Gå til innhold

Asus CT-479 - Sniktitt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er verdt å merke seg at flashing av P4C800 deluxe kort og P4C800 kort med evt P4C800E dlx bios forutsettter at man bruker en eldre versjon av Afudos, flashverktøyet til Asus.

Det er heller ikke en gylden regel at dette vil fungere.

Uansett så forutsetter flashingen av uorginal bios at man også programmerer bootblokken.. Dette betyr at man MÅ benytte switcher når man flasher..

 

Har selv drept et par kort på flashing av uorginal bios, så jeg vil på ingen måte anbefale dette til andre...

Etter mine erfaringer..(og de begynner nå å bli ganske mange etterhvert..) er det ingen tvil om at det beste og raskeste kortet, som i tillegg tåler mest juling, er P4C800E dlx..

 

Men det skal sies.. dette er en fantastisk plattform.....

 

en liten update til fra Pentium M land... Det er relativt mange at de nyere prosessorene som klokker relativt dårlig..Har testet et par nå i det siste.. og ingen av dem passerer 3GHZ.... Anbefaler alle å velge enten 740 eller 760 prosessorer, da disse er lang mindre populære enn eksemplevis 750 og 770.

Dette er bydg delvis på antagelse og delvis på erfaring.. Mulighetene til å få en litt "eldre" prosessor er langt større ved å velge en av disse fremfor 750/770.

 

Det kan virke som om de nyerer steppingene ikke er veldig egnet for overklokking.. iallefall ikke for den mere ekstreme typen....

Lenke til kommentar
BTW, pen liten innføring Erik!!

takk for det :) Jeg falt for fristelsen i forrige uke, måtte bare teste ut mobile cpuer.. Har dog bare en 360j til å leke meg med foreløpig. Jeg hadde tenkt å kjøpe en 730 seinere, men vil du heller anbefale 740? Hvilken kjøling har du brukt når du sier de ikke har kommt over 3ghz?

 

btw. så var det riktige navnet Eirik :p

Lenke til kommentar

Huff dette ble mange poster.. skulle ha tatt det litt mer med ro til å begynne med... men kommer jo alltids på ting.. :yes:

 

Grunnet posisjonen til strømkontakt og jumpere er det endel å hente i å modde adapteret.. det skal sies at dette tar knekken på garantien, men alt i alt er jo ikke dette adapteret så veldig dyrt, derfor er det ikke dumt å gjøre dette da mulighetene for å bruke andre typer kjølere, som igjen betyr høyere clocks, vil øke.

 

Adatpteret bruker kun 12 volts railen, dvs. det er kun nødvendig med den gule ledningen og en jord. Modden gjøres ved å først nappe av plastholderen til stømkontakten med en nebbtand. Dette vil si at man tar tak og drar den rett opp.. det krever litt men den kommer alltid til slutt.. :cool:

kutt deretter alle stømpinnene helt ned til adapteret og lodd deretter på den gule ledningen til punktet nærmest jumperne. Velg så det jordingspunktet som ligger som nr 3 fra jumper siden og lodd fast jordingsledningen der.

Så er det jumperne.. Kutt alle 6 pinner helt ned til plastrammen som ligger ned mot adapteret. Bruk deretter en skalpell for å vippe plastrammen av. Kutt jumerpinnene helt ned til adapteret. bruk deretter en av de avkuttede pinnene til å danne en liten bro mellom jumperne og lodd denne på. gjør dette med begge jumpersettene. Voila! du har nå et tilnærmet flatt adapter uten noen duppedingser som hindrer deg i å bruke kjølere av det litt heftigere slaget..

Lenke til kommentar
BTW, pen liten innføring Erik!!

takk for det :) Jeg falt for fristelsen i forrige uke, måtte bare teste ut mobile cpuer.. Har dog bare en 360j til å leke meg med foreløpig. Jeg hadde tenkt å kjøpe en 730 seinere, men vil du heller anbefale 740? Hvilken kjøling har du brukt når du sier de ikke har kommt over 3ghz?

Cascade.. -103 idle -97 load

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bare ett par små kommentarer:

 

Først.. Dette var ett bra tiltak Erik.. "Keep up the good work"..

 

Når det gjelder flashing er det på ingen måte noe sikrere å bruke "DOS/Diskett-basert flashing".. Både Asus og MSI har Win-baserte utilities..

Siste versjon (Asus Update) fra Asus sørger for å bruke nødv. "switcher" ved flashing.. MSI sin utility må man huske på selv å huke av for "Reset CMOS" og "Program Boot-block"... Dette er vel egentlig nokså elementært for oss overklokkere.? :)

 

Og når det gjelder Dothan's så er det nå dessverre tilstrekkelig dokumentert at det er ett sjansespill mht. hvor langt de lar seg klokke., men det gjlelder forsåvidt alle CPU'er (ikke bare Dothan).. Det som kanskje er spesielt for Dothan er at de rett og slett "stanger" i veggen ved en gitt klokk..hvor mer VCore.. eller andre MP'er ikke hjelper... heller ikke bedre kjøling.

 

Å starte med en rimelig Celeron M er nok ikke dumt.. Vær bare forberedt på at de ikke lar seg klokke med FSB noe særlig over 166.. og derfor ikke kan gi så mye ytelse som en "ekte" Dothan.. Men med tanke på pris er de slett ikke noe dårlig alternativ.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mulig det er et sjansespill, men de aller aller fleste dothaner med 533fsb klarer nå 2.5Ghz med default vcore og vifta som følger med. Har faktisk ikke lest om en eneste en som ikke har klart den hastigheten. De eldre cpuene med 400mhz fsb er derimot ikke så veldig gode klokkere. Min 730 svirrer nå på 2.75 med adapter vifta og litt over 1.5vcore. Klarer sikkert mer om jeg dropp modder hket og modder på en bedre vifte. Men foreløpig holder det for meg. Jeg skal faktisk BRUKE pcen 24/7 både til spilling og annet. Stabilitet er viktigere for meg enn maks klokk.

 

Og ytelse i spill nå er iallefall like bra som en fx57, det er virkelig ikke ille med en cpu til 1600kr, adapter til ca 300 med vifte, demo asus pc800e deluxe til 600, twinmos bh5 ram til 1000lappen og ocz ddr booster. Hadde et feilprisa 6600gt midlertidig fra elkjip til 800. Da kostet systemet meg litt over 4000kr. Fikk over 10200poeng i 03 med dette oppsettet og maks klokk.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...