Gå til innhold

GPS: Satelittnavigering for alle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin Guide Einar :)

 

Siden amobil ikke kan rippe andre sine artikler og dere ikke har valgt å ta med så veldig teknisk dyp informasjon om hvordan systemet virker så vil jeg tipse alle inntereserte om følgende link: How GPS Receivers Work.

 

Jeg skulle gjerne sett litt bedre kompatibilitet mellom nokias blåtannbaserte GPS-mottager og telefoner fra andre merker. Evt. flere mobiler med innebygget GPS (for det er vel et par litt eldre mobiler som har dette innebygget). GPS er kjekt å ha, håper det blir en ny allemannseie å ha på mobilen etter hvert.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Å bære en GPS-mottaker i lommen mens man leser av signalet på en mobil i hånden er lite optimalt for GPS-signalenes del. Signalene blir ganske så lett påvirket og blokkert av ting som står i veien.

Holder man f.eks hånden over antenneområdet på GPS'en, forsvinner mange av signalene ganske så fort.

 

GPS-signalene kan også blir påvirket av skyer, tåke, snø og regn. Så i veldig tett snødrev, kan man faktisk risikere å miste signalet på GPS'en.

Lenke til kommentar

Denne :

https://prisguiden.no/produkt/32406

kjøpte fattern til 3000,- på OBS! (?) før sommeren, og selv om jeg trodde den først bare var bortkastede penger på en fet gadget så endret jeg raskt mening.

 

Masse features, lett forståelige menyer osv.

 

Eksempel : Vi skulle kjøpe en båt og kunne se fra stuevinduet over fjorden (1 KM over) omtrent hvor hytta som båten lå ved var, men det var ved kanten av en skog og vi hadde ikke vært der før. Så jeg pekte på kartet på GPS'en der hytta er, og satt oss i bilen. Kartet hadde ruten plottet inn frem til 20 meter fra båten, bla 200 meter på en kjerrevei tynnere enn bilen. Vi bestemte oss for å kjøpe båten og ringte opp eieren. Han sa at vi kunne betale kontant på huset hans og da han ville si addressen sin sa vi bare at det var OK. Telefonkatalog på SMS gav oss den og den ble skrevet inn på GPS'en.

Feriekjøring på østlandet var også en bris med den ombord.

Lenke til kommentar

Bra introduksjon, men ikke ett ord om bruk i privatfly? :)

 

Markedet på den siden er veldig stort nå, det blir nesten regnet som en nødvendighet mens i biler er det fremdeles en "artig dings".

 

http://www.avmapnavigation.com

 

http://www.garmin.com/products/gpsmap396/

 

http://www.garmin.com/products/mx20/

 

http://www.garmin.com/products/gns530/

 

Sistnevnte er godkjent for blindflyging...folk stoler m.a.o. på dette utstyret med livet som innsats (for å formulere meg journalistisk).

Lenke til kommentar

Gjør oppmerksom på to graderende faktafeil i artikkelen:

 

For at prinsippet skal fungere er GPS-mottakeren avhengig av å fange opp signaler fra flere forskjellige satelitter samtidig. For en akseptabel nøyaktighet bør man få kontakt med minimum tre satelitter.

For at systemet i det hele tatt skal virke trenger en kontakt med minimum fire satelitter (x, y, z og t (tid) er ukjent). For en akseptabel nøyaktighet trenger en kontakt med minimum seks satelitter.

 

Nettverket av satelitter har fått navnet NAVSTAR, og består av 24 satelitter som er aktive i bane rundt jorden til enhver tid.

Igjen. Systemt består av minimum 24 satelitter som til enhver tid er i drift. Pr i dag er det et sted mellom 28 og 32 (om jeg ikke tar feil) satelitter i drift. Hovedårsaken til at en satelitt må tas ned skyldes unøyaktighet i atomklokken.

 

Ellers er jeg litt usikker på målgruppen til denne artikkelen. De som er interessert i GPS-systemet og posisjoneringssystemer generelt har vel allerede lest seg opp til det stoffet artikkelen omhandler. Største delen av de som ikke har lest seg opp til dette nivået er vel uansett ikke så veldig interessert...

Endret av brannslange
Lenke til kommentar

Igjen;

 

Du må ha kontakt med 3 satelitter for å finne din egen posisjon :). Det holder jeg fast på.

 

Når mottakeren mottar signaler fra de to første satelittene kan den gjøre rede for en lang strek over jordkloden der den kan befinne seg, fordi den da vet hvor langt det er til begge satelittene. En tredje satelitt gjør da dette til ett eller to punkter istedenfor en lang linje, der det eventuelle andre punktet befinner seg langt ovenfor jordkloden. Muligheten for at du befinner deg langt ovenfor jordkloden elimineres. Dermed trenger du kontakt med tre stk. satelitter for å finne ut hvor du er på jorden.

 

For å gjøre det enda enklere kan man ta det i to dimensjoner. Tegn tre punkter i mspaint, lag en ring rundt hver av de tre. Hvor langt utenfor punktene ringene tegnes er avhengig av hvor lang tid det tar før GPS-mottakeren mottar hvert signal, der tiden på ingen måte er en ukjent faktor. Der alle tre ringene møtes befinner GPS-mottakeren seg. Hvis dette blir to punkter elimineres det som i en tredje dimensjon befinner seg i langt over jordkloden.

 

 

Når det gjelder NAVSTAR er 24 satelitter til enhver tid operativ, verken mer eller mindre. Det finnes også tre som er i reserve i tilfelle en satelitt skulle få problemer. Altså NAVSTAR består av 24 operative satelitter. Reservesatelittene er ingen vits å bry seg om.

