Gå til innhold

Sony med iPod-konkurrent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Førsteinntrykket er:

  • stor
  • stygg
  • veldig plastikk

De harddiskbaserte spillerne har noe som Sony har kalt "G sensor". Når denne er aktivert vil spilleren trekke lesehodet unna harddisken dersom spilleren skulle havne i fritt fall.
Genialt!, men dette er vel neppe noe Sony selv har laget, men en teknologi som er innebygget i de harddsikene de bruker. I så fall lurer jeg på hva produsenten av harddiskene heter. (for dette har jeg ikke hørt om før)

 

Overføring av filene skjer via Sonys proprietære Connect-programvare.
Huffda! :thumbdown:

 

Førsteinntrykket sa meg at denne er uaktuell for meg, men det med krav om proprietær programvare er dødsstøtet. Noe slikt er ennå mer uaktuellt enn å kjøpe et stygt plastikk fantastikk-produkt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
g-sensor, har ikke Apple kommet med noe sånnt på ipodene?

Så det er Hitachi som står bak G-sensor teknologien? (For det er jo de som leverer harddiskene i iPod mini)

Som flere har nevnt, IBM ThinkPad har dette, men det kan ikke være harddiskene som har teknologien, men trolig en egen chip på hovedkortet som måler akselerasjon. Det er ikke noe problem å skifte HD på en ThinkPad, og likevel ha funksjonen intakt, altså sensoren kan ikke sitte på disken.

Lenke til kommentar
G-sensor er ikke noe nytt etter hva jeg vet. IBM har det på thinkpad, har også hørt at det finnes i Ipod...

Hvordan påvirker disse g-sensoren ytelsen, hva skjer om man slipper de ned 20 cm eller noe mens man spiller muskikk, hvor lang pause blir det i musikken? Hvordan er det om spilleren rister litt osv?

Ja, jeg lurer på hvordan det går om man f.eks sitter og koser seg i kabinen i en båt når man f.eks seiler og det blåser friskt. Da kan man fort føle seg vektløs over bølgetoppene. Eller bare jogging. Eller i bil på fine rette landeveier med mange bakketopper. Eller i berg og dalbane og andre apparater på tivoli. Eller litt mer ekstremt: Vektløse romturer eller parabelflyging.

 

ChallengerV8: Så vidt jeg vet er det å plassere lesehodene trygt ikke noe som styres fra utsiden av harddisken via instruksjoner til disken, men noe som styres internt på kretskortet til harddsiken. Ang. IBM thinkpad så må man vel bytte ut med en annen Hitachi-disk for å beholde g-sensor funksjonen?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Men jeg regner med at lydkvaliteten på denne greien vil være temmelig god, og konseptet med skjermen ser ut til å være ganske bra. Jeg vil ha en sånn. :)

 

EDIT: Apple powerbook har jo også en sånn g-sensor-greie, og den ble jo bevist å kunne styres og kontrolleres via software fordi kretsen som trigget låsingen av diskhodet lå på HK. Disken trenger da kun å kunne ta imot instrukser for låsing av hodet, og da tror jeg det er flere enn hitatchi som kan det. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Jeg blir så lei meg når så få nye spillere kommer uten støtte for ogg vorbis. Mange klarer heller ikke å spille gapless og det er jo helt utrolig toskete.

Beste spilleren så langt har vært RIO Karma men den lages av en eller annen grunn ikke mer. Hvor skal dette ende? Alt på propritære systemer?

Hadde hller likt gapless playback av mp3, litt mer matnyttig, ogg er tross alt et relativt marginalt format. AAC og AAC+-støtte ville jeg kanskje heller hatt.

 

AtW

Lenke til kommentar
ChallengerV8: Så vidt jeg vet er det å plassere lesehodene trygt ikke noe som styres fra utsiden av harddisken via instruksjoner til disken, men noe som styres internt på kretskortet til harddsiken. Ang. IBM thinkpad så må man vel bytte ut med en annen Hitachi-disk for å beholde g-sensor funksjonen?

Graver man fram dokumentasjonen på en ThinkPad så finner man vel svaret, men jeg synes å huske at disken blir *stoppet* ikke nødvendigvis at det skjer noe med hodene, og dermed kan det vel hende at noe eksternt styrer dette.

Lenke til kommentar
EDIT: Apple powerbook har jo også en sånn g-sensor-greie, og den ble jo bevist å kunne styres og kontrolleres via software fordi kretsen som trigget låsingen av diskhodet lå på HK. Disken trenger da kun å kunne ta imot instrukser for låsing av hodet, og da tror jeg det er flere enn hitatchi som kan det. :)

Jepp, Mer info her. I tillegg kan visst sensoren oppfatte "tilt" på powerbooken. Det førte selvsagt til en matnyttig måte å utnytte sensoren på :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...