Gå til innhold

Ukens retro: PP800 (1993)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne var artig.

 

Den var langt før min ordentlige tid, og dere har rett i at jeg, som sannsynligvis mange nordmenn, ikke har hørt om denne. Det er dog morsomt å se hvor utrolig lite (utifra dagens målestokk) som skulle til for å imponere i de gode gamle dager.

 

Ser for meg folk skrive feil bare for å kunne ta i bruk clear-knappen mens en annen ser på :D

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Men hva i all verden mente du med "Håndsettet er nemlig beregnet for analoge mobilnettverk" Einar? Du må huske at det ikke er alle som er så inn på mobiler som deg...

 

Før GSM ble standard, opererte alle mobiltelefoner på en analog nett, nesten lik radio. I GSM/3G mobiler blir lyden kodet til digitalt format (en ganske lav bitrate format, vanligvis mellom 5.6 og 13kbit/s) og sendt som data over mikrobølger. Før dette ble lyden sendt som analog signal over radiobølger.

 

Rekkevidde var dårlig og batteri levetid var enda verre for ikke å nevne at det ikke fantes tjenester som SMS, tale postboks eller mulighet å se hvem som ringer.

 

Da var det forskjellige standarder (frekvens, fase osv) i forskjellige del av verden. I fleste deler av Europa var det NMT som ble brukt. NMT står forresten for Nordic Mobile Telephone. I Storbritannia var det derimot TACS (Total Access Communication System) som gjaldt.

 

Håper det forklarer litt ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...