Gå til innhold

QTek 8310 - erfaringer og spørsmål


Anbefalte innlegg

heisan...

har lett litt rundt her nå og ellers på nettet, men jeg finner ikke mange folk som har noe å si om qtec 8310...

derfor lurer jeg på: er denne telefonen god? hvis jeg kjøper den hos f.eks Komplett, er da operativsystemet (windows mobile 5.0) på norsk= og er det ordbok på norsk?

jeg venter egentlig på sendo x2, men det er visst forgjeves...

 

så er det noen som har noen erfaringer eller noe å si om qtec 8310?

er den verdt 4000?

 

på forhånd takk

Endret av jalejale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og hvorfor er det ikke noe forskjell på I-Mate SP5 og Qtec 8310? hva i pokker er vitsen med å lage to like telefoner da? jisses...

 

og noen som vet noe om språket på denne telefonen?

Hmmm, du må nesten skylde på I-mate for det ;)

HTC som utvikler disse modellene hadde egentlig planer om at distributørene som selger dem kun skulle ha dem for sitt marked. I-mate er egentlig fra Australia, mens Qtek er HTC sitt eget merke som brukes i de markedene hvor det ikke er andre distributørers merke.

 

Men nå har flere begynt å importere I-mate og skaper "problemer" slikt sett. Qtek er det merke som egentlig skal selges i Norge.

 

På hardware biten er telefonene like. Forskjellen kommer i programvaren som ligger på dem. Selv om begge telefonene kjører samme operativsystem er det distributøren i hvert enkelt land som bestemmer hva som skal ligge på dem. Det er også distributøren sitt ansvar å tilby oppdateringer. Ikke Microsoft eller HTC.

 

I-mate har en strategi og det er å tilby 1 telefon for alle markedene sine. Mens Qtek er mer tilpassed det markedet de selges i. For eksempel vil Qtek levert av Dangaard være ferdig satt opp mot gprs og mms. Og Qtek 9100 vil være den første Pocket PC telefonen med norsk operativsystem og ÆØÅ på hardware tastaturet.

Lenke til kommentar

QUOTE

"I-mate har en strategi og det er å tilby 1 telefon for alle markedene sine. Mens Qtek er mer tilpassed det markedet de selges i. For eksempel vil Qtek levert av Dangaard være ferdig satt opp mot gprs og mms. Og Qtek 9100 vil være den første Pocket PC telefonen med norsk operativsystem og ÆØÅ på hardware tastaturet." QUOTE

 

i-Mate K-Jam som er samme telefon som Qtek 9100 vil også være ferdig satt opp mot GPRS og MMS, K-Jam vil også ha norsk operativsystem og ÆØÅ på harware tastaturet.

 

K-Jam er allerede lansert men da med engelsk OS, kommer snart som Qtek med Norsk OS og tastatur.

 

Så hva man velger er smak og behag, Dangaard har fått en del pepper for "dårlig service" One2Come som leverer i-Mate bruker Deltaservice som sin service partner.

Endret av ebbe77
Lenke til kommentar

jeg er litt forvirret nå...

 

jeg vil ha telefonen som er som qtec 8310 (altså bygget på den mobilen i utseende og innhold) men det er samme for meg om det står i-mate, qtec eller k-jam på den...

 

hvilken skal jeg da velge for å få norskt tastatur på den først?

altså; hvilken av disse kommer med norsk tastatur først i butikkene? og hvor finner jeg i såfall i-mate og k-jam i norske butikker? qtec selges jo flere steder, og som sagt hadde jeg tenkt å kjøpe den på komplett...

 

og enda et spørsmål, klarer telefonen 1gb SDmini kort?

Lenke til kommentar

Det er nok qteken du må venta på då. Det er vel difor qteken ikkje kjem ut før om ein måned etter imate'n, at den skal komma med norsk os og tastatur.

