Gå til innhold

WinMX, eDonkey stenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En domavgjørelse i den amerikanske høyesteretten i juni slo fast at alle som distribuerer enheter som brukes til å bryte åndsverksloven er strafferettslig ansvarlig for de resulterende brudd utført av andre.

En sånn dom er jo bare å skyte seg selv i foten. Det betyr i så fall at alle ISP'er står ansvarlige for alle brudd på åndsverksloven som brukerene gjør, og det samme med produsenter av tomme CD/DVD'er, CD/DVD-brennere, harddisker (kan jo flyttes på), minnekort, osv. slik at produsenter av PC og alt som har noe med PC å i praksis gjøres ansvarlig for alle brudd på åndsverksloven som andre gjør med utstyr produsert av dem. Ja, selv postverket ville stått ansvarlig for lovbrudd som følge av distribusjon av bøker/CD'er/DVD'er/filmer etc. Med andre ord er en sånn dom så streng at den ikke er gjennomførbar, og et hvert forsøk på gjennomføring av dommen bare vil medføre høylytte protester fra alle kanter. Ingen vil respektere noe sånt og det amerikanske rettsvesnet bare skyter seg selv i foten ved å visa at de ikke fortjener respekt.

 

En annen ting er at amerikansk lov og rett selvfølgelig bare gjelder på amerikansk grunn. Dermed er ikke dette noe vi trenger å løfte øyebrynene for mye over.

Lenke til kommentar

Når jeg testet WinMX for lenge siden så gikk nedlastning forferdelig tregt. Hvis ikke det har bedret seg så må de gjerne gå under for min del, da det finnes raske alternativer. ;)

 

Høres jo ikke akkurat ut som om de har klart å kneble selve trafikken som disse klientene genererer. :!:

 

Hvor mange forskjellige nett må film-, plate-, software-, og med-mer- industrier kneble for å ta knekken på all fildeling som foregår? Hadde vært greit med en liten oversikt over alle nettverkene som florerer. :roll:

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg bruker WinMx jevnelig.

Det med "treg fart" har mere med dårlig kunnskap om WinMx å gjøre,enn at det ikke er mulig å få høy hastighet der.

Som i andre programmer så må en begrense ut hastigheten i programmet,slik at inn hastigheten ikke blir "kvalt" (maks 80-85% av maks ut hastighet en har,kan brukes.)

 

Så jeg synes det er trist at WinMx ikke funker.

Men saken er jo at jeg som sagt ikke vill fucke opp Windows,med å "fikse litt".

 

Ser frem til noen som har prøvd og fått det til å fungere :)

Lenke til kommentar
I eDonkey-nettverket er det mange klienter, så det blir mye som "skal" saksøkes.

Ikke bare er det flere klienter (f.eks eMule, mldonkey, Shareaza), men det fins jo også en haug med servere. De drives uavhengig av selskapet bak eDonkey. Razorback2 er vel den desidert største av serverne.

 

I tillegg har vi jo de relaterte serverfrie nettverkene overnet og kademlia :thumbup:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For å rette opp eventuelle misforståelser ang stengingen av WinMX i slutten av september, så føler jeg for å kommentere et par ting. Det første er "stengingen av nettverket".

 

Nettverket lever i beste velgående uten Frontcode sine peercacheservere. Det har vært mulig fordi WinMX er et desentralisert nettverk og grunnet dyktige programmerere som har programmert nye cacheservere som sørger for omdirigering av WinMX-klienten til nettverket.

 

Det andre er hvorvidt patchen som skal til for å koble seg til, "fucker" opp Windows på noen måte. For de som kjenner til hvordan hosts-filen i windows fungerer, så vet de at dette er en svært enkel måte å dirigere navn til rett ip-adresse. Det er ikke annet enn dette patchen til WinMX gjør. Legger til nødvendige ip-adresser, slik at WinMX finner riktig server for å kunne koble seg til andre winmx-klienter. Patchens innhold testes og gjennomgåes forøvrig av et betydelig antall av WinMX's egne brukere, så påstander om at det er skadelig eller inneholder former for spyware er grunnløse.

 

Ingen ulovlige tiltak har blitt gjort, som f.eks reverse engineering eller hack/crack av noen slag.

 

Pr i dag har jeg ingen estimat å gi, ang hvor mange som faktisk er tilkoblet nettverket (vanskelig å estimere pga det desentraliserte nettverket), men antall forespørsler til cacheserverene er i seksifrede tall pr døgn....så kan dere gjette selv selv hva størrelsen på nettverket kan være.

 

For kritikere som alltid skal kritisere WinMX, har jeg vel bare én ting å si: ta en tur i chatrommene på WinMX, der finner du hyggelige folk i god voksen alder som synes det er artig med litt chatting innimellom alt annet. Lykke til :D

 

Referanser:

http://www.webfrik.com (norsk)

http://www.vladd44.com (engelsk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...