Gå til innhold

SATA-brenner fra Asus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gogang dette.. men uten dvd brenner.. forstår ikke helt hvorfor de har valgå å ikke inkludre dvd brenning.. Syntes det er på god tid at de begynner å bytte den stygge ekle IDE kabelen ut med sata:)

Slenger meg på her, hadde den bare brent dvd'er i12x/16x, samt hatt støtte for dual layer, hadde denne vært noe å vurdere.. :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg vurderte å kjøpe Plextor sata brenner'n, men testene jeg fant på nettet konkluderte med at den ikke er verdt penga. En av grunnene var at Plextor sin ikke er ekte sata, den benytter en sata->ide overgang.

Er dette situasjonen med Asus sin også?

 

EDIT: leif

om den er "ekte" eller ikke betyr mindre, bare den yter som den skal og jeg blir kvitt de IDE kablene.. Problemet med Plextor sin er at den er for dyr relativt til PATA spiller fra f.eks NEC, BENQ etc, så jeg venter :)

Lenke til kommentar

Det mest spennende med denne er at den er S-ATA. (ellers er det ikke mye å skryte av). Men det med S-ATA er til gjengjeld veldig spennende.

 

Jeg er særlig spent på om kompatibiliteten med kontrollere er bedre med denne enn med Plextor sine S-ATA modeller. Hvis det er det så tyder det på at problemene med optiske enheter og S-ATA-kontrollere kan omgås eller gjøres enklere enn det Plextor har klart.

 

Et annet moment med litt spenning er at Plextor ikke lengre er alene om optiske enheter med S-ATA. Bare synd at Plextor og Asus ikke konkurrerer dirkete mot hverandre. (folk har som regel valgt på forhånd om de vil ha DVD-brenner eller CD-brenner/DVD-leser)

 

Dette gir forhåpentlig et dytt til flere produsenter av optiske enheter slik at vi får flere etter hvert.

Lenke til kommentar
Det mest spennende med denne er at den er S-ATA. (ellers er det ikke mye å skryte av). Men det med S-ATA er til gjengjeld veldig spennende.

 

Jeg er særlig spent på om kompatibiliteten med kontrollere er bedre med denne enn med Plextor sine S-ATA modeller. Hvis det er det så tyder det på at problemene med optiske enheter og S-ATA-kontrollere kan omgås eller gjøres enklere enn det Plextor har klart.

 

Et annet moment med litt spenning er at Plextor ikke lengre er alene om optiske enheter med S-ATA. Bare synd at Plextor og Asus ikke konkurrerer dirkete mot hverandre. (folk har som regel valgt på forhånd om de vil ha DVD-brenner eller CD-brenner/DVD-leser)

 

Dette gir forhåpentlig et dytt til flere produsenter av optiske enheter slik at vi får flere etter hvert.

Det viktigste poenget med denne brenneren (som du også er inne på simen), er at vi nå sannsynligvis får se flere drev med dette ettertraktede grensesnittet. Bare asus alene kommer nok forhåpentligvis til å følge opp med en dvd-brenner i samme "serie", så vi får krysse fingrene!

Lenke til kommentar

Snodige greier. Tror nok de fleste vil synes dette er merkelig seint å lansere CD-brennere ja. Kanskje det finnes en nisje i et mindre marked hvor DVD ikke har fått fotfeste ennå.

 

Men det var veldig rart at de gidder å satse på slike ting lenger. Kanskje CD-brenning ikke er helt dødt ennå likevel.

Lenke til kommentar

Folkens...!

 

Bruk heller en slik en:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118375&cks=SER

 

Jeg har brukt slik på alle mine brennere for å få den over til sata.

Aldri hatt en eneste issue med den løsningen.

 

Man får da en "sata dual layer" brenner til ca 500 om man kjøper rimeligste brenneren...

 

i bunn og grunn er det akkurat det samme som skjer med en "ekte" sata brenner, bare at converteren er innebygd...

Lenke til kommentar
om den er "ekte" eller ikke betyr mindre, bare den yter som den skal og jeg blir kvitt de IDE kablene..
Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener at det er én HD-produsent som bruker/har brukt samme prinsippet; HD er egentlig PATA med en overgang. Poenget er at tester av disse og Plextors sata-dvd-brenner viser at enhetene dermed ikke yter i forhold til SATAs potensielle overføringshastighet.

Selvfølgelig mulig at denne forskjellen IRL ikke betyr dipshit, men jeg mener at hvis en først skal bruke SATA skal en kunne bruke standarden til potensialet.

Spørsmål: optiske drev har nå kommet opp i mot 50x lese hastigheter, vil ikke da drevet lese raskere enn PATA bussen kan behandle? Hva om drevet hadde vært ekte SATA?

Problemet med Plextor sin er at den er for dyr relativt til PATA spiller fra f.eks NEC, BENQ etc, så jeg venter :)
Sant nok. Plextor er generellt dyre drev. Men jeg stoler på dem, god kvalitet i min erfaring, så jeg kjøpte en PX-716A. Godt fornøyd så langt
Lenke til kommentar
Spørsmål: optiske drev har nå kommet opp i mot 50x lese hastigheter, vil ikke da drevet lese raskere enn PATA bussen kan behandle? Hva om drevet hadde vært ekte SATA?

52x CD = ca 8 MB/s

16x DVD = ca 20 MB/s

P-ATA-133 = 133 MB/s

S-ATA-150 = 150 MB/s

 

P-ATA har altså bra nok båndbredde i massevis til optiske drev. Selv gamle 40-pins P-ATA-33 har båndbredde nok i massevis til selv de raskeste DVD-leserene. Så båndbredde er et dårlig påskudd for å gå over til S-ATA. Det er vel heller plasskrav og bedre luftkjennomstrømning i kabinettet som er hovedgrunnene til at folk ønsker S-ATA.

 

For ordens skyld så klarer de aller raskeste harddiskene opp mot 71,8 MB/s (Raptor 74GB - helt på begynnelsen av disken) Så P-ATA holder egentlig bra til det også. Grunnen til overgangen til S-ATA er altså ikke båndbredde, men blandt annet forenkling med konfigurasjon (ingen master/slave og jumpere), bedre luftgjennomstrømning i kabinettet, plass til flere kontrollere på et hovedkort m.m.

 

Edit:

Moy: OC-Freak hadde en forklaring som lufter toppen av isberget på de tekniske problemene her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=464311&st=20

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...