Gå til innhold

Starter produksjon på 70 nm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med en forminskning fra 90->70nm så vil man få dobbelt så mange enheter. Det rimer ikke. Hvordan er sammenhengen her?

5004021[/snapback]

 

Lurer også på dette. Å gå fra 90->70nm gir ikke dobbelt så mange enheter. Man går ned altså 20nm, og dette er ikke 50% av 90nm, eller tenker jeg helt feil nå?

Lenke til kommentar
Med en forminskning fra 90->70nm så vil man få dobbelt så mange enheter. Det rimer ikke. Hvordan er sammenhengen her?

5004021[/snapback]

 

Lurer også på dette. Å gå fra 90->70nm gir ikke dobbelt så mange enheter. Man går ned altså 20nm, og dette er ikke 50% av 90nm, eller tenker jeg helt feil nå?

5004075[/snapback]

 

Ikke helt sikker på dette her, men vil tro at det har noe med areal versus rett linje å gjøre....en kvadrat med 70nm på hver kant utgjør et areal på 490nm2, mens et kvadrat på 90nm utgjør et areal på 810nm2. Nå vet jeg ikke hva slags form disse waferne har, men om de er runde f.eks, vil man få plass til ytterligere ekstra brikker i kantene ved mindre størrelser...

Lenke til kommentar
Med en forminskning fra 90->70nm så vil man få dobbelt så mange enheter. Det rimer ikke. Hvordan er sammenhengen her?

5004021[/snapback]

 

Lurer også på dette. Å gå fra 90->70nm gir ikke dobbelt så mange enheter. Man går ned altså 20nm, og dette er ikke 50% av 90nm, eller tenker jeg helt feil nå?

5004075[/snapback]

 

Ikke helt sikker på dette her, men vil tro at det har noe med areal versus rett linje å gjøre....en kvadrat med 70nm på hver kant utgjør et areal på 490nm2, mens et kvadrat på 90nm utgjør et areal på 810nm2. Nå vet jeg ikke hva slags form disse waferne har, men om de er runde f.eks, vil man få plass til ytterligere ekstra brikker i kantene ved mindre størrelser...

5004105[/snapback]

 

Du sier noe der, tenkte ikke på dette. Men når du ser det, så virker det mer logisk her.

Lenke til kommentar

Jeg stusset også på det med 90-70nm og dobbelt så mange brikker. 70^2/90^2 = 60,5% altså ikke fult en halvering av størrelsen, men heller ikke så langt unna.

 

Kanteffekten har neppe så mye å si. De bruker nok 300mm wafere og da er det skjeldent mer enn noen få prosent av arealet som forsvinner på grunn av at firkanter ikke passer perfekt innenfor sirkelen.

 

Noen deler av brikken er ikke mulig å krympe: kanten mellom to brikker må alltid ha litt rom for utskjering og kontaktpunktene kan ikke uten videre krympes. Så bare 90-95% av brikken vil krympes.

 

Men det kan være andre ting som gjør at Samsung hevder dobbelt så mange brikker per wafer. F.eks hvis yield øker eller hvis det er noe på brikken som krympes mer enn lineært.

 

------------------------------------

 

Ellers så er jeg glad for krympingen. Det betyr at vi får mer ram for pengene. Mengde ram og ytelsen på GPU ser ut til å være det eneste for tiden som dobler seg for hvert 1,5 år. CPU'er har jo sluttet med ytelsedobling for et par år siden og harddisker har jo sluttet å dolble kapasiteten hver 1,5 år.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Ellers så er jeg glad for krympingen. Det betyr at vi får mer ram for pengene. Mengde ram og ytelsen på GPU ser ut til å være det eneste for tiden som dobler seg for hvert 1,5 år. CPU'er har jo sluttet med ytelsedobling for et par år siden og harddisker har jo sluttet å dolble kapasiteten hver 1,5 år.

5004525[/snapback]

 

Vel, med introduseringen av flere kjerner pr prosessor, kan man vel ikke akkurat si at ytelsesoppgangen har blitt så mye mindre...det eneste man trenger er å skrive software som støtter det. Dette finnes allerede blant mange applikasjoner. F.eks for meg som driver med musikkproduksjon har dobbeltkjerneprosessorer representert en dobling av ytelsen fra en prosessor med en kjerne ved samme frekvens.

Lenke til kommentar

kristofo: Klokkefrekvensen har stått ganske i ro de siste 2,5-3 årene. (siden intel lanserte 3,06GHz) Ytelsen har også stått relativt mye i ro. Vel, noen forbedringer har det vært, men langt i fra en dobling av ytelse hvert 1,5 år som har vært vanlig de siste 20-25 årene på x86-prosessorer. Selvfølgelig litt i rykk og napp, men generelt sett jevnt.

 

Det at vi får et hopp nå med dobbelprosesorer er jo fint, men det er langt i fra snakk om en dobling i gjennomsnitt (slik mange har lett for å tro). Det kommer av to ting:

1. Klokkefrekvensen har faktisk gått noe ned for å få til dobbeltkjerner. Altså en nedgang på rundt 15% i ytelse før man "dobler".

2. En dobling av kjerner er ikke det samme som en dobling av ytelse. Blandt annet på grunn av det du sier om at programvaren må skrives slik at den klarer å utnytte den ekstra kjernen. Men også fordi det er som med SLI: Man får aldri nøyaktig doblet ytelsen ved å doble antall kjerner. Man kan komme nært en dobling i spesielle tilfeller men gjennomsnittet ligger nærmere 40-50% ekstra ytelse. Når en da har gått ned 15% før doblingen så står det ikke så mye igjen, i gjennomsnitt: 25-35% ekstra ytelse. Altså ikke den doblingen som mange ser for seg.

Lenke til kommentar
Har samsung begynnte å hjelpe de svenske ispene, eller er det bare meg det klikker for når man produserer brikker med kapasiteter i Mbit...

5005363[/snapback]

 

Minneprodusentene har alltid brukt bits, men dette har bare vært internt mot produsenter av minnemoduler, som tar en haug med brikker og setter dem på en DDR/DDR2 modul som vi kjøper. Vanligvis har det vært 8 brikker/modul, sjeldnere 16 brikker/modul (dobbeltsidig). Så dermed blir konvensjonen at "Med 512Mb brikker kan vi bygge 512MB moduler". Helt logisk for dem, litt forvirrende for oss...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...