Gå til innhold

Omtale av FIFA 06 (Multi)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fifa 06 er en fin forbedring fra 05. Det jeg liker godt er:

 

1. Mulighet til å score på lang avstand

2. Keeperen har ikke samme reaksjonsevne som supermann

3. Finter osv er blitt mye bedre

4. De har fjernet "velg spiller" å sentere til funksjonen, noe jeg ser på som positivt.

5. Spillerene er som sagt mye mer realistiske i bevegelsene.

6. Osv osv..

 

Ellers masse mer som jeg ikke orker å nevne :)

Lenke til kommentar

jeg er forferdelig skuffet, hadde et håp om at man skulle kunne utnytte løpskapasiteten til div spillere, noe som er komplett umulig i fifa06.

alt for lett å score mål, grunnet "lik" fart så er det jo nesten nyttesløst med skikkelige kontringer.

 

jeg holder meg fortsatt til pes4, langt mer underholdende.

Endret av Syfer
Lenke til kommentar

Det jeg ikke klarer å begripe, er at de har gjort en stor endring fra fifa champions league, som faktisk var forløperen, ikke fifa 2005. I champions league så var faktisk ferdighetene til hver enkelt spiller mye tydeligere, og det var faktisk muilg å gjøre ting med en spiller, som åpnet anngrepsmulighetene, mye av dette var fordi at det var større fokus på ballen ser det ut til, samt at man hadde en trinnløs bevegelse av spillerne.

Nå er jo det kanskje det mest skuffende av alt, at man nå har låst spillerne til 8veis bevegelser.

Animasjonen av enkelte situasjoner har, som nevnt i annmeldelsen blitt veldig redusert.

I kombinasjon med at bevegelsesevnen til spillerne nå er såpass hemmet, fører dette til at spillet oppfattes som langt mer dataspill, og langt mindre korrekt rent fysisk. Noe som fifa champions league faktisk var veldig bra på.

 

De forbedringene som har blitt gjort til 2006, går i aller høyste grad på det rent taktiske, enig i at det er litt ekkelt å ikke kunne sette opp et vist type spill i forkant, utover den formasjonen man skal spille. Men hurtigtast-løsningen var faktisk veldig bra.

Løpene som spillerne tar av seg selv er langt mer inspirerte, og spesielt 4-3-3 formasjonen er langt mer reel den som faktisk brukes, enn hva den har vært i tidligere fifa. Måten forsvars-firern legger seg er også bra, backene forsvinner ikke i det defansive slik de har hatt en tendens til å gjøre før.

Men dette hjelper så utrolig lite når du skal prøve å skjære av et løp, eller skyggelegge en spiss, for du har fremdeles bare 8 retningr å bevege seg i.

AI'en er forbedret på enkelte omeråder, men så ser det også veldig lego-aktig ut når PCen driver å tar 90-180graders vendinger i hytt og pine.

 

De har også gjort noe med passningene, når man slår en løpsball så virker det som at man slår den mye lengre forran spilleren enn hva man før gjore, som i og for seg er en god ting. Det er også vanskeligere å kommandere spissene til å gå på løp, noe som irriterer meg for det gjør det utrolig vanskelig å presse bakrommet, noen få ganger får man tredd gjennom en ball, men somregel må det gjøres rundt kantene, og da må man vente i en evighet ved corner-flagget før spillerne trekker inn i feltet.

 

Liker derimot veldig godt at også midtbanespillerne trekker mot feltet når man kommer i innleggsposisjon.

Samtidig så er en del av løpene de tar på egenhånd av og til litt dumme, for istede for å jage rom, så løper de ofte rett mot en forsvarsspiller. Noe som gjør at det blir veldig mye 'ball-knuffing'. Og utfallet av de må sies å være 100% tilfeldig.

 

Alt i alt er det mye interessant, men at de dumpet fysikkmotoren til champions league spillet kan jeg ikke fatte å begripe. De har gjort noen seriøse taktiske forbedringer, men som sagt, det hjelper akk så lite når spillerne ikke kan bevege seg dit du vil. Hadde de klart å kombinere det beste fra champions league spillet, med fifa 2006, så ville jeg vært hel-frelst.

 

Men foreløbig så er det ting som irriterer meg mye med begge spillene, men foretrekker fremdeles Champions Leauge versjonen, som kanskje er det beste fotballspillet som er laget med tanke på fysikkmotoren, men den mangler altså mye på det rent strategiske, som er langt bedre i fifa 2006.

Men min favoritt forblir FIFA Champions League, i og med at der er man i langt større grad i kontroll over den enkelte spiller, som gjør spillet mye mer underholdene i mine øyne. Bare så synd de ikke kunne jobbe videre mot det, istede for å lage en PES-kopi i form av spillbarhet.

