Gå til innhold

Napa skal utjevne forskjeller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå skal vel ikke Yonah få 64bit så jeg ser ikke helt hvorfor logoen "64bit ready" har fått plass i artikkelen.

 

Yonah er etter min mening en relativt lite spennende krymping av Dothan fra 90nm til 65nm og økning av FSB fra 533 til 667.

 

Det som blir virkelig spennede er etterfølgeren til Dothan: Merom.

Merom er en brikke som ikke bare er en simpel krymping men også en helt ny prosessordesign. Denne kommer til å bli veldig forskjellig fra både Pentium-M-serien, og Pentium4-serien. 64bit får den også.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Som så ofte ellers, så mistenker jeg at Merom kommer til å floppe litt i starten (iallefall hvis man sammenlikner ytelse vs tidligere generasjon cpu). Det er ett helt ny design, så jeg tror (mer TROR, plz ikke flame) at det vil være litt "willy" preg over første versjon. Annen revisjon derimot. ;)

 

Men det er litt lengre inn i fremtiden enn hva som er nødvendig å diskutere, egentlig :)

 

 

Lurer på hva Dell kommer til å si om Napa? Kan Dell presse Intel såpass at de får dem til å skifte mening, eller er det Intel som sitter med mesteparten av makten i Dell/Intel relasjonen?

 

Kanskje dette betyr at vi ser Dellmaskiner med AMD cpu'er i fremdtiden? Og vil ikke Yonah uten 64bit være en liten seier for Turion? Hvilken tidsramme er det vi snakker om her?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Som så ofte ellers, så mistenker jeg at Merom kommer til å floppe litt i starten (iallefall hvis man sammenlikner ytelse vs tidligere generasjon cpu). Det er ett helt ny design, så jeg tror (mer TROR, plz ikke flame) at det vil være litt "willy" preg over første versjon. Annen revisjon derimot. ;)

Det tror jeg også. De vil antagelig slite litt med å få høy nok frekvens i starten. Jeg tror imidlertid ikke 14-stegs pipeline og 4-issue er spesielt aggressivt design for en 65nm prosess, så det bør ikke være noen umulig oppgave. Prescott vil nok ha minst like mange om ikke flere logikktransistorer per kjerne og er sånn sett et mye mer aggressivt design. Det vil imidlertid bli en del problemer med å bygge et godt nok cache hierarki til Merom kjernen. De skal jo kunne håndtere opptil 4 uops fra I$ per syklus. Dette kan jo håndteres ved å lese inn ukodede x86 instruksjoner slik at en kan nøye seg med 2 til 3 instr per syklus, men da må en til gjengjeld håndtere variabel lengde på instruksjonene samt dekoding for dette. I tillegg skal en hente in veldig mange dataverdier per syklus, kanskje en ender opp med å få større press på L1-D$ enn det en har i dagens Itanium prosessorer. Det vil igjen medføre en særdeles liten D$ eventuelt lav klokkefrekvens. 4-issue er helt på kanten av hva som er fornuftig å bygge med OOE kjerner og det er kanskje et steg for langt når en faktoriserer inn x86 suppa.

 

$=cache

 

Edit:

Tilbake til saken. Det er forøvrig forståelig at Intel ønsker å gjøre terskelen noe lavere for å produsere Laptoper basert på deres brikker. Det har vært en slags monopoltilstand (litt feil bruk av ordet riktignok) med noen få (tre nokså ukjente taiwanske firmaer tror jeg) som har delt store deler av markedet mellom seg. Mindre aktører har hatt store problemer med å komme inn. Dette er verken fordelaktig for kunder eller Intel selv så det er fullt forståelig at de ønsker å skjerpe konkurransen blandt laptop konstruktørene.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Og vil ikke Yonah uten 64bit være en liten seier for Turion?

Jo, det vil nok det. I hvertfall i de segmentene der det er viktig at PC'ene skal være oppgraderbare til nye OS etter en stund. Vista skal vistnok komme i 32bit-versjoner men det er spørs om ikke det bare blir de letteste utgavene og at dette forskyves yttligere ved neste generasjon OS. Jeg blir ikke overrasket om situasjonen om et par år minner oss om den gangen Windows Me og Windows 2000 ble solgt parallellt. Da er det jo kjipt om man har planlagt å bruke og oppdatere PC'en lenge og så får vite at den ikke er kompatibel med nyere OS.

 

Hvilken tidsramme er det vi snakker om her?

Yonah er planlagt lansert i første halvdel av 2006.

Merom er planlagt lansert i andre halvdel av 2006.

Yonah vil altså bare ha ca et halvt år som toppmodell før Merom tar over.

 

A.J. "Ogligopol" er kanskje ordet du leter etter. Det er når 3 eller flere (ganske få) selskaper oppfører seg monopol-aktig. Når det er snakk om to selskaper heter det Duopol, og med ett sekslap: Monopol.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...