Gå til innhold

Mer ekstern lagring fra LaCie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var ikke klar over at man faktisk fikk enkelt disker på 1TB ennå.

Det får man heller ikke. Det største som produseres for tiden er 500GB. Det impliserer at 1TB-versjonen ikke er en enkeltstående disk, men 2 stk på 500GB i et unormalt stort eksternt diskkabinett. Det er antageligvis snakk om enten JBOD eller Raid0 for å få de til å se ut som ett volum.

Lenke til kommentar

Var det jeg fryktet, ingen god løsning, men sikkert greit for de som ønsker det. Personlig ville jeg da heller kjøpt et lite disktårn med SATA raid til en grei penge, hvis noen lagde det.

 

Disse hadde ikke behøvd være spesielt store hvis man hadde laget de største 40cm dyp og 25 cm høy og mulighet til å montere disker både foran og bak, med utlufting på toppen og svak bris foran diskene.

Da hadde man enkelt fått inn 10 disker i kabinettet. Med int. 10/100/1000 ETH tilkobling, kanskje også 54/102 WLAN, Intergrert SATA 4-16p Raid1-10 kontroller og en del serverfunksjoner(ftp, smb, streaming osv) kunne dette vært et populært produkt i forskjellige størrelser.

 

man kunne laget slike bokser i forskjellige størrelser og priser med støtte for alt fra 4-20 disker.

 

Mye av funksjonene finnes allerede i dag i 1-disk kabinetter, så hvorfor ikke lage slike kabinetter? Tror det hadde blitt en populær sak for alle som er lei av å stappe servere og pc'er fulle av disker og kjøre store OS'er for små serverfunksjoner.

 

Noen tidligere initativ på IDE raid tårn har vært usannsynlig dyre uten noen som helst sammenheng med hva de faktisk selger.

 

Det man burde få til er:

- maks 5-600,- for selve kabinettbitet.

- raid kontrollere som ligger rundt markedspris. Fra 1000,- for 4-ports sata raid kont.

- 150,- for NIC funksj.

- 250,- for WLAN funksj.

- Rimelige stillegående vifter

- Billig stillegående PSU (kan evt. levers uten)

- Småpenger for serverfunksj, styrekrets og firmware ting etc.

 

Alt i alt burde man klare å produsere en slik frittstående "starter box 4-port" til 2.350,- Og evt. 3995,- for en 8 ports boks osv.

 

Dropper man spesielt backplane for hotswap funksjonalitet og bruker kun vanlig sata med "push-in-place" skinner tror jeg det hadde vært fult mulig å få til gode og rimelige produkter.

 

Det ville vært en god investering å betale 4000,- for en 8ports frittstående boks som man kan plassere hvor man vil og som i tillegg ivaretar en del viktige filserverfunksjoner++.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo343: Det er mange gode idéer du kommer med :yes:

 

Jeg hadde gjerne kjøpt et sånt produkt. Gjerne med et mini-ITX hovedkort med en drøss SATA-kontrollere på og en grei PSU internt i boksen. Så kunne man hadd all nødvendig lagringskapasitet i nettet sitt. God støydemping og pen design hadde også vært å foretrekke.

Lenke til kommentar

Takker Simen, jeg hadde vært veldig happy for noe slikt.

 

Hadde gjort at jeg slapp en ekstra og svær/bråkete server for driftsikker og stor lagringsplass hehe. Jeg tror absolutt det finnes et stort marked her hvis man klarer å lage en fleksibel(lage flere arrays, ha flere raidnivåer, kan adde, bytte disker uten konsekvenser), multifunksjonell(flere serverfunksjoner) og praktisk løsning(div. nettverk og enkel montering).

 

Som heller ikke koster skjorta. Og det tror jeg er fult mulig med dagens komponenter. Bare man får et kabinett som er laget for det tiltenkte bruksområdet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...