamaskiner eller "iPod liknende spillere". Før eller siden antar jeg at medier av typen DVD/CD plater vil ha utspilt sin rolle av rent praktiske årsaker.. hvem gidder vel å fylle opp stuen med DVD/CD plater når man kan ha det samme liggende på en HD i en multimediaspiller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...