Gå til innhold

Office-konkurrent fra Google?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Google satser blytungt på web som plattform, tipper det ikke blir Openoffice, men heller noe basert på AJAX, kanskje SPA, med lagring på GMail-konto. Så langt har det aller meste fra Google kjørt på deres egen serverpark, skal de fortsette å tjene på sin reklamemodell med relaterte emner, er nok web løsningen.

 

På samme måteer rykter om et Google-OS vanskelig å forstå. OS i JavaScript?

Lenke til kommentar
Google satser blytungt på web som plattform, tipper det ikke blir Openoffice, men heller noe basert på AJAX, kanskje SPA, med lagring på GMail-konto. Så langt har det aller meste fra Google kjørt på deres egen serverpark, skal de fortsette å tjene på sin reklamemodell med relaterte emner, er nok web løsningen.

 

På samme måteer rykter om et Google-OS vanskelig å forstå. OS i JavaScript?

De er da ikke firkantede heller... GoogleEarth krever for eksempel nedlasting av et program. Det kan godt hende at GoogleOffice vil være Staroffice, bare med reklame og funksjonalitet for online-lagring. GoogleOS (begynner å bli skummelt) trenger heller ikke å utelukkes. Målet til Google er å "gjøre informasjon tilgjengelig" (noe sånt). De trenger ikke andre "prinsipper" da.

 

Hvis de hadde kommet med et eget operativsystem basert på Linux, kunne det etter hvert blitt et skikkelig marked for spill på Linux også, og Google ville sikkert selv ha laget noen...

Lenke til kommentar

Jeg er helt enige i at de ikke er firkantede, jeg hadde både deres Google Earth og desktop-programmene deres i tankene da jeg skrev "det aller meste".

 

Jeg lastet ned siste OO beta, det var en sak på 78MB. Det er i meste laget, uansett hvor du tilslutt velger å lagre filene dine.

 

Vinklingen mot Sun er interessant, men jeg har da mer tro på Java i webapplikasjon enn OO.

 

Enig i hva Google sie er sitt mål, men prinsipper har de også, hvem kan vel glemme "Don't be evil"? Dette blir enda mer viktig dersom det du lagrer er hos dem, og ytterligere om en skal ha et slags GoogleOS.

 

Når det er sagt, så er en mer produktiv vinkling ofte det å spørre seg hva hensikten og sluttbrukeropplevelsen skal være. I dette tilfellet blir det "hva skal Google levere som gjør at mengder av mennesker velger deres system"? Jeg har ingen problemer med å se mulighetene i JavaScript/AJAX/SPA til en editor, jeg tviler heller ikke et øyeblikk på at de kan greie det. Poenget med et GoogleOS for massene ser jeg ikke. Har du noen forslag?

 

Denne tråden begynner etterhvert å bli ganske relevant til en tråd i HWB-delen om Internet fremover.

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar
Jeg lastet ned siste OO beta, det var en sak på 78MB. Det er i meste laget, uansett hvor du tilslutt velger å lagre filene dine.

Er 78 MB for mye hvis alle nettcaféer har det ferdig installert, og bredbånd er det vanlige?

 

Vinklingen mot Sun er interessant, men jeg har da mer tro på Java i webapplikasjon enn OO.

Jeg vet ikke helt hva du mener, men OO er da en Java-applikasjon?

 

Enig i hva Google sie er sitt mål, men prinsipper har de også, hvem kan vel glemme "Don't be evil"? Dette blir enda mer viktig dersom det du lagrer er hos dem, og ytterligere om en skal ha et slags GoogleOS.

Man trenger ikke å lukke øynene selv om de har (har de?) "Don't be evil" som et prinsipp. De kan jo, på grunnlag av eget verdisyn, selv definere godt og ondt. Uansett mente jeg bare slike prinsipper som "vi leverer bare online-tjenester".