 

Må da vel være fler som har lagt merke til at spillerene kun løper i 8 retninger? Og ikke trinnløst slik det var på CL, der kunne man jo faktisk ta en finte ved å kun endre løpsretningen, for man hadde den presisjonen man ville. Som faktisk var meget realistisk, de fleste fintene som folk faktisk kommer seg forbi med, går jo på balanse, og vektfordeling, ikke nødvendigvis dragnigner og overstegsfinter.

 

mvh :)

 

PS: til dere som ikke har prøvd FIFA Champions League, gjør det... der kommer forresten løpskapasiteten til spillere som owen, ronaldo'ene, og i aller høyeste grad Henry til sin rette.

Endret av thuggie
Lenke til kommentar

Nå er jo det kanskje det mest skuffende av alt, at man nå har låst spillerne til 8veis bevegelser.

Jeg tror utviklerne har gjort dette av to grunner.

 

1) Gjøre det vanskeligere å ta i fra motstanderen ballen. Før var dette ofte svært lett, nå oppfører de seg litt annerledes i forhold til din posisjon og bevegelser.

 

2) At du selv kan bruke vendinger for å kvitte deg med motspillere. Du kunne dette før også, men føler det har blitt enda mer markert nå.

 

Når det gjelder løpsdueller føler jeg spillernes fysikk og ren holding har blir mer sentrale. Dessuten kan du rykke fra motstandere ved å bruke høyre analoge spake samtidig som du holder inne spurtknappen.

 

... så kan det diskuteres hvorvidt disse elementene forringer spillopplevelsen eller ikke. Jeg synes enn så lenge at det fungerer svært godt. :)

 

Er for øvrig enig i at CL 2004/2005 er en meget solid tittel.

Lenke til kommentar

Nå er jo det kanskje det mest skuffende av alt, at man nå har låst spillerne til 8veis bevegelser.

Jeg tror utviklerne har gjort dette av to grunner.

 

1) Gjøre det vanskeligere å ta i fra motstanderen ballen. Før var dette ofte svært lett, nå oppfører de seg litt annerledes i forhold til din posisjon og bevegelser.

 

2) At du selv kan bruke vendinger for å kvitte deg med motspillere. Du kunne dette før også, men føler det har blitt enda mer markert nå.

 

Når det gjelder løpsdueller føler jeg spillernes fysikk og ren holding har blir mer sentrale. Dessuten kan du rykke fra motstandere ved å bruke høyre analoge spake samtidig som du holder inne spurtknappen.

 

... så kan det diskuteres hvorvidt disse elementene forringer spillopplevelsen eller ikke. Jeg synes enn så lenge at det fungerer svært godt. :)

 

Er for øvrig enig i at CL 2004/2005 er en meget solid tittel.

det er MYKJE enklere å ta ballen frå motstanderen i fifa 06 enn 05 etter min meining. det er berre å løpe på fyren med ballen og wups så er den din... etter min meining veldig positivt. hater å spele mot flinke folk som berre rundspeler meg, her er sjansen for å komme over heile bana med ein speler ganske liten :D

Lenke til kommentar

Nå er jo det kanskje det mest skuffende av alt, at man nå har låst spillerne til 8veis bevegelser.

Jeg tror utviklerne har gjort dette av to grunner.

 

1) Gjøre det vanskeligere å ta i fra motstanderen ballen. Før var dette ofte svært lett, nå oppfører de seg litt annerledes i forhold til din posisjon og bevegelser.

 

2) At du selv kan bruke vendinger for å kvitte deg med motspillere. Du kunne dette før også, men føler det har blitt enda mer markert nå.

 

Når det gjelder løpsdueller føler jeg spillernes fysikk og ren holding har blir mer sentrale. Dessuten kan du rykke fra motstandere ved å bruke høyre analoge spake samtidig som du holder inne spurtknappen.

 

... så kan det diskuteres hvorvidt disse elementene forringer spillopplevelsen eller ikke. Jeg synes enn så lenge at det fungerer svært godt. :)

 

Er for øvrig enig i at CL 2004/2005 er en meget solid tittel.

det er MYKJE enklere å ta ballen frå motstanderen i fifa 06 enn 05 etter min meining. det er berre å løpe på fyren med ballen og wups så er den din... etter min meining veldig positivt. hater å spele mot flinke folk som berre rundspeler meg, her er sjansen for å komme over heile bana med ein speler ganske liten :D

 

Hm, der er vi uenige. Synes det er ganske lett å ta fra en datastyrt spiller ballen i 05. I 06 føler jeg derimot at denne utfordringen har blitt større.

 

Det kan hende at dette bygger på individuelle teknikker og vaner tillagt i eldre versjoner. :)

Lenke til kommentar
1) Gjøre det vanskeligere å ta i fra motstanderen ballen. Før var dette ofte svært lett, nå oppfører de seg litt annerledes i forhold til din posisjon og bevegelser.

 

2) At du selv kan bruke vendinger for å kvitte deg med motspillere. Du kunne dette før også, men føler det har blitt enda mer markert nå.

