Gå til innhold

Slår et slag for HD DVD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle ikke MS støtte blu-ray? Det var vel det som vel sagt for noen månder siden? (eller husker jeg feil?) Orker ikke å investere noe i denne kampen, la de sloss, så kommer jeg tilbake når ting har ordnet seg, koser meg med harddiskene mine jeg :). Det eneste dette vil føre til er enda mer tåplige kopibeskyttelser, det er jeg sikker på.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg bare la merke til en liten ting da jeg leste artikkelen.

 

Det står "Blu-ray støtter i utgangspunktet plater med enten 25 eller 50 GB kapsitet, mens HD DVD i starten vil operere med enten 15 eller 30 GB."

Men på bildet er det en HD-DVD-plate med "45 GB" skrevet med store bokstaver. er ikke det litt rart? :D

Lenke til kommentar

For en suppe. Det er tydelig at markedsøkomomien har sliter med å komme til enighet til et felles beste fordi alle vi ha en løsning som gagner dem selv bedre enn konkurrentene.

 

Jeg skulle ønske ett eller annet internasjonalt standariseringsorgan kunne slått hånda i bordet og sagt at det blir ett av formatene, og at det skal være et åpent format og uten heftelser som royalties. Da hadde vi sluppet denne utviklingsfientlige kranglingen om formater.

Lenke til kommentar
Jeg bare la merke til en liten ting da jeg leste artikkelen.

 

Det står "Blu-ray støtter i utgangspunktet plater med enten 25 eller 50 GB kapsitet, mens HD DVD i starten vil operere med enten 15 eller 30 GB."

Men på bildet er det en HD-DVD-plate med "45 GB" skrevet med store bokstaver. er ikke det litt rart? :D

HD-DVD har teknologien klar til 3 lag, men det er ikke nevnt i artikkelen.

Lenke til kommentar
For en suppe. Det er tydelig at markedsøkomomien har sliter med å komme til enighet til et felles beste fordi alle vi ha en løsning som gagner dem selv bedre enn konkurrentene.

 

Jeg skulle ønske ett eller annet internasjonalt standariseringsorgan kunne slått hånda i bordet og sagt at det blir ett av formatene, og at det skal være et åpent format og uten heftelser som royalties. Da hadde vi sluppet denne utviklingsfientlige kranglingen om formater.

Det du sier ville betydd et forbud mot å lage egne standarder, og ville skapt like mange problemer (eller flere) enn det løser. Man ville ikke hatt noen incentiver til å utvikle egen teknologi når man risikerte å aldri få et produkt ut på markedet siden standardiseringsorganet kan ende opp med å velge motstanderen. I tillegg ville det ført til massiv korrupsjon i standardiseringsorganet liknende hva som har foregått i JEDEC.

Lenke til kommentar
Grenseløst irreterende! Jeg trodde vi nærmet oss en løsing (les Blueray) men så må noen komme å stikke kjepper i hjula med en gang. Dette kommer både produsenter og forbrukere til å tape på i lengden. At de aldri skal lære.

Det vil jo komme avspillere som støtter begge formater, så det er vel ikke noe stort problem.

 

Uansett vil det ta årevis før HD-DVD/Blu-ray får spredning noe særlig utenom entusiastmiljøer; formater som SACD har jo vært ute i årevis uten noe særlig salg.

 

Husk at DVD som ble lansert i 1997 ikke ble særlig utbredt før etter 4-5 år, og det til tross for at DVD jo var en ekstrem forbedring i forhold til VHS. HD-DVD/Blu-ray vil ikke være i nærheten av å gi samme hopp i ytelse og man må uansett ha HD-TV for å utnytte formatet i særlig grad.

Lenke til kommentar

Tja.. Hvis PC-industrien, spillmarkedet, film- og musikkindustrien støtter blu-ray så blir vel intel, microsoft og alle andre pent nødt til å finne seg i det. Er jo ikke stort poeng med støtte for hd-dvd om det ikke finnes annet innhold enn xbox spill? ;)

 

Håper og regner med at blu-ray etterhvert klemmer livet av de siste hd-dvd krampene :p

Endret av astrox
Lenke til kommentar
Uansett vil det ta årevis før HD-DVD/Blu-ray får spredning noe særlig utenom entusiastmiljøer; formater som SACD har jo vært ute i årevis uten noe særlig salg.

 

Det er fordi den hørbare forbedringen som kommer av SACD er høyst diskutabel, på film er det mer å hente. I tillegg er ikke folk sååå opptatt av kvalitet, folk er mer opptatt av at ting er praktisk og enkelt, det innførte dvd når det tok over for VHS, et nytt format får antakelig en tyngre vei å gå.

