Gå til innhold

Windows Vista får innebygd antispyware


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke skjønne at de skal hisse seg opp for noe slikt først nå når microsoft lenge har delt MS antispyware gratis til de med gyldig kopi av windows :hmm:

 

Og de fleste bruker gratis alternativ fra før av for å fjerne spyware, det er i allefall det jeg har fått inntrykk av her på forumet. Ad-aware, Spyware Blaster, MS Antispyware og mange flere...

Lenke til kommentar

Håper det forblir gratis i fremtiden også (ikke bare i betafasen). Spesifikasjonene:

 

 

 

Minimum system requirements for Windows AntiSpyware (Beta):

 

• Microsoft Internet Explorer 6.0 or higher

• A 300 MHz or faster processor with at least 64 MB of RAM

• Microsoft Windows 2000, Windows XP, or Windows Server™ 2003

• At least 10 MB of available free space on your hard disk

• Internet access with at least a 28.8 Kbps connection to use SpyNet™

 

 

Kan vi håpe at Microsoft blir flinkere til å lage mindre sårbare programmer også?

Lenke til kommentar

Hmm, stusset litt på det som stod i artikkelen om at MS Anti-Spyware ikke anbefales som et fullverdig anti-spyware program foreløpig?

 

Riktignok er det en beta, men skiller seg litt ut mener nå jeg.. MS har tross alt kjøpt dette programmet mer eller mindre ferdig fra et annet selskap og jobber bare med å forbedre det. I følge flere kilder er det også blant de desidert beste programmene i denne kategorien. Generelt kan det være greit å advare mot beta versjoner, men akkurat i dette tilfellet vil jeg påstå at MS Anti-Spyware absolutt bør kunne anbefales til alle som bruker Windows...

Lenke til kommentar

Hva med oss som liker andre anti-spyware-programmer? Hvorfor må microsoft praktisk talt sparke bena under inntektskilden til disse? Jeg frykter dårligere oppdatering av de gode anti-spyware-programmene vi har i dag.

 

Også er det trist at MS krever at man har spyware-magneten I.E.6 for å få innstallert anti-spywaren.

 

Gratis er bra, men krav om I.E., Windows, gyldig lisens, og at de praktisk talt fratar konkurrentene markedet liker jeg ikke. Det kan få negative konsekvenser for en rekke brukere.

Lenke til kommentar

Skal tro om M$ blir dømt for dette også?

 

Dette vil føre til at "folk flest" vil tro at maskinen er trygg, for alle vet jo at M$ lager best programvare (ironisk). Men desverre er det mange som tror det er sånn. Mange tror f.eks. at brannmur i router eller den som følger med i windows er sikker. For de "opplyste"(satt på spissen) så vil ikke dette være noe problem, men for den store brukermengden, så vil det føre til mindre konkurranse.

 

Angående "sikre" IE: Som en del av dere fikk med dere, så gjennomførte jeg et lite eksperiment der jeg brukte IE i fem minutter på sidene til hw-nettverket. Jeg fjernet alt spyware i forveien. Jeg gjorde også det samme med Firefox. Etter fem minutter med IE-bruk var det kommet tre stykk spyware, der én var kritisk. Det kom ingen med firefox. Jeg regner hw-nettverkets sider for trygge, men IE slipper likevel inn litt av hvert.

Lenke til kommentar

Jeg er mot dette, rett og slett fordi jeg vil ha valgfrihet. Jeg syntes at jeg har gitt slipp på mer enn nok av denne bare ved å bruke Windows, og jeg vil ikke at det skal bli verre. Jeg vil dessuten overhodet ikke ha noe program som bruker opp masse verdifulle ressurser som nye spill trenger for å kjøre glatt.

 

Hvis det skal være der, skal det gå an å deaktivere det 100 %. Lurer på om det i det hele tatt går an i Windows...

Lenke til kommentar

Microsoft vil sikkert tenke at hvorfor skulle brukerne ønske å kunne deaktivere noe så nyttig. Jeg kan tenke meg at et nytt program i OS'et, kan gi flere nye mulige buffer overflow hull som kan utnyttes fordi programmøren ikke skriver feilfri nok kode. Dette er argument godt nok fordi en bufferoverflow feil kan være like alvorlig eller mer alvorlig en ymse spyware. La brukeren ha valgfriheten sier jeg!

 

Ellers er det vel helst Vista brukere som kan ende opp uten valgfriheten med å avinstallere det, hvis ikke Microsoft implementerer denne antispyware programvaren i en Service Pack for Windows XP (og eventuellt Windows 2000 - selv om de har sagt at de ikke kommer til å lage flere Service Packs for Windows 2000).

 

WinXP og Win2000 brukere kan jo simpelthen la være å installere det i førse omgang, og eventuellt kan det jo hende at det lar seg avinstallere i Control Panel.

 

Vista brukere vil nok kanskje slite mer da Microsoft kan velge å ikke "kaste bort dyrebar tid" med å lage avinstalleringsmuligheter.

 

Jeg er litt tvilende til at Microsoft blir dømt for dette. EU må jo allerede ha brukt millioner på å håndtere Windows Media Player saken i sine organer. :!:

Lenke til kommentar

Eg er heilt einig med at det bør gå an og deaktivere programmet 100% MS burde jo mest tenke på brukere som ikkje bruker andre slike program, men dei bør/må gje oss andre brukere valgfrihet til og velge det vi vil. Sjølv bruker eg 3 antispyware program.. MS antispyware er eit av dei.

Og uansett om det ikkje vil gå an og deaktivere dette programmet so vil det vel mest sannsynleg komme noken som lager eit verktøy for og fjerne dette..

Lenke til kommentar
Og uansett om det ikkje vil gå an og deaktivere dette programmet so vil det vel mest sannsynleg komme noken som lager eit verktøy for og fjerne dette..

5033193[/snapback]

Sikkert, men jeg liker ikke slike "uoffisielle" saker... :p

5034494[/snapback]

Det er et dillemma at mange ønsker å betale for å få sin egen kopi av filmer etc, men at bransjen presser betalende kunder over til piratløsninger fordi betalløsningene har for mange forbrukerfientlige sperrer. Presset består i at man enten må finne seg i å kjøpe dyrt utstyr med støtte for HDMI (både blåstråle-leseren, TV-skjermen og lydanlegget) eller velge å laste ned en lovlig men ubetalt kopi trolig med litt lavere kvalitet.

 

Det dyre blir altså dyrere og de som ikke finner seg i kjøpepresset blir stemplet pirater. (selv om det fortsatt er lovlig å laste ned til eget bruk og lovlig å ta backup av egne plater og låne og kopiere plater fra venner til eget bruk)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...