Gå til innhold

Ogg/Vorbis-formatet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott artikkel! Jeg visste litt av det fra før men det var godt med en oppfriskning.

 

Det er med uro jeg ser på at Microsoft og Apple stikker kjepper i hjulene for åpne lisensfrie formater. Dette føyer seg dessverre bare i rekken av andre ting de gjør for å fremheve sine egne lukkede og lisensierte formater.

Lenke til kommentar

Kort, konsis og god artikkel!

 

Selv har jeg en iPod Shuffle, og irriterer meg over detaljer som er borte i musikken. Og dette legger jeg merke til selv om jeg sitter på bussen eller går i parken...

 

Det står i manualen at den skal støtte MP3 i inntil 192kbit bitrate, men jeg har ennå ikke funnet ut hvordan man skal få iTunes til å enkode i noe annet enn 128kbit AAC. Og så sier man at Apple er så brukervennlig...

Lenke til kommentar
Veldig bra og interessant artikkel ja :yes:. Enig med det at majoriteten av markedet egentlig bryr seg fint lite om det den høyere kvaliteten da "ingen" legger merke til den uansett.

Men samtidig så kan du jo også få samme kvaliteten som MP3 med mindre filstørrelse. Det skulle en tro var interessant for de aller fleste..?

Spesielt på flashspillere som har begrenset plass.

Lenke til kommentar
det er jo mye lettere å få tak i mp3 filer da. med ogg må man konvertere, hvilket tar lit ekstra tid. Så det bli litt mer tungvint. Men jeg bruker endel ogg da. Bedre når jeg spilelr inn gitaren min på pcen.

effekten av en ond sirkel. siden mp3 er dominerende i mengde vil folk lete etter mp3, ergo de bidrar til å øke mengden.

Lenke til kommentar
det er jo mye lettere å få tak i mp3 filer da. med ogg må man konvertere, hvilket tar lit ekstra tid. Så det bli litt mer tungvint. Men jeg bruker endel ogg da. Bedre når jeg spilelr inn gitaren min på pcen.

Konvertering vil bare medføre ennå dårligere kvalitet enn orginalen (mp3) selv om selve formatet er bedre (ogg). Hvis man skal få utbytte av den bedre kvaliteten må det komprimeres med ogg direkte fra en høyere kvalitets kilde. F.eks fra en orginal CD.

Lenke til kommentar

artikkelforfatteren kunne kanskje ha utdypet hva LAME mp3 innebærer og hvorfor lame kan være åpen kildekode

 

Does LAME use any MP3 patented technology?

 

LAME, as the name says, is *not* an encoder.  LAME is a development

project which uses the open source model to improve MP3 technology.

Many people believe that compiling this code and distributing an

encoder which uses this code would violate some patents (in the US,

Europe and Japan).  However, *only* a patent lawyer is qualified to

make this determination.  The LAME project tries to avoid all these

legal issues by only releasing source code, much like the ISO

distributes MP3 "demonstration" source code.  Source code is

considered as speech, which may contain descriptions of patented

technology.  Descriptions of patents are in the public

domain.

 

Several companies plan on releasing encoders based on LAME, and

they intend to obtain all the appropriate patent licenses.  At least

one company is now shipping a fully licensed version of LAME with

their portable MP3 player. 

 

Note that under German Patent Law, §11(1) a patent doesn't cover

private acts with non-industrial purposes. Probably interesting for

developers is that a patent doesn't cover acts with experimental

purposes, that aim at the object of the patented invention (§11(2)).

 

http://lame.sourceforge.net/tech-FAQ.txt

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
Kort, konsis og god artikkel!

 

Selv har jeg en iPod Shuffle, og irriterer meg over detaljer som er borte i musikken. Og dette legger jeg merke til selv om jeg sitter på bussen eller går i parken...

 

Det står i manualen at den skal støtte MP3 i inntil 192kbit bitrate, men jeg har ennå ikke funnet ut hvordan man skal få iTunes til å enkode i noe annet enn 128kbit AAC. Og så sier man at Apple er så brukervennlig...

Med at apple er brukervennlig mener de at du som bruker ikke trenger bry deg om hvordan-hvorfor og hvorfor ikke ting fungerer. Dette tar apple seg av alt du trenger å gjøre er å trykke på knappen og så skjer en forhåndsbestemt hendelse, vil du noe annet kan du bare glemme det.

 

Bruker selv wma (192kbps) på det av musikk jeg ripper fra cd-er selv, dette fordi det gir en bedre kvalitet enn mp3 ved samme bitrate og fordi jeg samtidig ikke trenger å tenke på noe kompitabels problem da min såkalte mp3 spiller også er en wma spiller :)

 

Men det er dog også en del mp3 filer på pcen da det man finner andre steder.

 

 

Hadde nok selv brukt ogg/vorbis hadde det bare vært bedre tilgjengelig jeg gidder rett å slett ikke å tilpasse utstyret jeg bruker etter et filformat, siden det er mye enklere å velge filformat i forhold til utstyr.

Lenke til kommentar
Formatet har heller ikke gap på slutten av sporene, slik at spor glir inn i neste spor uten et stopp i musikken.

 

Interessant... dette er noe som irriterer meg ved MP3 formatet. Finnes det andre formater som ikke har gap på slutten av sporene?

man skal vel kunne få til gapless avspilling av mp3 i foobar såvidt jeg vet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gapless_playback

Lenke til kommentar

Grei artikkel, men jeg tror nok at Ogg/Vorbis aldri vil komme frem siden det er uhorvelig enorme mengder av mp3-filer der ute, og det er få som gidder å konvertere hele samlingen sin til Ogg for å få mer plass. I tillegg vil jeg nok tro at jo mer kraft det trengs for å spille av en låt jo mer strøm brukes, ergo er det ikke så greit til bærbare spillere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...