Gå til innhold

1 TB fra Maxtor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

600GB -> 550 $ -> ca 3600 kr (direkte konvertert)

1TB -> 900 $ -> ca 5900 kr (direkte konvertert)

 

Jeg synes at førstnevnte var litt dyr. Den koster ca 1600kr (80%) mer enn to vanlige 300GB harddisker. Sistnevnte synes jeg faktisk det var en bra pris på sammenlignet med andre 500GB harddisker. (men de er jo selvfølgelig dyre per GB som vanlig)

Lenke til kommentar
Kan dem ikke lage 1TB disk?

En eske med flere disker i kan vi jo lage selv.

Problemet er at en 3,5" disk er begrenset i størrelse. Det er sikkert vanskelig å stappe mer enn 5 plater inni de. Hittil er det meste jeg har sett på 3,5" disker 5 plater. Dette gir også høy varmeutvikling og høy feilrate (veldig mange mekaniske deler som kan feile). Det er også vanskelig å presse opp kapasiteten per plate. Den absolutt høyeste tettheten hittil har Seagate med 160GB per plate. 5 slike plater vil altså gi 800GB, men en slik disk er ennå ikke lansert. Jeg ser det som mer sansynlig at f.eks Hitachi eller Maxtor lager en superdisk med f.eks 7 plater a 143GB og unormalt høy feilrate. Men jeg kjøper neppe en enkelt TB-disk før de har kommet ned i 4 plater.

 

Det er god investering i en terbyte hard-disk smile.gif Så greit å ha alt lagret HD'en så slipper man CD'ene.

Jepp, der er jeg helt enig. For alle som verdsetter tiden sin, det koster både tid og penger å brenne CD/DVD:

1TB tar ca 18 timer å brenne ut på DVD og koster ca 500kr (dårlige plater) eller 1000 kr (bra plater). I tillegg til disse 18 timene må du regne med en del tid til å organisere det hele og ikke minst til å lete gjennom bunkene etter den fila du leter etter. Regn også med et plasskrav på 0,3 hyllemetere (100-spindler) eller 3 hyllemeter (covere)

1TB tar ca 72 timer å brenne ut på CD og koster ca 3000 kr (dårlige plater) eller 6000 kr (bra plater). I tillegg til disse 72 timene må du regne med en del tid til å organisere det hele og ikke minst til å lete gjennom bunkene etter den fila du leter etter. Regn også med et plasskrav på 3 hyllemetere (100-spindler) eller 13 hyllemeter (covere)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg sitter her med en litt ustabil 250GB hd og har ikke noen andre hd'er med plass til det som ligger på 250GB'en. Litt småpanisk med tanke på å miste 250GB. Tenk om denne maxtoren kjører i raid 0 og alt går til helvete. Hadde jeg mistet 1TB på engang tror jeg det hadde gått lang tid før jeg hadde satt meg foran pc'en igjen. Tenker fortsatt på musikkvideo samlinga mi som jeg har samlet på i til sammen ca 8 år kanskje som bare forsvant. (Det var 100% min feil, men like trist) :cry::thumbdown:

Lenke til kommentar

Hei.

 

Det stadig økende behovet for lagringskapasitet fremtvinger løsninger slik som denne med "to disker i en".

 

Hvorfor er det ingen produsenter som lager 5 1/4" disker? :hmm:

 

Slike disker måtte jo være ideelle for eksternt bruk, samt at de kunne passet i 5 1/4" brønnene i kabinettet.

 

En slik disk ville jo ha feks. ca. 360 GB per plate ved samme datatetthet som 160 GB/plate (3 1/2" disker)

 

Pga. tykkelsen på slike enheter kunne de sikkert stablet 10 slike plater i en disk.

 

Ved 3600 rpm har ei slik plate samme hastighet som en vanlig disk på 5400 rpm, slik at disse diskene kunne lages mere stillegående. (Hvis ikke den økte massen som skal spinnes opp og holdes i bevegelse gjør at motoren må lages større og mere bråkete).

 

Bare en tanke... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Jeg sitter her med en litt ustabil 250GB hd og har ikke noen andre hd'er med plass til det som ligger på 250GB'en. Litt småpanisk med tanke på å miste 250GB. Tenk om denne maxtoren kjører i raid 0 og alt går til helvete. Hadde jeg mistet 1TB på engang tror jeg det hadde gått lang tid før jeg hadde satt meg foran pc'en igjen. Tenker fortsatt på musikkvideo samlinga mi som jeg har samlet på i til sammen ca 8 år kanskje som bare forsvant. (Det var 100% min feil, men like trist) :cry:  :thumbdown:

5017888[/snapback]

Det der argumentet dukker opp hver gang det prates om store disker. Jeg kan tydeligvis ikke få stresset nok at det er like viktig med backup om man har 20GB som hvis man her 200GB eller 1TB. Da tenker jeg ikke automatisk på CD/DVD for det har jeg argumentert mot lengre opp her. Jeg tenker selvfølgelig på backup på harddisk.

 

Edit:

MrLee: Jeg vet ikke hvilket innlegg du mente eller om det var ironi.. Jeg fant i hvertfall en skrivefeil i det ene innlegget som jeg rettet opp.

 

madammim: Det er en god idé. Jeg aner ikke hvorfor 5,25" ikke brukes lengre. Jeg åpnet en gang en gammel 5GB SCSI-disk i 5,25"-formatet og den inneholdt faktisk hele 11 plater. Det må ha vært rått den gangen disken var ny. :dribble:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg sitter her med en litt ustabil 250GB hd og har ikke noen andre hd'er med plass til det som ligger på 250GB'en. Litt småpanisk med tanke på å miste 250GB. Tenk om denne maxtoren kjører i raid 0 og alt går til helvete. Hadde jeg mistet 1TB på engang tror jeg det hadde gått lang tid før jeg hadde satt meg foran pc'en igjen. Tenker fortsatt på musikkvideo samlinga mi som jeg har samlet på i til sammen ca 8 år kanskje som bare forsvant. (Det var 100% min feil, men like trist) :cry:  :thumbdown:

5017888[/snapback]

Det der argumentet dukker opp hver gang det prates om store disker. Jeg kan tydeligvis ikke få stresset nok at det er like viktig med backup om man har 20GB som hvis man her 200GB eller 1TB. Da tenker jeg ikke automatisk på CD/DVD for det har jeg argumentert mot lengre opp her. Jeg tenker selvfølgelig på backup på harddisk.

 

 

Det er jeg enig med, har du data du ikke tåler å miste, så backer man opp. Tenger du å ta vare på mye data kjøper du en stor disk. Om du ikke tåler å miste alt, så backer du opp alt. (evt bare det du ikke tåler å miste). Redsel for å miste data er ikke noe argument mot å ha mye diskplass.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Tenkte jeg skulle dele at da røk den ene disken av 2 i min. og jeg mistet 1TB :)

 

Dette var en uke før jeg fikk den nye 1Tb disken som jeg skulle bytte ut den som jeg hadde.

 

Heldigvis var det kun lett tilgjengelig data, og ikke personlig viktige filer.

 

Kabinetet og diskene har overlevd en del, inkl detti i gulvet (30-50cm) osv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...