Gå til innhold

170 Mbit/s over strømnettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tar det hele med en stor klype salt. Forsøket kan for alt vi vet være utført på et nett som er fritt for vanlige støykilder og spesielt egnede kabler. I praksis er det mange forskjellige støykilder på strømnettet som kna begrense hastighet og avstand drastisk. Så jeg tar det med en stor klype salt foreløbig.

Lenke til kommentar
Jeg tar det hele med en stor klype salt. Forsøket kan for alt vi vet være utført på et nett som er fritt for vanlige støykilder og spesielt egnede kabler. I praksis er det mange forskjellige støykilder på strømnettet som kna begrense hastighet og avstand drastisk. Så jeg tar det med en stor klype salt foreløbig.

Ja det er godt med salt

Lenke til kommentar

Eg stille meg positiv til internett over straumnettet, ADSL nærmar seg taket på kapasitet, og dei kan ikkje legge Fiber overalt, dersom denne teknologien blir utvikla vil det sjølvsagt ikkje bli fare for kortslutning i nettverkskortet og liknande tull.

 

Greit nok at dei fekk 170 Mb over ei stabil og støyfri linje som Simen1 er inne på, men 170 er framleis ein god del ganger høgare enn det du får på telelinja, og om du mister eit par Mb skal det mykje støy til før du synker til ADSL-hastigheter.

 

Dette er berre teoriar frå mi side, så ta det med ei klype salt ;)

 

Har ikkje denne teknologien blitt brukt i USA forresten? Meiner å ha lest det eg. :hmm:

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Er det bare jeg som er redd for en kortslutning i det greiene der så vi får 230V rett i nettverksporten?

Blir nok en "sikker" adapter med spenningsvern mellom 230V og boxen din..

 

Skulle bare mangle at man sitter med en stekt "pølse" i hånden sin når man besøker XXX.com sider.... :p

Lenke til kommentar

Sto ikke noe om at de har funnet en løsning på det som har vært det største problemet ved denne typen nettverk, nemlig at signalene bare går mellom uttak på samme sikringskurs.

 

I praksis har jo dette betydd at denne nettverksløsningen bare virker innenfor et rom, og ikke akkurat noe å satse hjemmenettverket på.

Lenke til kommentar
Sto ikke noe om at de har funnet en løsning på det som har vært det største problemet ved denne typen nettverk, nemlig at signalene bare går mellom uttak på samme sikringskurs.

 

I praksis har jo dette betydd at denne nettverksløsningen bare virker innenfor et rom, og ikke akkurat noe å satse hjemmenettverket på.

Får signalet problemer med å gå gjennom ein sikring altså? Det ville jo blitt komplisert.

Lenke til kommentar
Vel, teknologien er ikke ny, men å få dette stabilt til å få det på markedet, vil koste veldig store summer, så da blir det kansje ikke likelønnsomt alikevel.

 

Først trenger vi fiber over hele Norge :)

Det vil jo ikkje skje, det er vel derfor denne teknologien hadde vært perfekt for Norge, det bruker eksisterande ledningsnett.

Lenke til kommentar
Sto ikke noe om at de har funnet en løsning på det som har vært det største problemet ved denne typen nettverk, nemlig at signalene bare går mellom uttak på samme sikringskurs.

 

I praksis har jo dette betydd at denne nettverksløsningen bare virker innenfor et rom, og ikke akkurat noe å satse hjemmenettverket på.

Får signalet problemer med å gå gjennom ein sikring altså? Det ville jo blitt komplisert.

Det er neppe sikringen som er problemet, men kabellengden og elektrisk støy fra de andre kursene. Hvis man kun har simpel resisiv last på alle kurser i hele nabolaget tipper jeg det går an å få dette til å fungere flere hus unna på lavere hastgiehter, og på høye hastigheter innen et helt hus.

 

Hvis derimot strømnettet er stappfull at støy fra nærliggende mikrobølgeovner, mobiltelefoner, tyristorstyringer, og andre støykilder så tviler jeg på man får dette til å fungere på mer enn en kurs og få meters avstand.

 

Støy og kabelkvalitet har alt å si for hvor faktoren båndbredde*avstand. Dvs. man kan ofre avstand for å få høyere båndbredde akkurat som på ADSL/ADSL2+ eller gjøre omvendt: Ofre båndbredde for å få lengre avstander.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...