 

Når det gjelder løpsdueller føler jeg spillernes fysikk og ren holding har blir mer sentrale. Dessuten kan du rykke fra motstandere ved å bruke høyre analoge spake samtidig som du holder inne spurtknappen.

Det var jo kun vanskelig å ta fra motstanderen ballen dersom du ikke klarte å lese spillet. Fokuset var større på ballen, i CL trengte du knapt nok å løpe på personen så snappet du ballen og vendte spillet. Hver gang en stopper prøver å bryte så er det jo 50\50 for at han får med seg ballen, og 50\50 for at anngriperen klarer å krangle med seg ballen gjennom. Noe jeg opplever som urealistisk og teit, med tanke på hvilke situasjoner det oppstår i.

 

Vendingene er markerte, fordi de er i rette linjer, men de er høyst forutsigbare.

Iallefall hvis man har noe nærhet til hvordan fotball spilles, så vil man ikke blotte seg i slike situasjoner ute på kanten hvor motstanderen får rom hvis han vender, spesielt ute på kantene så er det blitt vanskeligere å vende av en forsvarsspiller slik at man får rom til å slå et innlegg, for det er blitt lettere å blokkere innleggene så forsvarerne har råd til å spille LANGT mer avventende enn hva de ellers gjør.

 

Det fine med CL var jo at du kunne få en forsvarsspiller til å tvile på hvilken vei du ville gå, lene deg litt på venstre, så kjøre hardt på til høyre med et rykk. Dette er jo ikke mulig. Men du kan vende 180 alt du vil å se ut som en lego-dukke.

 

ps: det rykket har ingenting å si, spilleren løper ikke kjapt nok til å hente igjen ballen dersom han har en spiller i ryggen. Eneste det er godt for er dersom man skal til å passere noen, så kan man ha flaks å putte ballen mellom føttene til spilleren, og dermed kunne fortsette fremover med ballen, i fart. Noe som er en god ting, men det rykket nytter ikke dersom man blir opphentet. Og Thierry Henry, en av de mest løpskapable spissene som spiller i england, ble løpt opp av samtlige Moldeforsvarere. En spiller som ellers skulle kunne parkert hele forsvarsfirern på et gjennombrud, evt. bakromsløp.

 

Vel, det ser ut som mer dataspill enn fotballspill om dere skjønner hva jeg mener.

Synes det er utfattelig synd at de dumpet den gamle fysikkmotoren fra CL, for det var faktisk den som kombinerte det beste fra FIFAspillene som hadde vært tidligere, og den mangler så lite... det strategiske, som de sikkert kunne fikset med en hotpatch om de ønsket.

 

Jaja, så ble et av de beste fotballspillene erstattet av et av de rareste..., og det er rart, fordi at FIFA går bort fra det som var så spillbart, med trinnløs bevegelse som gjore ALT så mye mer interessant, til låst 8-veis nintendo-look-a-like, men med det taktiske så utrolig mye bedre. Liten tvil om at de prøver å frelse PES-fans..., til og med laget et knapp-oppsett for de.

 

Edit: Dessuten, så spiller jeg aller mest mot kompiser, og ikke maskinen.

Iallefall ikke etter at jeg er ferdig med å "teste" spillet.

 

Er jo dette spillet lever på, får man opp nivået er par hakk, med noen fotball&fifa-kyndige som spiller mot hverandre, så blir spillet straks annerledes enn hva man måtte finne på mot maskinen. Tempoet blir høyere, et lag presser, et lag ligger å venter på overgangsmuligheter. Resultatet kan bli urettferdig, men alt handler om ferdigheter, og overblikk. Spiller man mot maskinen så gjør man det på helt andre premisser, dette gjør jeg i all hovedsak kun for å vende meg på et fifa..., og for å se om PCen har blitt noe klokere, eller om den fremdeles slår crosspassninger over motstanderns 16-meter.. fra ving til ving :)

Lenke til kommentar

carew spiller for lyon i fifa06 ja

 

angående løpingen så synes jeg ikke det er noe ok forklaring ved at man kan prøve å "rykke" fra. alt som skjer er at man sparker ballen litt foran seg, er man i løpsduell så er det fortsatt ubrukelig.

jeg synes det er et så stort irritasjonsmoment at det ødelegger hele spillet for min del, jeg er fan av kjappe kontringer, ikke å trille ball i en evighet for å skape målsjanse. er på tide man lanserer et fotballspill som virkelig baserer seg på styrkene til forskjellige spillere.

Endret av Syfer
Lenke til kommentar

Jeg leste i en artikkel en uke og to tilbake at scriptede mål har blitt historie.

Er det faktisk så? Jeg irriterer meg grenseløst over at du kan finne en formel for å score mål.

 

Uten å bli for partisk (Er ihuga PES fan), så er det her PES er hakket foran.

 

Grafikk og eyecandy er forsåvidt ok det, men gameplay/realitet er så vanvittig mye viktigere.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...