Gå til innhold

HTPC trinn for trinn - Del 9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et par inspill:

 

For det første vil jeg som alltid konsekvent anbefale EAC til ripping av CDer ;). Personlig synes jeg det er verdt å gjøre rippingen på en best mulig måte, da man i utgangspunktet bare trenger å gjøre dette en gang (litt avhengig av hvordan man ønsker å gjøre det)

 

For det andre:

 

"For det er ikke mulig å unngå fullt ut at det blir en hørbar overgang i slike spor som egentlig skal være sømløse. Dette er noe som ligger i MP3-filenes system."

 

Det er fint mulig å unngå, nyere versjoner av lame er det egne markeringer i headerene, som marker hvor sporet i realiteten starter og slutter. Foobar2000 feks er en spiller som fint støtter gapless playback på enkeltfiler (og dette uten noe "juks" som crossfading o.l).

 

Ser også at programmet downloader lame selv(?) (det var ihvertfall slik jeg forstår det), henter den ned den nyeste versjonen, eller kan du velge selv? Det kan vel også nevnes at alt-preset-switchene nylig er byttet ut i den nyeste anbefalte versjonen av lame.

 

Hvordan er det med replaygain og slikt, støtter mediacenter dette?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Bruker også kun Exact Audion Copy til å rippe mp3 filer, går også etter standaren forklart her Ubernet som gir den aller beste kvaliteten av rippingen. Som medie avspiller bruker jeg også foobar2000 med mitt lydkort siden den gir den beste musikk avspillings kvaliteten med mitt lydkort som er et Chaintech AV-710. Dette gir den beste musikk avspillingen på mitt system, men av video avspilling så er det hipp som happ hva jeg bruker til diverse video formater. VLC er et bra alternativ her siden det finnes til utallige maskin typer.

Lenke til kommentar

Bare noen kommentarer...

 

- Etthvert avspillingsprogram som bruker directshow vil kunne bruke ffdshow. Et annet meget bra media program, Meedio støtter dette og også custom oppsett av mediagrapher, dvs, hvilke codecs som skal brukes med forskjellige filer. Bruker selv Meedio men med Zoomplayer integrert for blant annet å kunne håndtere WMV filer med DRM som ikke Meedio gjør.

 

- ASIO, grunnen til at det foretrekkes er visstnok at mikseren til Windows konverterer alt som går igjennom den til 14-bit oppløsning, pluss at den legger til et 30ms delay. ASIO omgår dette.

Lenke til kommentar

MC sin ripper er helt på høyde med EAC.

MC har en secure mode og mulighet for å skrive logfil slik at du du lett kan sjekke om og hvor noe ikke ble 100%. Mulighetene er riktignok større med EAC, så hvis man ikke får en 100% kopi i MC på en oppskrapet cd kan man forsøke EAC.

Poenget er at MC og EAC sannsynligvis er de to beste programmene å rippe musikk fra cd-plater. MC er mye enklere å bruke fordi det samtidig analyserer og tagger filene for meg. Og jeg har rippet MANGE cd-plater og bruker ikke EAC lenger.

 

MC har sin egen gain funksjon som analyserer og stabiliserer volum på musikksamlingen din. (Du endrer ikke volumet på selve filen bare i databasen og tag) Denne er nå kompitabel med Soundcheck på iPod slik at du nå også får et jevnt volum på iPod synchet med MC.

 

MC støtter gapless i APE & APL, Ogg Vorbis, MPC og (mp3 ved hjelp av cue-filer).

MC kan spille mp3 gapless men er ikke sikker på om det er ekte lame gapless. Er ikke den gapless taginga til lame fortsatt ekspirimentell?

 

MC laster ned siste utagave av lame automatisk, men du kan fint selv velge å kjøre en annen med de preset du måtte ønske. Du kan i teorien velge hvilken encoder og preset som helst.