 

AtW

Lenke til kommentar
Tja.. Hvis PC-industrien, spillmarkedet, film- og musikkindustrien støtter blu-ray så blir vel intel, microsoft og alle andre pent nødt til å finne seg i det. Er jo ikke stort poeng med støtte for hd-dvd om det ikke finnes annet innhold enn xbox spill? ;)

 

Håper og regner med at blu-ray etterhvert klemmer livet av de siste hd-dvd krampene :p

Ja, min egen logikk tilsier også at blue-ray på papiret har en mye sterkere allianse bak seg enn HD-DVD. Selv om MS og Intel er mektige, tror jeg neppe de kan stå imot de største produsentene av HW/datamaskiner(HP, Sony , Apple og Dell deler vel langt over 50% av PC produksjonen), samt de viktigste aktørene i film/musikk industrien.

 

At blue-ray utenom tilbyr mer kapasitet er ingen ulempe i mine øyne. Det eneste som kan kneppe blue-ray må være dersom spillerne/brennerene blir utrolig dyre, slik jeg har forstått det ligger HD-DVD nærmere dagens teknologi enn blue-ray, noe som sikkert kan påvirke produksjonskostnadene(både av spillere/brennere og plater)?

Lenke til kommentar

Alle plate teknologiar har slått igjennom fordi dei har overlegen kapasitet, og billige å kjøpe. cd-plata hadde 650 MB mens vanlige HDar låg på eit par hundre når den slo igjennom. Dvd hadde 8,5 GB når HDane hadde rundt det samme antal GB til vanlige folk.

 

DVD var 12-13 gangar meir spekka enn CD, så korfor skal vi gidde å investere i nytt utstyr som kun har plass til to til fem gangar en dobbel dvd? Latterlig

 

Har for den saks skyld ikkje optisk drev i maskina mi no, og har ikkje savna det før i dag når HDen min gikk under. Kun då for å legge inn nytt OS, ikkje noko anna. Internett er særs greit slik sett.

Lenke til kommentar
Det vil jo komme avspillere som støtter begge formater, så det er vel ikke noe stort problem.

 

Uansett vil det ta årevis før HD-DVD/Blu-ray får spredning noe særlig utenom entusiastmiljøer; formater som SACD har jo vært ute i årevis uten noe særlig salg.

 

Husk at DVD som ble lansert i 1997 ikke ble særlig utbredt før etter 4-5 år, og det til tross for at DVD jo var en ekstrem forbedring i forhold til VHS. HD-DVD/Blu-ray vil ikke være i nærheten av å gi samme hopp i ytelse og man må uansett ha HD-TV for å utnytte formatet i særlig grad.

Jeg er ikke helt enig, for en kombispiller blir aldri så bra som en dedikert. Den vil blir sansynligvis også dyrere, spesielt hvis teknologien har en viss avstand. DVD-R+/- kan jo leses av samme drev uten de store endringene.

 

Min påstand er i alle fall at med en felles standard kommer færre til å sitte på gjerdet og vente, men heller kjøpe. Nå kan vi risikere å sitte med en knallbra Blueray-spiller som ikke vi får sett f.eks LOTR filmene på fordi de bare blir gitt ut på HD-DVD. To filmformater er et større problem enn flere dataformater, der har vi tross alt et hav å velge i allerede.

Med to formater tar det lenger tid før teknologien får fotfeste i mainstream-markedet og pridnivået og utvalget blit hendoldsvis kunstig høyt og dårlig. Er man ikke forvirra allrede mht HD-ready flatskjermer så blir det totalt for menigmann med to nye formater i tillegg.

Lenke til kommentar

HD-DVD har teknologien klar til 3 lag, men det er ikke nevnt i artikkelen.

 

Ettersom jeg husker er ikke HD-DVD 45 GB versjonen en del av standarden, tror det er derfor det ikke er nevnt.

 

Er vel derfor Bluray 100 GB / 200 GB versjonen ikke er nevnt også. :)

 

 

 

"Go Bluray!"

Endret av Ferber
Lenke til kommentar
"Go Bluray!"

Eller kanskje .. "Go .. ehh.. ingenting".

 

Jeg har i hvertfall planer om å vente til standardkrigen er over. Og kanskje ennå lengre om jeg ikke ser behovet. Jeg har ennå ikke sett behovet for DVD +/- R/RW for mitt bruk så mitt neste steg blir vel DVD-brenner om CR-brenner/DVD-leser-komboen min går fløyten en dag. Jeg synes harddiskene mine gjør en god jobb som lagringsmedie.

Lenke til kommentar

Jeg går i alle fall ikke til innkjøp av noe slikt utstyr før om minst et år etter lanséring.

 

Så vil jeg gå litt lenger enn Simen1, og foreslå at selskapene skal hoppe over denne generasjonen plater og utvilke noe langt bedre sammen. Spranget fra DVD til de to nye formatene er så lite at jeg synest det er unødvendig. Utviklingen burde være på nivå med harddisker, samtidig bør platene bli mer solide.

 

En annen ting, for 3-4 år siden leste jeg i hjemmepc at forskere hadde utvikliet ei plate på 100GB. Dette var lenge før det var snakk om Blu-Ray og HD DVD. Hvor ble det av dette? Jeg tror det var enkeltlagsplater på 100GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...