 

Når det er sagt, så er en mer produktiv vinkling ofte det å spørre seg hva hensikten og sluttbrukeropplevelsen skal være. I dette tilfellet blir det "hva skal Google levere som gjør at mengder av mennesker velger deres system"? Jeg har ingen problemer med å se mulighetene i JavaScript/AJAX/SPA til en editor, jeg tviler heller ikke et øyeblikk på at de kan greie det. Poenget med et GoogleOS for massene ser jeg ikke. Har du noen forslag?

Folk kan velge Googles system fordi de blir en seriøs leverandør av helhetlige løsninger, med alle tjenestene flettet pent sammen. Jeg vet ikke hva AJAX/SPA er, men regner med det er systemer for online-dataprogrammer, riktig? GoogleOS integrerer tjenestene enda bedre og sørger for bedre brukervennlighet ved å ha en bedre internettleser (som gjør informasjon tilgjengelig på en bedre måte) som standard, bidra til mer bruk av åpne webstandarder etc.. GoogleOS for massene kan være "Don't be evil" i form av skikkelig konkurranse til "evil" selskaper som Microsoft og Apple.

 

Denne tråden begynner etterhvert å bli ganske relevant til en tråd i HWB-delen om Internet fremover.

Link?

 

Google kan gå inn i mange rare markeder for å fremme sin visjon (eller for å få makt). Hvem utelukker 100% at de går inn i hardware-markedet og er med på neste konsoll-krig? ;)

Etter den nye generasjonens konsoller tror jeg vanlige x86-PC-er og Macer vil få så stor konkurranse at selskaper som Apple også må delta i neste krig. Hehehehehe....

Lenke til kommentar
Jeg lastet ned siste OO beta, det var en sak på 78MB. Det er i meste laget, uansett hvor du tilslutt velger å lagre filene dine.

Er 78 MB for mye hvis alle nettcaféer har det ferdig installert, og bredbånd er det vanlige?

Dette er to store dersom-er, men er det tilfredsstilt, så er det nok ikke et problem. Det vil i noen tid fremobver fortsatt være for mye til at en bare laster ned for å ta en rask kikk. En bør tenke på at det er mange steder i verden som har dårlig båndbredde, men samtidig er interessante vekstområder ingen har råd til å overse.
Vinklingen mot Sun er interessant, men jeg har da mer tro på Java i webapplikasjon enn OO.

Jeg vet ikke helt hva du mener, men OO er da en Java-applikasjon?

Joda, det er Java. Det er også pyton og en mengde dll-er for Windows, endel JavaScript og mye, mye mer. Dersom vi er generøse og kaller dette bare en Java-applikasjon, så er det fortsatt ikke det jeg skrev over, "Java i webapplikasjon".
Enig i hva Google sie er sitt mål, men prinsipper har de også, hvem kan vel glemme "Don't be evil"? Dette blir enda mer viktig dersom det du lagrer er hos dem, og ytterligere om en skal ha et slags GoogleOS.

Man trenger ikke å lukke øynene selv om de har (har de?) "Don't be evil" som et prinsipp. De kan jo, på grunnlag av eget verdisyn, selv definere godt og ondt. Uansett mente jeg bare slike prinsipper som "vi leverer bare online-tjenester".

Joda, "Don't be evil" er deres prinsipp, dette ble mye omtalt da Bill Gates sa han var uenig i dette. Google Code of Conduct: "Our informal corporate motto is "Don't be evil." We Googlers generally relate those words to the way we serve our users – as well we should."

Dette er interessant siden noen klager over at de ikke har noen Privacy Policy.

Ting som "vi leverer bare online-tjenester" er vel mer en forretningsmodell og delvis en markedsdefinisjon, prinsipper om moral som "Don't be evil" er overordnet dette.