 

Det finnes også flere plugins som hjelper deg med bla. å hente med alt du måtte ønske av info automatisk fra allmusic til dine tagger/database, cover fra div. kilder på nettet og sangtekster.

 

MC spiller selvfølgelig netradio ;)

 

Grunnen til at jeg er blitt en trofast MC-bruker er ganske enkelt den fantastiske måten du kan håndtere store musikksamlinger på (store som i flere tusen album/titusenvis med låter).

Lenke til kommentar
MC sin ripper er helt på høyde med EAC.

MC har sin egen gain funksjon som analyserer og stabiliserer volum på musikksamlingen din. (Du endrer ikke volumet på selve filen bare i databasen og tag) Denne er nå kompitabel med Soundcheck på iPod slik at du nå også får et jevnt volum på iPod synchet med MC.

 

 

 

Er den det? Har den en test&copy-funksjon? Hva med offset-correction? Overread til lead-out og in? Track 1 Pregap audio, takler den det? Hvordan er valgmulighetene når man lager cue-filer?

 

Er det slik å forstå at MC ikke følger gain-"standarden" dvs replaygain, men bruker sitt eget opplegg?

 

AtW

Lenke til kommentar

MC så ganske fleksibelt ut ja! :)

 

Men, tenkte kunne vise åssen jeg har løst ting etterhvert også i Meedio om noen har interesse av det:

post-12470-1129579022_thumb.jpg

 

La noen flere bilder her får å få en anelse om interessant:

 

http://home.c2i.net/thomasg/meedio/

 

Ganske artig og en haug av plugins som brukere lager som gjør alt.. Rått å kjøre alt på en projektor og blir litt wow effekt også. :)

 

Blir spennende å se hvordan Microsofts Media Center også vil virke når det gjelder å få folk til å få øynene opp for dette, og ikke minst innholdstjenester etterhvert!

Endret av Tomle
Lenke til kommentar

Jeg må bare takke for rosen. Og M_Mickey har faktisk besvart de fleste spørsmålene for meg! :D

 

Jeg brukite også EAC før, men etter å ha sjekket den opp mot MCs Secure Rip, syntes jeg MC gjorde en akkurat like god jobb. Og EAC er så avgjort for viderkommende!

 

Jeg bruker faktisk Replay Gain (det er et av de nevnte programmene til helt spesielt bruk). Jeg begynte å bruke det for flere år siden for å få jevnt volum på musikken fra Media Jukebox, og senere MC, og jeg har fortsatt av gammel vane. Men i dette øyeblikk går analysen på htpc-en, så jeg skal gå over til bare å bruke MCs funksjon. Den er blant annet flott til å lage cd-er for bilen, siden jeg alltid brenner cd-ene med høyere gain enn filene jeg har på pc-en. Der har jeg 87 dB i Replay Gain, mens jeg brenner ut med rundt 95.

 

Når det gjelder Foobar, er det rett og slett for primitivt til denne formen for bruk. Jeg kunne selvsagt nevnt det blant Mora-knivene (eller til nød som en skalpell, men jeg er ikke i stand til å høre forskjellen), men det passer ikke inn i denne maskinen.

 

Og ja, det stemmer at Girder vil ta tid. Så lenge Girder 4 er så pass Beta som det er, syns jeg ikke det er noen vits i å anbefale det for den som ikke har erfaring med lignende ting fra før. Og da faller det utenfor denne seriens politiske grunnlag (beklager, jeg har sett for mye på utvekslingen av departementale stafettpinner i dag...). ;)

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Jeg må bare takke for rosen. Og M_Mickey har faktisk besvart de fleste spørsmålene for meg!  :D Jeg brukite også EAC før, men etter å ha sjekket den opp mot MCs Secure Rip, syntes jeg MC gjorde en akkurat like god jobb. Og EAC er så avgjort for viderkommende! Når det gjelder Foobar, er det rett og slett for primitivt til denne formen for bruk. Jeg kunne selvsagt nevnt det blant Mora-knivene (eller til nød som en skalpell, men jeg er ikke i stand til å høre forskjellen), men det passer ikke inn i denne maskinen.

