Gå til innhold

nForce4 SLI X16 fra MSI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg likte ikke layouten på dette kortet. PCI slot som ligger rett ved siden av PCI-E slot 2, noe som gjør at hvis du kjører SLI så kan du få problemer med å stappe ett kort i den vanlige PCI slotten. Asus eller DFI sier jeg da.

5028989[/snapback]

 

Hmm det er dumt, merka det ikke med en gang.

Hva med den brune porten? er det også en PCI port ??

Lenke til kommentar
La merke til den passive løsningen jeg også. Bra MSI har satsett på passivt for NB-vifta deres er alt annet enn stille.

5028915[/snapback]

Er vel ikke passiv den der. Det står ei vifte på kjøleren som blir stående rett under cpukjøleren. Der kan det muligens bli konflikt med større kjølere, sånn som XP-120, og det blir definitivt konflikt med store, passive heatpipekjølere til skjermkort. Dårlig løsning, MSI. :hrm:

Lenke til kommentar
Jeg likte ikke layouten på dette kortet. PCI slot som ligger rett ved siden av PCI-E slot 2, noe som gjør at hvis du kjører SLI så kan du få problemer med å stappe ett kort i den vanlige PCI slotten. Asus eller DFI sier jeg da.

5028989[/snapback]

På den andre siden: Mener du at det hadde vært bedre om de hadde fjernet den PCI-porten slik at det bare er en eneste PCI-port på hovedkortet?

 

Videre har kortet SATA 3 Gbit/s med muligheter for Raid 0, 1, 0+1 og 5.

Må man dra frem en steinalder-diskett for å kunne ta i bruk RAID-mulighetene? Eller er den tiden endelig forbi?

 

Var det ikke noe båndbreddeproblemer med 2x16x PCI-e ? Noe med at halvparten av PCI-e "lanes" gikk via en bro som deler båndbredde med southbridge slik at resultatet i praksis blir at alle PCI-e lanes ikke kan brukes fullt ut.. Var det ikke noe sånt?

 

Likte alle satakontaktene på rekke å rad!

Det likte jeg også. Både ryddig og passe mange. :yes:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Må man dra frem en steinalder-diskett for å kunne ta i bruk RAID-mulighetene? Eller er den tiden endelig forbi?

 

Var det ikke noe båndbreddeproblemer med 2x16x PCI-e ? Noe med at halvparten av PCI-e "lanes" gikk via en bro som deler båndbredde med southbridge slik at resultatet i praksis blir at alle PCI-e lanes ikke kan brukes fullt ut.. Var det ikke noe sånt?

 

 

Ville ikke tro det, har kke mått hatt diskett på de to siste hovedkortene mine (et av de er nforce4), så jeg renger med at det samme gjelder her?

 

Har hørt rykter om noe liknende selv, fint om noen hadde noe mer detaljer om dette.

 

AtW

Lenke til kommentar
Var det ikke noe båndbreddeproblemer med 2x16x PCI-e ? Noe med at halvparten av PCI-e "lanes" gikk via en bro som deler båndbredde med southbridge slik at resultatet i praksis blir at alle PCI-e lanes ikke kan brukes fullt ut.. Var det ikke noe sånt?

5029077[/snapback]

16 av banene går via Southbridge, og de resterende 24 går via Northbridge, ja.

Broen mellom nord- og sørside er en HyperTransport-link på 8 GB/s, altså det dobbelte av hva 16 PCIe-baner trekker (4 GB/s).

Det vil nok bli litt latency, men jeg tror ikke det vil gå utover ytelsen noe nevneverdig.

Lenke til kommentar
Var det ikke noe båndbreddeproblemer med 2x16x PCI-e ? Noe med at halvparten av PCI-e "lanes" gikk via en bro som deler båndbredde med southbridge slik at resultatet i praksis blir at alle PCI-e lanes ikke kan brukes fullt ut.. Var det ikke noe sånt?

5029077[/snapback]

16 av banene går via Southbridge, og de resterende 24 går via Northbridge, ja.

Broen mellom nord- og sørside er en HyperTransport-link på 8 GB/s, altså det dobbelte av hva 16 PCIe-baner trekker (4 GB/s).

Det vil nok bli litt latency, men jeg tror ikke det vil gå utover ytelsen noe nevneverdig.

5029451[/snapback]

Ehh, har jeg missforstått noe. Hvor er southbridge?

Lenke til kommentar
Må man dra frem en steinalder-diskett for å kunne ta i bruk RAID-mulighetene? Eller er den tiden endelig forbi?

 

Var det ikke noe båndbreddeproblemer med 2x16x PCI-e ? Noe med at halvparten av PCI-e "lanes" gikk via en bro som deler båndbredde med southbridge slik at resultatet i praksis blir at alle PCI-e lanes ikke kan brukes fullt ut.. Var det ikke noe sånt?

 

 

Ville ikke tro det, har kke mått hatt diskett på de to siste hovedkortene mine (et av de er nforce4), så jeg renger med at det samme gjelder her?

 

Har hørt rykter om noe liknende selv, fint om noen hadde noe mer detaljer om dette.

 

AtW

5029430[/snapback]

 

Trenger ikke diskett for å installere på 1 SATA disk, men med en gang det er snakk om RAID så er det frem med steinalderdisketten :!:

Lenke til kommentar

Er mye synsing her. Er jo ingen som vet hilken vei viften blåser, altså om den blåser luft mot cpu kjøleren. I tillegg er det det vanskelig utifra bildet å se hvor høy den egentlig er. Jeg synes det er bra et det er en vifte der ivertfall. Tviler litt på stabiliteten til et hovedkort med bare en vifte(CPU). Hvis du da må sette vifter i kabinettet for å kjøle greia, er jo poenget borte. Skjønner ikke hvorfor plutselig det er aktuelt med passiv kjøling. Det er jo ikke slik at de nye dobbelt kjerne CPU'ene og brikkesettene er blitt kjøligere. Siden P3 har viftene bare blitt større, og det er ikke uten grunn. CPU og GPU har jo bare blitt varmere og varmere. Sjønner at folk er lei kraftigere vifter med masse bråk, men det er prisen en må betale.

Siden dette er et kort for fremtiden, er det tatt hensyn til at det skal være flest mulig PCIe kortplasser tilgjengelig. Dessuten tar 7800gt og gtx bare en kortplass.

Synes kortet ser bra ut. Skal ha et når det lander i Norwegen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...