Gå til innhold

Oppgraderer iMac G5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil bare tipse dere om noe jeg og flere andre jeg har snakket med opplever som svært villedende markedsføring fra Apple sin side ifm iMac'en.

 

Se http://www.apple.com/no/imac/graphics.html

 

Her sammenliknes en 2 ghz iMac med en 3,4 ghz P4 (fra Dell), der Imac'en kommer ut som ca 1,4 ganger raskere.

 

Med bitteliten grå skrift nederst på siden fortelles det at Dell'en har et Radeon X300 skjermkort (som er mye svakere enn 9600-kortet på iMac'en). Dette blir for dumt... Det er jo nesten bare skjermkortet som er "ansvarlig" for ytelsen i slike spill, så sammenlikningen blir helt skjev. Hadde de testet med et identisk skjermkort derimot...

 

For å følge denne sammenlikningen er min sønns 1,8 ghz P4 med Geforce 6800 ultra svært mange ganger raskere enn en 2ghz G5 iMac til spill, i alle fall til Halo som det nevnes her :D

 

Edit: Nå er artikkelen fjernet. Bra at de innså at dette var litt søkt! (?)

Endret av akerb
Lenke til kommentar
Jeg synes skjermen på bildet i artikkelen ser litt snål ut. Er det en synlig bildeflate på bare ~60% av fronten jeg ser? Er ikke det utrolig lite? Den plastflata som dekker nedre 1/3 av skjermen står liksom i veien.. :hmm:

4999475[/snapback]

 

Er det ikke der selve hardwaren er plassert da?

(CPU, harddisk m.m)

Lenke til kommentar
Jeg synes skjermen på bildet i artikkelen ser litt snål ut. Er det en synlig bildeflate på bare ~60% av fronten jeg ser? Er ikke det utrolig lite? Den plastflata som dekker nedre 1/3 av skjermen står liksom i veien.. :hmm:

4999475[/snapback]

 

Som Ehrgeiz antar: Dette er der selve maskinen sitter, ja. Og følgelig blir det vanskelig å få plass til både skjerm og maskin uten at utformingen blir slik. Evt. kunne man jo gjort maskinen tykkere, men det spørs hva som hadde blitt penest... :)

Lenke til kommentar
Er det ikke der selve hardwaren er plassert da?

(CPU, harddisk m.m)

Jo, det er nok det. Både der og bak selve skjermen. Det var mest en designmessig kommentar. Ikke noe kritikk av den tekniske plasseringen av enhetene i maskinen. Dog, det kunne nok med fordel vært plassert lengre opp slik at man unngår det digre plastikk-skjoldet under skjermen.

 

Forøvrig så mangler den bare en sånn rund styreplate på nedre del for å ligne på iPod... :p Eller kanskje man burde laget den hvite delen litt lengre og laget et ledd der så man kan slå den sammen som en klapp-telefon eller bærbar PC :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg synes skjermen på bildet i artikkelen ser litt snål ut. Er det en synlig bildeflate på bare ~60% av fronten jeg ser? Er ikke det utrolig lite? Den plastflata som dekker nedre 1/3 av skjermen står liksom i veien.. :hmm:

4999475[/snapback]

 

Er det ikke der selve hardwaren er plassert da?

(CPU, harddisk m.m)

4999485[/snapback]

 

går det an å være kørka i toppen? seriøst?!?!

 

60% synlig bildeflate? tror du de har gjemt skjermen bak resten av ramma?

at det er 20" betyr jo ikke at de har regnet med ytterramma på maskinen...

JESUS!! ikke rart PC verden er dømt til evig helvete når brukerne faen ikke vet forskjell på på T eller D.

 

Dessuten så skal jeg love deg at den der maccen der grisebanker samme dell maskin med X600XT. Ganske enkelt fordi mac sin grafikk arkitektur er ganske unik kontra pc arkitektur.

 

og du kan jo bare grue deg til det blir Mactel, og alle spille er kompatible....

Lenke til kommentar
Dessuten så skal jeg love deg at den der maccen der grisebanker samme dell maskin med X600XT. Ganske enkelt fordi mac sin grafikk arkitektur er ganske unik kontra pc arkitektur.

 

og du kan jo bare grue deg til det blir Mactel, og alle spille er kompatible....

4999597[/snapback]

 

Hørte engang noe om å kaste stein i glasshus osv....

 

Sist jeg sjekket er det akkurat samme grafikkort som brukes i MAC og PC, og at en standard er en standard samme hvor mye du vender og vrir på det (reff AGP). Hva er et Apple gjør så mye annerledes med AGP porten som gjør at de kan dra ut så mye mer av samme korte enn en PC? Det skulle jeg likt å se hvor stod...

 

Og hvis det er CPUen det kommer ned på igje..så..vel..som du selv sier..den skal jo byttes snart.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Dessuten så skal jeg love deg at den der maccen der grisebanker samme dell maskin med X600XT. Ganske enkelt fordi mac sin grafikk arkitektur er ganske unik kontra pc arkitektur.

 

og du kan jo bare grue deg til det blir Mactel, og alle spille er kompatible....

4999597[/snapback]

 

Hørte engang noe om å kaste stein i glasshus osv....

 

Sist jeg sjekket er det akkurat samme grafikkort som brukes i MAC og PC, og at en standard er en standard samme hvor mye du vender og vrir på det (reff AGP). Hva er et Apple gjør så mye annerledes med AGP porten som gjør at de kan dra ut så mye mer av samme korte enn en PC? Det skulle jeg likt å se hvor stod...

