Gå til innhold

Fokus på rollespill


Anbefalte innlegg

Rollespill handler ikke kun om drager, alver og annen fantasi. Hva er egentlig et rollespill? Hva er det som er det definerende elementet i et spill, som gjør det til et rollespill? Rollespill er ikke bare en PC-spill sjanger, det er også en hobby for mange mennesker i det virkelige livet. Rollespill-sjangeren er usedvanlig bred, og vi skal gi deg et dypt innblikk i sjangeren og dens historie.

 

http://www.gamer.no/art.php?artikkelid=4303

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er klar over at dette er forumet til Gamer.no på lik linje med Hardware.no? Du skriver nå på Gamer.no sin del av forumet, og som du ser poster vi en tråd for hver lengre artikkel vi skriver slik at folk kan diskutere den. Du har tydeligvis litt i mot Gamer.no, men det passer seg dårlig å be oss holde oss unna vårt eget forum. Håper du kan la folk diskutere og prate om artikkelen vi har skrevet nå.

Lenke til kommentar

En venn av meg i USA fikk kildekoden (som alle andre) da jeg sluttet å jobbe på det. Per i dag jobber han med noe han kaller "Era Online 2". Gjett adressa? :razz:

 

Jeg driver og hjelper ham litt med kildekoden når det er noe han ikke får til, men ellers er jeg ikke en del av teamet der. Det har jeg ikke tid til :wink:

 

_________________

Erling Ellingsen

Gamer.no

 

[ Denne Melding var redigert av: Erling E. på 2002-08-15 10:16 ]

Lenke til kommentar

Dette var en flott artikkel! Utdypende iallefall, men (det måtte komme et men der) det ble kanskje litt mye fokus på PC? Zelda (kanskje ikke et fullkommet RPG) ble nevnt på ei linje. Zelda er fortsatt omtrent like mye RPG som Diablo.

Også har vi de store japanske flaggskipene som Dragon Warrior og Final Fantasy. Merk at sist nevnte fortsatt er tidenes mest solgte spill-serie.

 

Capcom (Breath of Fire), Squaresoft (Final Fantasy + flere RPG) og Enix (Dragon Warrior), burde ha sin del av æren for RGP'enes gjennomslag.

De første spillene i seriene kom jo i glansdagene, nemlig 1986-1987.

 

Før "alle" fikk PC var det jo dette vi spilte, på NES og andre konsoler. Husk at det var bare et fåtall personer hadde PC i 1993. Det var jo først etter Lillebill's Win 95 at det virkelig slo ann. (Synd men sant)

Lenke til kommentar

Har ikke fått tid til å lese alt enda, men skal gjøre det senere. Jeg tok en liten titt på begynnelsen og slutten av artikkelen;

 

Ohh!

Gleder meg helt sinsykt til Darfall Online, Star Wars Galaxies og Everquest 2. Jeg skulle ønske jeg kunne sove mellom lanseringene... Gleder meg!

 

Men litt dummere er at jeg ikke får ny PC før til konfirmasjonen, og når diise spillene blr sluppet sitter jeg ikke akkurat på en kjempemaskin, så da får jeg ikke utnyttet grafikken... :smile:

Lenke til kommentar

Elleve sider, herregud.. jaja, fint at noen tar ansvar og opplyser de mørke sinn om rollespillens irrganger. Spesielt når det kommer til "ekte" rollespill er det alt for mange som automatisk går ut i fra at det er en haug med kjedelige mennesker som sitter i et kjedelig lokale (gjerne en kjeller) og kaster en haug kjedelige terninger... basert på en haug kjedelige regler. Dette er jo ikke sant i det hele tatt. Noe som jeg mener denne artikkelen bidrar med å si. Hyggelig. :smile:

Lenke til kommentar

Shicca, vel jeg må innrømme at jeg har spilt svært få rollespill på konsoller. Det er jo heller tynt med dem der. Final Fantasy og Zelda er egentlig ikke rollespill, ikke i den formen jeg beskriver PC-spillene. Det tilter heller litt mot eventyr-spill.

 

Znake, for å være helt ærlig synes jeg Final Fantasy ikke bør være nevnt i artikkelen. Det er ikke et ordentlig rollespill, og jeg gikk inn for å nevne de beste og best ordentlige rollespillene. Dette synes jeg ikke Final Fantasy er. Selv om det er utrolig flotte spill.

Lenke til kommentar

Har også gjort den tabben engang jeg også. Og aldri mer.

Skrev vel noe sånt som at jeg ikke skjønte hvorfor han ba om tips til et spill i et hardware-forum. Og ble selvsagt flama halvt ihjel :smile:

Når man bruker "Siste meldinger" ser man ikke hvilken side (gamer.no, hardware.no, overklokking.no)kategorien ligger under..det hadde kanskje vært lurt?

 

Alt kommer bare frem i kronologisk rekkefølge.

Lenke til kommentar

Dette var en meget god artikkel Erling. Er enig i mange av poengene dine.

 

Gleder meg hemningsløst til Star Wars MMORPG! Har jeg ikke fastlinje innen den tid, så flytter jeg på hybel, det har jeg lovet meg selv.. Og da skal sosial strykes fra mitt vokabular. Eller noe sånt. :razz:

 

_________________

Faithless is he that says farewell when the road darkens.

 

[ Denne Melding var redigert av: Arioch på 2002-08-15 17:31 ]

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...