 

Sjølv vurderer eg å kjøpa imate og håpe på at eg kan oppdatera den te norsk os etter nokre veker. Kan godt gå rundt med engelsk OS så lenge eg får norsk litt seinare :)

Lenke til kommentar
ebbe77 skrev: I-Mate K-Jam som er samme telefon som Qtek 9100 vil også være ferdig satt opp mot GPRS og MMS

Hvordan vet du at den er satt opp mot GPRS og MMS?

 

Grunnen til at Dangaard ikke har levert sine telefoner enda er enkelt. Det er funnet en STOR feil i operativsystemet. Derfor valgte de å holde telefonene tilbake til feilen ble fikset, i stedet for å sende ut en masse telefoner som senre må oppdateres. I-Mate må nå oppdatere alle sine telefoner senere.

Lenke til kommentar

Måtte bare svare på denne ...

 

For det første så kjenner jeg godt til de ansvarlige for Microsoft Windows Mobile 5.0 i Norge, og det STORE problemet som Alexander her prater om vil jeg gjerne vite mer om... for det tror jeg bare han kjenner til :) Synes videre at fokusen fra de som kjenner i-Mate eller Qtek skal være korrekt og forståelig informasjon til de som vurderer produktene. Og da bør man snakke om det merket man kjenner, og ikke det andre ....

 

Samtidig vil jeg nevne at jeg selv har en JasJar (9100) og kunne ikke vært mer fornøyd. Hatt denne i snart en uke, og ikke møtt ett eneste problem. En kompis av meg har gått for SP5 (engelsk), og sier akkurat det samme. Fantastisk produkt etter at WM5.0 er kommet. Vi har kjøpt disse i Norge, og SP5 vil det være mulig å oppgradere til norsk i slutten av måneden(med norsk T9). JasJar`en min kommer bare i engelsk (slik jeg vil ha det..hehe).

 

Så har jeg sett en del spørsmål ang at det nå kommer 2 produkter med forskjellige navn (i-mate/Qtek). Dette er helt normalt når det gjelder OEM-produkter. Se på PC`er, hvor alle enheter som sitter inne i kassen, er akkurat de samme i et hav av forskjellige merker ... Så dette er ikke nytt totalt sett, men noe nytt og kommende på mobilprodukter. Tenk på printere og.. hvor det sitter Canon-innmat i en hel haug av HP-printere ... Tror vi forbrukere skal ta med oss det positive, at det blir større tilgjengelighet og vi får muligheten til å velge.

 

PS! Til de som vurderer JasJar (9000)..løp og kjøp !! :)

Lenke til kommentar

Vurderer sterkt å gå til innkjøp av denne, men har et par kriterier før jeg bestemmer meg for den ene eller andre.

 

Som det ble spurt om litt tidligere (finner ikke noe svar?), er det mulig med 1gb minisd-kort?

I tillegg har jeg en bluetooth gps-enhet som jeg hittil har brukt mot pda'en min (TomTom) - er dette noe jeg kan bruke på 8310'en?

Lenke til kommentar

ja, jeg syntes også de er litt dårlige til å svare på alle spørsmålene mine... :p hehe...

 

men jeg har sendt en mail til komplett, de vet nok sikkert best hva produktet de selger inneholder... tror dere ikke?

 

edit:

spurte ikke om minisd kortet da, bare om norsk tastatur, OS og T9...

 

som sagt før, så er det lite viktig at OS'et er på norsk, men T9'en skulle gjerne ha vært på norskt, i hvertfall kunne oppgraderes selv med dette...

tastaturet burde også være norskt, slik at jeg slipper å trykke femten ganger på o for å få ø...

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Ta en titt her, så ser dere det meste av spekk på produktene :) www.clubimate.com

 

i-Mate`s produkter i Norge:

 

SP5: norsk T9 (engelsk er tilgjengelig nå, norsk kommer i slutten av okt)

K-Jam: Norsk OS, T9 og tastatur og kommer i slutten av oktober (engelsk er tilgjengelig i Norge nå)

JasJar: Kommer kun med engelsk OS og tastatur ( tilgjengelig i Norge nå)

 

Til andei: 1GB er største MiniSD pr i dag, og funker fint på SP5/8310

 

Her er link til kanskje den beste site for PocketPC og Smartphones: www.pocketpcdubai.com

