Gå til innhold

Nytt karaktersystem på testene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser for meg at det blir mindre "reklame" om akamera fra butikker/kameraprodusenter osv, når det for endel ser ut som alle kamera får middels/dårlig score. Men egentlig har jeg tro på at dette systemet blir bra, om man setter seg litt inn i det.

 

OT: "Diskuter temaet i forumet" slike linker blir vel lagd automatisk i hw-forumet, hvorfor ikke i akam-forumet? Det er ofte de ikke fører til tråden, som nå.

Mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Det nye karaktersystemet er mye bedre enn det gamle. I det siste synes jeg det er blitt vel mye 5'ere og delvis 4'ere. Da blir det vanskelig å skille ytelsen på kameraene. Nå blir det forhåpentligvis mye bedre. Må si meg enig med de andre at totalkarakteren var en grei sak. Skjønner at det kan være vanskelig for testeren/redaksjonen å sette denne karakteren da det hviler et visst "ansvar" over at den skal være korrekt. Men Dere har klart dere bra til nå, og totalkarakterene har blitt meget pålitelige, så hvorfor ikke fortsette?

 

Hvordan har Akam gjort det tidligere når de har beregnet totalkarakteren? Har f.eks. kamerahuset betydd like mye som bildekvaliteten?

Endret av jensen2
Lenke til kommentar

Eg ynskjer ein meir differensiert karakterskala velkomen, men tykkjer Akam kunne teke litt hardare i, når dei fyrst skulle endra karakterskalaen. Ein karakterskala er betre dess meir differensiert han er (noko dei som sto bak kvalitetsreformen i høgare norsk utdanning ikkje skjønte).

 

Til dømes er digit.no sitt system framifrå, med 100% som høgaste karakter, sjølvsagt ein karakter som aldri noko kamera kjem til å oppnå (Hasselblad sitt toppkamera har rett nok ikkje vorte testa). Den høgaste karakteren som er gitt er til no 86%, til dslr-kameraet Canon EOS 20D. Den lågaste som er oppgitt er Casio Exilim Card EX-S100, som fekk 64%.

 

Dermed unngår ein å måtte ha ein eigen rubrikk med "anfefalinger", eller testar der ein samanliknar 8 kamera, for ein har alltid ei lang liste som til ei kvar tid syner kor det spesielle kameraet (som ein er interessert i) måler seg mot andre kamera. Ein unngår og den kreative matematikken som stundom vert nytta i forhold til kamera ein har falt for, slik som var tilfellet med Sony Dsc-150 som kunne få samla terningkast 6, sjølv om biletkvaliteten til kameraet berre fekk 4. Dessutan: Korleis kan ein nybegynnar vita at dette kameraet ikkje er betre enn Nikon D70S? D70S fekk ein samla karakter på 5 (litt underlig i og med at lillebror D70 fekk karakteren 6). Med det nye systemet vert dette ein del betre, men ikkje mykje.

 

Ein ting er sjølve karakterane. Ein annan er kva kriterier ein nyttar for å kome fram til dei. Eg etterlyser større objektivitet (eller vitskaplegheit) i testane. Her ligg òg digit.no eit stykke lenger framme. Der fins faste kriterier som alle testkamera må prøvast mot. På akam er det større skilnad på kven som utfører testen, verkar det som, mht. kva kriterier ein skal nytta. Samanlikn http://www.akam.dk/artikkel/7852 med denne: http://www.akam.no/artikkel/17915/. 5 rubrikkar i den fyrste, mot 10 i den andre. Til dette kjem at det synest å vera skilnad på den danske og den norske redaksjonen. Det viser at ein treng faste skjema. Gjerne DIWA-standarder.

 

Berre slik kan testane på Akam etter mitt syn verta meir resistante mot tidens tann.

Lenke til kommentar

Det kunne kanskje vært mulig å lage en karakterskala hvor poengene i hver kategori var forskjellig vektet. Slik at f.eks design hadde max 5 poeng, mens bildekvalitet hadde en max-score på 20. Da ville man fått sammenliknbare totalkarakterer (f.eks burde summen av maks score i kategoriene vært 100), samtidig som de "viktige" egenskapene ville hatt størst påvirkning på total poengsum. I tillegg kunne man enkelt lese ut fra poengene hvor kameraet hadde sine sterke og svake sider.

 

Dette forutsetter selvfølgelig at man på forhånd har definert hva som er de viktigste egenskapene, men det har jeg full tillit til at akam-crewet er i stand til! :-)

Lenke til kommentar
Det kunne kanskje vært mulig å lage en karakterskala hvor poengene i hver kategori var forskjellig vektet. Slik at f.eks design hadde max 5 poeng, mens bildekvalitet hadde en max-score på 20. Da ville man fått sammenliknbare totalkarakterer (f.eks burde summen av maks score i kategoriene vært 100), samtidig som de "viktige" egenskapene ville hatt størst påvirkning på total poengsum.
Meget bra forslag :yes:
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...