Når det er sagt, så er en mer produktiv vinkling ofte det å spørre seg hva hensikten og sluttbrukeropplevelsen skal være. I dette tilfellet blir det "hva skal Google levere som gjør at mengder av mennesker velger deres system"? Jeg har ingen problemer med å se mulighetene i JavaScript/AJAX/SPA til en editor, jeg tviler heller ikke et øyeblikk på at de kan greie det. Poenget med et GoogleOS for massene ser jeg ikke. Har du noen forslag?

Folk kan velge Googles system fordi de blir en seriøs leverandør av helhetlige løsninger, med alle tjenestene flettet pent sammen.

Mulig jeg ikke er kresen, men jeg synes da at deres tjenester er helhetlig presentert på websidene.
Jeg vet ikke hva AJAX/SPA er, men regner med det er systemer for online-dataprogrammer, riktig?
Begge deler er buzzwords som beskriver systemer som gjør ting på web mer behagelige å bruke. I detalj:

AJAX Asynchronous JavaScript and XML

SPA Single page application

 

GoogleOS integrerer tjenestene enda bedre og sørger for bedre brukervennlighet ved å ha en bedre internettleser (som gjør informasjon tilgjengelig på en bedre måte) som standard, bidra til mer bruk av åpne webstandarder etc.. GoogleOS for massene kan være "Don't be evil" i form av skikkelig konkurranse til "evil" selskaper som Microsoft og Apple.

Hvordan ser du for deg at dette kan bli bedre, og på hvilken måte mener du dette bør løses ved et OS og ikke som en web-plattform?

Ellers er konkurranse med Microsoft alltid en god ide.

Denne tråden begynner etterhvert å bli ganske relevant til en tråd i HWB-delen om Internet fremover.

Link?

Informasjonsutveklsling i høygir - Hvordan vil ..

Google kan gå inn i mange rare markeder for å fremme sin visjon (eller for å få makt). Hvem utelukker 100% at de går inn i hardware-markedet og er med på neste konsoll-krig?  ;)

Etter den nye generasjonens konsoller tror jeg vanlige x86-PC-er og Macer vil få så stor konkurranse at selskaper som Apple også må delta i neste krig. Hehehehehe....

Jeg er enig i at Google kan gå (og har allerede gått) inn i mange rare markeder (synes selv Orkut var en av de merkeligere), men tror nok hardware tøyer dette ganske langt. Mulig at AMDs tanke om datakraft til alle er noe de kan se seg tjent med å støtte for å utøke datamengden, men for meg virker dette litt langt ute.

 

 

Uansett, Google er full av smarte folk som har gitt oss mange positive overraskelser, jeg er alltid interessert i neste ide klekket ut på labben deres.

Lenke til kommentar

Paragon: Jeg er vel enig med deg i det meste, men er kanskje mer glad i å fantasere. ;)

Du vet jo klart mer enn jeg om både Googles "policy" og webapplikasjoner.

Jeg tror fremdeles at et GoogleOS kunne ha tjent deres mål, og at de kan komme til å lansere det en gang. Det ville ha vært en mer "helhetlig løsning" i samme stil som Opera og MSN Messenger, programmer som integrerer "alt" (selv om Opera er atskillig lekrere). Konkurranse med MS er en idé, det er vel egentlig hovedsaken. :thumbup:

Lenke til kommentar

Joda, jeg liker å fantasere også, det er ofte da en selv kommer på bra ideer. jeg skal ikke påstå jeg er noen Google-ekspert, men jeg prøver å følge med hva de klekker ut der borte.

 

Jeg kikket på artikkelen in The Register om avkreftingem, men her er det tatt forbehold:

I don't really think that the thing is to take a previous generation of technology and port them directly
Dette er nettopp hva vi diskuterte over. Enda mer interessant blir da dette:
However distributed thin web applications allowed you to do "new and better things than the Office package and more."
Tynne webapplikasjoner er nettopp AJAX og SPA.

 

Spesielt SPA synes jeg er interessant, driver selv med et lite prosjekt på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...