 

5021204[/snapback]

 

Jeg er ikke helt overbevist om at MC er like bra som EAC til ripping, EAC har definitivt den ulempen at det er mer tungvint å sette opp, og jeg skjønner definitivt tankegangen bak å bruke noe slikt som MC til avspilling. Men for ripping, som forhåpentligvis er noe man bare gjør en gang per CD, og man heller ikke gjør fra "sofakroken". Så synes jeg MC virker for primitivt, for å bruke dine ord ;).

 

Foobar vs MC blir enn oppveining mellom forskjellig sterke sider (foobar har ganske mange muligheter når bare msuikkavspilling er målet, i tillegg til en meget felksibel tagger). På rippingsfronten virker det for meg som MC bare har en fordel, og det er at det er enklere å sette opp. Men korriger meg gjerne om jeg tar feil.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er den det? Har den en test&copy-funksjon? Hva med offset-correction? Overread til lead-out og in? Track 1 Pregap audio, takler den det? Hvordan er valgmulighetene når man lager cue-filer?

 

Er det slik å forstå at MC ikke følger gain-"standarden" dvs replaygain, men bruker sitt eget opplegg?

 

AtW

5020763[/snapback]

 

MC leser all info minst to ganger fra cd-plata. Den kutter også evt. caching drevet gjør.

Så hvis kopien ikke er bit-perfect, ser du det i rip-rapporten.

 

Det er kun offset du kan justere.

 

Du har muligheten å rippe til en fil og cuesheet, personlig har jeg ikke testet det så mye. Men du står vist nok ganske fritt til å brenne, endre eller evt. transkode videre.

 

Du får nok ikke med pregap mener jeg å huske.

Overread til lead out/inn vet jeg ikke hva er, men det høres plextorisk ut?

 

MC har sitt eget opplegg for gain som egenlig er ganske likt vanlig replay gain.

Den finner og lagrer replay gain, BPM, Peak level og Intensity

 

Mulig at MC ripping blir for primitivt for enkelte, jeg er stort sett fornøyd med bit-perfekt kopi av musikken og bryr meg mindre om cd-formatets spissfindigheter;)

Endret av M_Mickey
Lenke til kommentar

Er den det? Har den en test&copy-funksjon? Hva med offset-correction? Overread til lead-out og in? Track 1 Pregap audio, takler den det? Hvordan er valgmulighetene når man lager cue-filer?

 

Er det slik å forstå at MC ikke følger gain-"standarden" dvs replaygain, men bruker sitt eget opplegg?

 

AtW

5020763[/snapback]

 

MC leser all info minst to ganger fra cd-plata. Den kutter også evt. caching drevet gjør.

Så hvis kopien ikke er bit-perfect, ser du det i rip-rapporten.

 

Det er kun offset du kan justere.

 

Du har muligheten å rippe til en fil og cuesheet, personlig har jeg ikke testet det så mye. Men du står vist nok ganske fritt til å brenne, endre eller evt. transkode videre.

 

Du får nok ikke med pregap mener jeg å huske.

Overread til lead out/inn vet jeg ikke hva er, men det høres plextorisk ut?

 

MC har sitt eget opplegg for gain som egenlig er ganske likt vanlig replay gain.

Den finner og lagrer replay gain, BPM, Peak level og Intensity

 

Mulig at MC ripping blir for primitivt for enkelte, jeg er stort sett fornøyd med bit-perfekt kopi av musikken og bryr meg mindre om cd-formatets spissfindigheter;)

5021307[/snapback]

 

Problemet er at slik lesing ikke garanterer at kopien er bitperfekt, det er testet med mange programmer. Om MC er annerledes så er det oppsiktsvekkenede, grunnen er at det ikke er tilfeldig hva slags type feil man får. Derfor vil man, ikke sjelden, om man ripper to ganger, uten at det rapporteres feil, kunne få forskjellig checksum på filene. Slik som dette hindrer test & copy.

