Gå til innhold

Tastetrykk kan avlyttes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nytt i neste Norton sikkerhetspakke så vil det være et revelusjonerende sikkerhetstiltak som går ut på at Norton hele tiden spiller av lyd, uansett hva du gjør, for å tette dette "sikkerhetshullet". Symantek skal i forbindelse med denne funkskjonen ha inngått samarbeid med Jamba.

 

(Jeg har ingen bekreftene kilder, og kan ikke garantere riktigheten til opplysningene i dette innlegget, foruten det at det er teknisk og teoretisk mulig)

Lenke til kommentar

Hmm, har noen kommentarer til denne artikkelen. 96% gjenkjenning gjelder bare dersom man skriver engelsk tekst (bare bokstaver, ikke tall) og skriver "feilfritt".

Ved gjenkjenning av tilfeldige taster som utgjør et passord (fortsatt bare bokstaver) var gjenkjenningsraten på 90% for 5-bokstavers passord etter 20 forsøk (dvs. taste passordet 20 ganger) og 80 % for 10-bokstavers passord etter 75 forsøk. Videre har de ikke sett på dersom Shift, Alt, Ctrl eller Caps Lock har blitt brukt i passordet. Heller ikke andre tegn som tall og spesialtegn.

Det som likevel er interessant er at dersom man nå går over til passfraser vil denne metoden mye lettere kunne gjenkjenne passfrasen enn tradisjonelle metoder, gitt at frasen er på engelsk. Norsk språk har ikke kommet så veldig langt i gjenkjenning, og nei, man kan ikke bare bytte ordbok. Språket vårt er mer komplisert enn som så.

Algoritmen er avhengig av tastaturet. Måten med å skille tastene fra hverandre er at de lager ulik lyd avhengig av hvor på platen under man treffer. Man har spekulert i å lage tastaturer med lik platelyd fra alle tastene, men dette er vanskelig siden ved slitasje av tastaturet vil tastene høres ulike ut. "Stille" tastaturer ble detektert like godt som de mer bråkete.

Til slutt er det helt riktig at metoden krever mikrofon. Dersom man har en mute-knapp på mikrofonen (en mekanisk en som fysisk kutter forbindelsen mellom mikrofon og lydkort) så stiller man greit bare man husker å slå av mikrofonen. Jeg ville vel heller kjøpt en sånn enn å kjøre med det surret som Norton eventuelt kommer med ved at de skal konstant plage meg med lyd når jeg jobber. Som om ikke folk har nok problemer med støy som forårsaker stress fra før.

Endret av trondiver2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...