Gå til innhold

JVC Everio GZ-MC500


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva skjer dersom man bruker et vanlig CF-kort? Det må ta være bedre dersom man skal være i bevegelse? Dessuten får man raskere overføring.

5038529[/snapback]

 

Jeg har brukt vanlig CF-kort i den eldre typen Everio, og det går fint. Men i artikkelen står det kun CF2 + SD?

 

Merkelig nok fulgte det med unødvendig mange slike tunge ”klips” som du fester på ledninger. Undertegnede har aldri fortstått bruksområde for disse, så når det fulgte med 3-4 slike skjønte jeg lite.

 

Om det er som den gamle Everioen, så er det for å feste på de andre ledningene som følgte med. I følge min bruksanvisning skulle det festes slike "klips" på både usb-ledning, lader-ledning, audio-ut-ledning osv. Etter det jeg har forstått, skal de være der for å unngå støy inn til kameraet.

 

Mvh Jan Ove

Lenke til kommentar
Hva skjer dersom man bruker et vanlig CF-kort? Det må ta være bedre dersom man skal være i bevegelse? Dessuten får man raskere overføring.

5038529[/snapback]

Jeg har brukt vanlig CF-kort i den eldre typen Everio, og det går fint. Men i artikkelen står det kun CF2 + SD?

5039822[/snapback]

CF og CF2 er elektrisk sett og logisk sett helt like. Den eneste forskjellen er tykkelsen. Flashminne finnes forsåvidt både i CF og CF2-formatet mens mikrodisker kun finnes i CF2-formatet på grunn av plassbehovet. Siden alle disse er elektisk kompatible og alle CF-kort kan brukes i CF2-kortplasser så kan nok alle brukes om hverandre i videokameraet. Det kan sikkert være ytelsemessige forskjeller.

 

mikrodisker tåler forresten fantastisk mye mekanisk påkjenning (i størrelseorden 10 ganger mer enn vanlige harddisker). Når de i tillegg puttes inn i apparater som tar godt av for harde slag så tror jeg at disken overlever alt kameraet overlever.

Lenke til kommentar
Mikrodisker tåler forresten fantastisk mye mekanisk påkjenning (i størrelseorden 10 ganger mer enn vanlige harddisker). Når de i tillegg puttes inn i apparater som tar godt av for harde slag så tror jeg at disken overlever alt kameraet overlever.

5040896[/snapback]

 

Overlever, men opptakene går dunken.

 

Dette med klips har jeg tenkt på litt i ettertid, og det stemmer nok som du sier. Antakelig kan du tvinne ledningen gjennom og du vil ungå at kontakten blir dratt i stadig vekk og på sikt ødelagt.

Lenke til kommentar

Jeg tror han prater om sånne jernkjerner som kan klipses på kabler for skjerming mot elektronisk støy. Noen ganger er de to halvsirkler som settes sammen med en plastklips, andre ganger er de hele sirkler og er montert ved å tre kabelen gjennom. Jeg har aldri forstått helt virkemåten og om det har noen praktisk innvirkning, men de har sikkert en hensikt siden de følger med så mange apparater.

Lenke til kommentar
Jeg tror han prater om sånne jernkjerner som kan klipses på kabler for skjerming mot elektronisk støy. Noen ganger er de to halvsirkler som settes sammen med en plastklips, andre ganger er de hele sirkler og er montert ved å tre kabelen gjennom. Jeg har aldri forstått helt virkemåten og om det har noen praktisk innvirkning, men de har sikkert en hensikt siden de følger med så mange apparater.

5041646[/snapback]

 

Jepp, feor-ringer eller noe lignende. Husker ikke navnet. Noen ledninger skal 1 gang igjennom ringen, andre skal 2 eller 3. I bruksanvisningen min stod det veldig nøyaktig, x antall cm fra pluggen osv.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en gz-mc500 for noen uker siden. Midt i blinken for meg, som ikke er noen video-fantast, men ønsket muligheten for å ta opp video-snutter i en vettug kvalitet samtidig som jeg kan ta bra bilder.

Foreløpig godt fornøyd. Stiv pris (10 høvdinger hos Japan Photo).

Lang oppstarttid, men ikke altfor plagsomt.

Mange muligheter og passe med knapper.

8x optisk zoom som fotoapparat!

Kan ta opp video på CF-brikker, såfremt de er raskere enn 35x (eller rettere sagt: høyere skrivehastighet enn bitraten du velger). Har nettopp bestilt meg et 4GB CF. Dette bør bli en ristesikker løsning.

Kan ta opp 2 timer video på en 4GB med bitraten jeg velger.

Minnebrikkene kan overskrives 100 000 ganger. Ta med det i sammenligningen med DV-kassetter.

Stillbildene blir bra, men filene blir større enn jeg er vant til. Skal eksperimentere litt med JPG-kompresjonen her.

Problemfri overføring til PC. Sett Microdrive/flashminne i en minnekortleser og kopier filene. Hvis du endrer extension på video-filene i PC'en til .MPG, kan de leses med hvasomhelst av video-avspillere.

Problemet mitt blir batteriet. Skal ha med kameraet på skiturer (=kaldt). Savner derfor kabel til eksternt batteri som jeg kan ha i lomma. Pluggen er proprietær, så jeg må kanskje få tak i en ekstra lader og ta livet av den for å bruke plugg/ledning i en hjemmesnekret løsning.

"Klips"'ene er ferritt-ringer (en slags jernkjerne) som skal settes på kablene for å filtrere bort elektrisk støy. Viklet rundt ferritten, blir kabelen en liten spole. Elektrisk sett, er spoler "konservative"; liker ikke endringer. Hvis det kommer en støypuls i kabelen (sterkere enn det vanlige signalet), vil ferritten motsette seg dette, og forsøke å stoppe pulsen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...