Endret av TheseDays
Lenke til kommentar
Ta en titt her, så ser dere det meste av spekk på produktene :) www.clubimate.com

 

i-Mate`s produkter i Norge:

 

SP5: norsk T9 (engelsk er tilgjengelig nå, norsk kommer i slutten av okt)

K-Jam: Norsk OS, T9 og tastatur og kommer i slutten av oktober (engelsk er tilgjengelig i Norge nå - oppgradering til norsk er tilgjengelig slutten av okt)

JasJar: Kommer kun med engelsk OS og tastatur ( tilgjengelig i Norge nå)

 

Til andei: Du skal kunne ha opptil 1GB miniSD på SP5

 

Her er link til kanskje den beste site for PocketPC og Smartphones: www.pocketpcdubai.com

Kan du gi meg en mer spesifikk adresse? Gikk innpå www.clubimate.com jeg, men det viste seg jo å være en ubrukelig side med mindre man eier en i-mate telefon slik at man kan komme seg innpå FAQ og forumet.

 

Jeg fant ikke noe om norge på deres sider, brukte også søkfunksjonen deres. Så kan du gi meg direktelink til der det står?

Lenke til kommentar
QUOTE

"I-mate har en strategi og det er å tilby 1 telefon for alle markedene sine. Mens Qtek er mer tilpassed det markedet de selges i. For eksempel vil Qtek levert av Dangaard være ferdig satt opp mot gprs og mms. Og Qtek 9100 vil være den første Pocket PC telefonen med norsk operativsystem og ÆØÅ på hardware tastaturet." QUOTE

 

i-Mate K-Jam som er samme telefon som Qtek 9100 vil også være ferdig satt opp mot GPRS og MMS, K-Jam vil også ha norsk operativsystem og ÆØÅ på harware tastaturet.

 

K-Jam er allerede lansert men da med engelsk OS, kommer snart som Qtek med Norsk OS og tastatur.

 

Så hva man velger er smak og behag, Dangaard har fått en del pepper for "dårlig service" One2Come som leverer i-Mate bruker Deltaservice som sin service partner.

rart at det du sier ikke stemmer med hva feks idedata skriver om produktet

 

-Mate Mobil K-JAM kommer med Microsoft sitt nye operativsystem, Windows Mobile 5, WiFi støtte og Edge. Her har man virkelig ett komplett arbeidsverktøy. Maskinen har engelsk operativsystem og engelsk tastatur. I tillegg har den fått støtte for varig lagring som sørger for at dataene dine ikke forsvinner når batteriet er tomt.
Lenke til kommentar

Det er ikke feil det IdeData sier. De har tatt inn den engelske versjonen av produktene, fordi de er de eneste som er tilgjengelig. Når det gjelder sprøsmål til hvilke produkter i-Mate kommer med (norsk OS, tastatur osv), så er mitt tidligere svar direkte informasjon fra distributøren one2com Norge.

Lenke til kommentar

jeg har tenkt litt, og funnet ut av at norskt OS på denne mobilen ikke er nødvendig...

og norsk tastatur? finnes det i det hele tatt, på min nokia er det ikke norske bokstaver, det er jo bare fra a til z og tegn + mellomrom... dermed er norsk tastatur også en unødvendighet...

men norsk T9 er nesten en nødvendighet...

og dere sier at i-mate kommer med det om en måned... jeg har desverre ikke fått noe svar av komplett på om qtec'en har dette...

 

men samma det...

ser jeg får kjøpt i.mate på IdeData... men den koster fortsatt 500kr mer enn qtec fra komplett...

og hva er forskjellen på qtec og i-mate med tanke på software?

og har dere noen mening om qtec'en fra komplett vil komme med norsk T9?

 

edit:

hvis jeg ikke får svar fra komplett i morra, ringer jeg de...

 

også så jeg de hadde qtec'en også på ide-data. Kommer det norsk t9 på denne når de får den inn på lager?

også så jeg det var litt forskjell på hva man får med på disse to, var vel en cd og bæreveske ekstra med i-mate..

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...