 

Både pregap og overreading er jo et must om man vil ha en fullstendig bitperfekt kopi (pregap gjelder ikke mange CDer da, men deste kjipere på de det gjelder).

 

Gain-funksjonaliteten i seg selv er sikkert bra det, men ser allikevel på det som en ulempe at den ikke flkger det nærmeste man kommer en standard for slikt.

 

Problemet er at jeg ikke er overbevist om at MC faktisk produserer en bitperfekt kopi, av de grunnene jeg har listet opp ovenfor. Noen vil kanskje kalle det flisespikkeri, men jeg ser mindre og mindre grunn til å ikke rippe CDene i et lossless format nå som harddisker blir større og større. Da er det fint å ha en bitperfekt kopi av CDen din en gang for alle.

 

AtW

Lenke til kommentar

er det mulig å få dette programmet til å kjøre fullscreen, (theater mode) på skjerm nr to? noe som jeg sliter med på de fleste media center programmene jeg har testet.. straks jeg velger skikkelig media center mode slik man må bruke på tv osv så popper den til skjerm nr 1, som er ganske idiotisk ettersom de fleste har vel strengt tatt pc skjermen som hovedskjerm og tv'n som nr 2..

 

for oss som ikke har egen htpc da. ;)

Lenke til kommentar
Er ikke pregap det som kommer før spor 1 på skiva, som du må søke tilkake før starten for å høre?

 

Må teste ripping i morra, men utviklerne lovet bit-perfekte kopier av musikken.

5021544[/snapback]

 

Jo det stemmer, som sagt gjelder jo ikke dette alt for mange CDer, et par kjente jeg kommer på nå ut av det blå er feks "Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf", og "Blur - Think Tank"

 

AtW

Lenke til kommentar
er det mulig å få dette programmet til å kjøre fullscreen, (theater mode) på skjerm nr to? noe som jeg sliter med på de fleste media center programmene jeg har testet.. straks jeg velger skikkelig media center mode slik man må bruke på tv osv så popper den til skjerm nr 1, som er ganske idiotisk ettersom de fleste har vel strengt tatt pc skjermen som hovedskjerm og tv'n som nr 2..

 

for oss som ikke har egen htpc da. ;)

5021557[/snapback]

Nå har jeg etterhvert mest erfaring med Meedio men har selv kun en PC som brukes til alt. Meedio kjører jeg for seg sjøl på skjermutgang 2 koblet til en projector i stua og lever sitt eget liv styrt av en RF fjernkontroll. PC'en står på kontoret i 2.etasje.. Du kan sette opp Meedio til å kjøre på skjerm 1 eller 2, enten i konfigurasjonen eller via parameter i shortcut'en. Kjøres såklart i ordentlig fullscreen.

Lenke til kommentar
Nå har jeg etterhvert mest erfaring med Meedio men har selv kun en PC som brukes til alt. Meedio kjører jeg for seg sjøl på skjermutgang 2 koblet til en projector i stua og lever sitt eget liv styrt av en RF fjernkontroll. PC'en står på kontoret i 2.etasje.. Du kan sette opp Meedio til å kjøre på skjerm 1 eller 2, enten i konfigurasjonen eller via parameter i shortcut'en. Kjøres såklart i ordentlig fullscreen.

5022696[/snapback]

 

oi, sier du det.. :) så kjekt da. akkurat det jeg er ute etter! har testa medioo men ble så irritert når jeg ikke fikk den til å kjøre på skjerm to at jeg gav opp. får fyre det opp igjen da! takker for tipset.!

 

edit: hmm.. finner ikke ut hvordan man stiller inn de greiene der.. :( noen tips anyone?

Endret av phax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...