 

Beklager at du sløste bort dyrebar tid på å lese en artikkel som du ikke likte, og som ikke kostet deg noe å lese. Og det tok kanskje enda lengre tid å klage på det i forumet, som også er gratis å bruke.

Lenke til kommentar
Du må ha kontakt med 3 satelitter for å finne din egen posisjon :). Det holder jeg fast på.

Javel. Du må gjerne sitte å spre feilinformasjon i en artikkel. Personlig bryr jeg meg filla. Det var ikke for min egen vinning jeg kommenterte faktafeil. Det du skriver er korrekt, men du glemmer at tiden, t også er en ukjent. Ta for øvrig en titt på formlene for beregning av en gps-vektor dersom du er usikker.

 

Når det gjelder NAVSTAR er 24 satelitter til enhver tid operativ, verken mer eller mindre. Det finnes også tre som er i reserve i tilfelle en satelitt skulle få problemer. Altså NAVSTAR består av 24 operative satelitter. Reservesatelittene er ingen vits å bry seg om..

Ok. Dette stemmer ikke med det jeg har blitt undervist i. Men ser howstuffworks sier det samme som deg, så jeg gidder ikke å prøve å lete etter lenker som forteller det motsatte (det er uansett ikke min oppgave).

 

Beklager at du sløste bort dyrebar tid på å lese en artikkel som du ikke likte, og som ikke kostet deg noe å lese. Og det tok kanskje enda lengre tid å klage på det i forumet, som også er gratis å bruke.

Denne får stå ukommentert...

Lenke til kommentar

Jeg er enig med CesiuM_e. Det trengs bare 3 og ikke 4 sattelitter for å få en posisjon. I teorien lager tre sattelitter to mulige posisjoner der man kan befinne seg, men punktet som ikke befinner seg i nærheten av jordas overflate elimineres. Dermed trengs bare 3 og ikke 4 sattelitter. GPS fungerer altså ikke på romferder fordi systemet tar utgangspunkt i at man befinner seg et sted på jorda. Jorda selv fungerer altså som den manglende variabelen i ligninga.

 

For de som trenger yttligere en forklaring på dette så vil jeg fortsatt anbefale å lese How GPS Receivers Work ;)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Fin artikkel :) Jeg visste forsåvidt hvordan GPS fungerte fra før av, men nå ble alt mye klarere. Det er da veldig praktisk med GPS, men man burde ikke bli avhening av det, fordi mens jeg søkte på nette om GPS (for å lære litt mer) så kom jeg over noe rart. Det har seg slik at GPS er eid av det Amerikanske forsvaret og de kan stenge GPS når de vil (f.eks. under krig), noe som ville vært veldig dumt for alle som er avhengig av GPS. Jeg fant også ut at EU vil lage noe lignende som ikke er kontrollert av en eneste nasjon, men som er kontrollert internasjonalt, slik at om det blir krig eller uenighet eller noe slik, så vil den forsatt fungere. Prosjektet kalles Galileo (vet ikke om det er det endelige navnet) og kommer til å være ferdig i 2008 (30 satelitter i alt), men starter med utskytingen (og prøveinger) av satelitter i slutten av 2005. Det kommer dessuten til å være mer presist en GPS som brukes i dag. Vet ikke om noen andre synes at dette var interesant, men det synes nå jeg :)

Lenke til kommentar

Usa eier av en eller annen grunn veldig mye av teknologi vi er avhengig av. Som GPS og internett.. Bush har truet flere ganger med å skru av hele det offentlig tilgjengelige gps-nettet pga "terrorfaren" dette utgjør. Man vil helst ikke at fienden skal ha tilgang til et høynøyaktighets posisjoneringssystem. Tidligere ble dette løst ved å sette på støy som økte unøyaktigheten på det offentlig tilgjengelige gps-systemet. Denne støyen er i dag skrudd av, men kan skrus på når en "oppe i systemet" finner det for godt. Unøyaktigheten når en slik støy skrus på er rundt +-100 meter.

 

Som nevnt i artikkelen har det amerikanske forsvaret (inkludert NATO) tilgang på et kryptert gps-system, som benytter tre bærebølger for høyere nøyaktighet og raskere resultat. Mottakere ligger i prisklassen flere 100.000 kr og er dermed ikke så veldig aktuelle for folk flest uansett.. Selve mottakere dekrypterer signalet og bør dermed helst ikke havne hos fienden i krigstid.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med CesiuM_e. Det trengs bare 3 og ikke 4 sattelitter for å få en posisjon. I teorien lager tre sattelitter to mulige posisjoner der man kan befinne seg, men punktet som ikke befinner seg i nærheten av jordas overflate elimineres. Dermed trengs bare 3 og ikke 4 sattelitter. GPS fungerer altså ikke på romferder fordi systemet tar utgangspunkt i at man befinner seg et sted på jorda. Jorda selv fungerer altså som den manglende variabelen i ligninga.

Du har selv linket til howstuffworks flere ganger i denne tråden. Selv om artikkelen er noe ullen på dette området står det noe om klokker på siden fire. Artikkelen beskriver problemet med unøyaktige klokker i mottakerne. Det kommer kanskje noe dårlig fram at å sette tiden t som ukjent er løsningen på dette problemet.

 

For å sitere howstuffworks:

The Global Positioning System has a clever, effective solution to this problem. Every satellite contains an expensive atomic clock, but the receiver itself uses an ordinary quartz clock, which it constantly resets. In a nutshell, the receiver looks at incoming signals from four or more satellites and gauges its own inaccuracy. In other words, there is only one value for the "current time" that the receiver can use

 

Noen ganger er det kanskje bedre å lete i litteraturen etter informasjon i stedet for internett. Det finnes flere gode bøker som omhandler gps. Snakk med bibliotekaren eller spør læresteder.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...