Gå til innhold

Hvor stabil er din psu?


Anbefalte innlegg

hei, fant ingen lignende tråder, men bare steng denne hvist det finnes :)

 

Jeg lurer da altså på hvor stabil din strømforsyning er :) du kan også poste bilde av den, slik at folk som skal kjøpe ny psu kan se hvor stabil diverse strømforsyninger er :) skriv helst også hvor mye belastning den får :)

 

kan begynne med min:

voltene8fr.jpg

 

Belaststning: 1 Hdd, 2 cd-rom, 9600xt skjermkort, asus k8n-e deluxe, amd athlon 64 3000+ 2 kabinettvifter, 1 viftestyring, 1 ram-brikke og 2 kalde katoder.

 

Psu: Bzerk 500w black

bz500wplbb.jpg

 

så nå kan du poste eller skrive hvor stabil din er :)

 

edit: leif, og jeg må si at dette er målt i idle

Endret av complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er tallene fra min Tagan TG480-U01 480W.

Prisguide

 

tagan_tg480-u01.jpg

 

Som jeg har skrevet i en annen tråd valgte jeg denne fordi den har ATX1.3 og en kraftig 12V rail og ikke to "svake" som på ATX2.0.

 

Maskinen er en Dual 1.6 LV Xeon (30W typical power) overklokket til 3.2 GHz, noe som skal bruke litt mer enn dobbelt av denne her, siden jeg har litt høyere spenning:

 

Typical : 82.0 W (3.2D GHz 0.13 µm µPGA478 @ 1.525 V with HTT)

Maximum : ~103 W (3.2D GHz 0.13 µm µPGA478 @ 1.525 V with HTT)

 

Jeg har brukt MBM5 med et sekunds intervall til å logge tallene og de to minuttene med logg er som følgende: 30 sek idle, 30 sek 2x SuperPI, 30 sek 4x SuperPI (pga hyperthreading), 30 sek idle.

 

Type          Idle#1      2xSP        4xSP       Idle#2      Idle%     Load%
vcore          1.58        1.55         1.54         1.58         
3.3V           3.31         3.3           3.3          3.31         100%     100%
5V              5.05         5.05         5.05         5.05        101%     101 %
12V            12.28      12.07        12.05       12.28       102%     100 %   

 

http://home.no/brillegeit/Spenningslogg.html

 

EDIT: Mitt thrusted 100kronerpåclasoholson-multimeter sier 12.25/5.06 idle og 12.04/5.06 load på både første og siste molex.

 

EDIT2: La til prosent av optimalt

 

EDIT3:

2x 512MB RAM, 2x Hitachi 250GB, R9800Pro, Matrox G450, lydkort, tvkort, 2x120mm vifter

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Går vel an å bruke EVEREST Ultimate edition? Der er det vertfall no volt-ting-greier ;)

 

EDIT: Jeg har samme psu som trådstarter, med et EPoX hovedkort, redeon 9250PRO, 1.5GHZ amd athlon xp, 512mb ram, en hdd, to cd/dvd, en katode, tre vifter.

 

EDIT2: jeg har ikkenoe tall fra den nå, den har gått vasken :(

Endret av DJ Ovin
Lenke til kommentar

Rolig nå. Bumping er ikke lov her i forumet.

 

Min PSU ser i hvert fall ikke ut til å være stabil. Om jeg overfører store mengder data til harddisken, eller ripper en DVD film, så hender det ofte at DVD-romen stopper i ca 10 sekunder, før dataen låser seg. Da går det ikke an å bevege musa. Jeg tror grunnen til det er at når DVD ROMen belastes mye, så leverer PSUen mer strøm, og da forandrer voltstyrken til hovedkortet seg så mye at det blir ustabilt. Vet ikke. Jeg skal se om jeg får noe tall, men det får vente til senere.

Lenke til kommentar

Heisann ny bruker :)

Bumps av typen ”*bump*” tillates i den grad at det går minimum 24 timer mellom hver slik post og maksimalt to stykker sammenlagt.

 

Siden så få tydelig vet hvordan de kan få tall ut så kan jeg her skrive hvordan jeg gjorde det. Det finnes lettere metoder ved bruk av programmer som gir en graf, men her får du se rene tall som IMO er bedre.

 

#1 : Last ned Motherboardmonitor og SuperPI.

MBM5 fra 3DEGS

SuperPI fra extremeoverclocking

 

#2 : Pakk ut SuperPI og installer MBM.

#3 : Start MBM, høyreklikk på ikonet nede i tray og velg Settings

#4 : Konfigurer MBM slik du ønsker, men dette er hva du bør gjøre for å ta disse målingene:

-Temperatures/Visual for alle temperatursensorer :

"Display sensor in the high & low log and in the interval log" skal være av på alle sensorer.

-Voltages/Visual :

"Display sensor ..." skal være for 3.3V, 5V, 12V og vcore. Dens skal være av for alle andre som -12V og -5V.

-Fans/Visual :

"Display sensor ..." skal være av for alle sensorer.

-Interval & SysLog/Interval Log :

Huk av for HTML, velg "Interval time" til 1 sekund, velg "maximum interval entries" til 120 (eller mer dersom du ønsker lengre testtid).

 

-Og trykk "Apply".

 

#5 : Avslutt MBM.

Beveg deg til mappen hvor MBM er installert, default er c:\program files\Motherboard Monitor 5\

Gå inn i mappa "Log".

Slett filen "MBM 5 Interval Log.html"

 

#6 : Start SuperPI

Kjør en runde med 1M og noter deg hvor lang tid det tar, normalt mellom 30-50 sekunder. Finn ut hvor mye idle "buffer" du får før og etter en runde SuperPI. Du har totalt 120 sekunder og dersom SuperPI tar 50 sekunder får du 70/2 = 35 sekunder idle før og etter runden.

(Dersom du har to prosessorer, AMD X2 eller Hyperthreading bør du kopiere SuperPI mappa og kjøre programmet to ganger. Den ene setter du på 1M og den andre på 512K og starter de samtidig)

 

#7 : Stå klar med klokke og start MBM, vent så lenge ditt "idle buffer" skal vare (35 sekunder i mitt eksempel) og trykk "OK" på SuperPI (begge to dersom du kjører to). Programmet vil kalkulere PI og når det er ferdig vil maskinen være idle 35 sekunder igjen, men det er viktig at du følger med på tiden og avslutter MBM i det det har gått 120 sekunder, for ellers så vil loggen overskrive de første tallene.

 

#8 : Gi loggfila et nytt navn slik at den ikke blir overskrevet neste gang du starter MBM. Last den opp en plass og gi oss en link til den her i tråden. Du kan også se på min post og skrive omtrent hvordan tallene endrer seg ved last.

 

#9 : Skal du bruke MBM bør du skru av :

-Interval & SysLog/Interval Log :

Skru av der du har valgt HTML.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...