 

Og hvis det er CPUen det kommer ned på igje..så..vel..som du selv sier..den skal jo byttes snart.

 

AKIRA

4999902[/snapback]

 

 

Der er nemlig forskjellen på deg og folk som kan noe.

Det du sier er som å si at fordi Ford og Aston Martin bruker samme deler og bruker samme motor så er de like dårlige, eller like bra.

Det er faktisk ikke tilfelle....

 

Ja det er ATI skjermkort, men MAC adresserer ikke gpu trafikk på samme måte som PC. Så for å forklare deg det ganske enkelt.

 

Om du tar to identiske biler fra hverandre, skrur de sammen, bygger den ene som familiebil og den andre som sportsbil så vil jeg garantere deg at sportsbilen er raskere enn trekkvogna.

Ta nå det pc elskende trynet ditt for eksempel... hva gjør du på en pc egentlig? spiller? ja samma faen det da, du gjør jo ingen nytte for deg... du bruker ikke maskinen til å skape noe. ergo så trenger du egentlig bare en jobb!

Lenke til kommentar

om jeg ikke husker feil så duger doom3 dårligere på mac den på pc fordi apple insisterer på å ha kontroll over deler av opengl stabelen. noe som fører til manglende optimaliseringer.

 

men men, saken er spennende men som vanlig alt for dyr.

 

tror jeg går for en shuttle med lcd skjerm. greit nok at det blir 2 deler og mest sansynlig ikke slotload, men jeg tror prisen blir 2-3 tusen mindre...

Lenke til kommentar
Dessuten så skal jeg love deg at den der maccen der grisebanker samme dell maskin med X600XT. Ganske enkelt fordi mac sin grafikk arkitektur er ganske unik kontra pc arkitektur.

 

og du kan jo bare grue deg til det blir Mactel, og alle spille er kompatible....

4999597[/snapback]

 

Hørte engang noe om å kaste stein i glasshus osv....

 

Sist jeg sjekket er det akkurat samme grafikkort som brukes i MAC og PC, og at en standard er en standard samme hvor mye du vender og vrir på det (reff AGP). Hva er et Apple gjør så mye annerledes med AGP porten som gjør at de kan dra ut så mye mer av samme korte enn en PC? Det skulle jeg likt å se hvor stod...

 

Og hvis det er CPUen det kommer ned på igje..så..vel..som du selv sier..den skal jo byttes snart.

 

AKIRA

4999902[/snapback]

 

 

Der er nemlig forskjellen på deg og folk som kan noe.

 

Ta nå det pc elskende trynet ditt for eksempel... hva gjør du på en pc egentlig? spiller? ja samma faen det da, du gjør jo ingen nytte for deg... du bruker ikke maskinen til å skape noe. ergo så trenger du egentlig bare en jobb!

5000284[/snapback]

 

Jammen så kom med disse tekniske spesifiaksjonene som gjør at en MAC yter bedre i 3D spill enn en tilsvarende PC. Jeg er virkelig nyskjerig på hva det er. Du sier jo at det er forskjell på meg og folk som kan noe. Jeg anntok at du refererte til deg selv. Men så kom det litt bil analogier....

 

..og hva "tryne mitt eksemplet" ditt har med MAC vs PC å gjøre skjønte jeg ikke helt. Har du lyst til å utdype? Du skjønner jeg har bare jobbet som multimedia utvikler i 7 år....så den var litt over meg. Utdyp gjerne litt mer.

 

Historisk sett kan jeg være enig i at det var Apple som banet veien for multimedia og grafisk rikt innhold. Men at det skal være så mye i en driver/OS arkitektur som gjør at prikk like skjermkort på en MAC og en PC skal yte STOR forskjell...vel...det er nytt for meg. Så....

 

...venter i spenning på tekniske spesifikasjonene fra en som kan mer enn meg.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

(...)

og du kan jo bare grue deg til det blir Mactel, og alle spille er kompatible....

4999597[/snapback]

 

 

Yeah right. Spillene er laget for Windows XP, og det er IKKE det samme som Mac OS selv om prosessoren er den samme. Mac os kjører da ikke Direct X, og "alle" windows spill bruker dette....!

 

Du som har så sykt peiling på grafikkarkitektur burde da vite om denne lille "bagatellen" også...

 

Å kunne emulere NOTEPAD i OK hastighet på en mac er IKKE det samme som å kjøre Doom3 via direct x.

 

P.S. Generelt - hva har du å hisse deg sånn opp for, f.eks. til Akirax24? Har du komplekser pga et eller annet? ;) Personangrep bruker jeg vanligvis å holde meg for god til, men siden du begynte, så... :D

Lenke til kommentar
Men hvordan vil denne herligheten takle f.eks WOW?

 

x600xt er vel ikke SÅÅÅÅ dårlig?

 

Og en ting til: Vil det gå ann å f.eks bytte skjermkort i ettertid?

 

Eller er "skjermen" laget slik at man ikke kan åpne den?

5015117[/snapback]

 

WoW krever ikke så mye på grafikksiden, så det vil gå greit med litt ram å kunne knaske på.

 

Spørs, hvis du skal spille er x600xt elendig.

 

Nei

 

Du kan åpne den, men ikke for å skifte skjermkort.

Endret av toretors
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...