Gå til innhold

Ukens retro: Sony Z7 (2000)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte en CMD-Z7, som er det hele og fulle navnet på denne telefonen, i 2002, og bruker den fortsatt en gang i blant bare for de gode minnenes skyld. Det er den beste telefonen jeg har hatt med tanke på funksjonalitet og brukervennlighet, og utvilsomt den mobilen jeg har vært mest fornøyd med.

Nå er den selvfølgelig håpløst utdatert.

 

Dessverre er det noen faktafeil i artikkelen:

 

1. Den kom aldri til Norge. CMD-Z1, derimot, var å se i Norske butikkhyller. Etterfølgeren CMD-Z5 hadde norsk språk installert, men kom aldri til Norge.

Z7, som det her er snakk om, hadde kun Svensk og Dansk språk. Jeg kjøpte mitt eksemplar fra en svensk nettbutikk.

 

2. Mikrofonen sitter ikke i dekselet. Den sitter på telefonen. Se på bildet av telefonen i artikkelen, det midterste hullet rett over datakontakten er mikrofon.

 

3. Ikke direkte feil dette, men vibrasjon er å ta hardt i. Z7 hadde et system som gjorde at høyttaleren spilte av en svært lavfrekvent lyd, noe som kunne minne om svak vibrasjon. Derimot hadde telefonen fire-toners (antar jeg) polyfoni, og det var den så vidt jeg vet alene om i 2000.

 

Videre burde det geniale rullehjulet blitt nevnt. Dette så vi igjen på P900, en modell som også rent utseendemessig kan minne en del om Z7.

At den ikke har antenne burde også nevnes. I motsetning til hva mange tror var Sony først ute med integrert antenne, ikke Nokia. Det var riktignok ikke denne modellen, men CMD-C1, mener jeg å huske.

 

Skjermen var riktignok bare svart-hvit, men den hadde fire gråtoner, noe Sony klarte å utnytte veldig bra.

 

Det mest sørgelige er historien om CMD-Z700, etterfølgeren, som var ferdig utviklet, men ble kansellert fordi den ikke skulle fjerne fokus fra de nye S-E-modellene. Det var en fantastisk telefon, langt forut for sin tid.

 

Kanskje et langt og for de fleste mindre interessant innlegg, men rett skal være rett og jeg vil benytte enhver anledning til å yte min kjære Z7 all ære og respekt den fortjener.

Lenke til kommentar

"Skjermtype: Svart/hvitt-skjerm? " Svaret er ja.

 

 

Forstår at Sony ville ha et samrbeid med Ericsson den gangen da t28 var på markedet.

 

Men Sony hadde mye bedre teknologi. Særlig nå. Uforstålig at Sony vil forsette med Ericsson etter at fargekjerm, mp3 og kamera kom på mibil-markedet. En Sony Ericsson nå er jo nesten en fullstendig Sony.

 

Ville ha en Z7 den gangen, men den var ikke lett å se på norske butikker.

Endret av spacecom
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...