Gå til innhold

Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette virker lovende, helt klart. Synd dere ikke testet med BF2, der er det allerede egen innstilling for X-Fi og med tilsynelatende 128lydkanaler mot 64 på Audigy-serien..

Det vil også bli svært interessant å høre hva EAX5 gir av nye lydbilder i spill og ikke minst om X-mem har noen effekt. Har det kun marginal effekt så ser jeg raskt muligheten til å spare noen kroner ved å gå ned på Platinum eller det aller billigste..

X-fi kort blir det uansett!

Lenke til kommentar

Interessant var det likefullt. Skulle likt å lekt meg med noe slikt innen musikklaging. Bare for å sjekke det. Ellers er jo en løsning jeg personlig liker når man får en breakout box som man kan plassere i en 5.25" brønn. Breakoutbokser på toppen eller løs er ofte mer rot en glede (jmf. M-audio Delta 66).

 

Sånn rent visuelt sett så jo kortet ganske ekslusivt ut da. Er det flere "kondiser" på dette kortet enn tidligere? Imponerende at man må ha ekstra strømfilførsel på et lydkort. Hva blir det neste liksom?

Lenke til kommentar
Ser man bort fra fjernkontrollen, frontpanelet og X-RAM, er det da noen poeng i å kjøpe noe annet enn det billigeste kortet (XtremeMusic)? Kan noen hjelpe meg med å veie opp XtremeMusic vs. Fatal1ty FPS ?

Jeg er litt usikker på akkurat dette selv. X-mem'en bør utgjøre ganske mye mtp FPS hvis det skal forsvare prisen. Sikkert kult med I/O brønn, men jeg skal bare ha headset ut uansett og det er riktignok volumkontrol på brønnen men det har jeg uansett på mitt slitne Logiteh tastatur. Men jeg kjenner meg selv såpass godt at det skal holde hardt om jeg ikke trykker 'kjøp' på Fatality-kortet.. ;)

 

fy faen for et møkka kort. ble slått av audigy 2 til og med

Skikkelig smart sagt, grattuler og god bedring! :thumbdown:

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Her var det ikke mye ny informasjon.

 

Samme hvor mye tester som gjøres når det kommer til lydkort, så er det ingenting som har noe å si på hvordan det låter. Og hvordan låter det? Ikke spør meg. Det ble det i hvertfall ikke brukt mye spalte plass på i denne testen.

 

Skum leste igjennom, men hvor er lytte sammenligningen med andre kort? Og hvorfor ble det ikke brukt andre kort også i CPU testen?

 

Tror de heller kunne ha droppet å kalt dette en test, og heller kalt det en nyhet.

 

Test heller andre ting som faktisk er mulig å benchmarke, og overlat lyd til hver enkelt. Det er i hvertfall min mening. Denne testen var i hvertfall ingen hjelp for de som lurer på om det er verdt å kjøpe ett annet lydkort enn det som fulgte med hovedkortet.

Lenke til kommentar
X-Fi er også det første lydkortet som krever ekstern strømtilførsel, <...>
For det første er X-Fi-kortenes signalprosessor en meget kraftig sak. Den er klokket til 400 MHz og krever en egen strømkabel direkte fra strømforsyningen.

Hva er egentlig vitsen med dette? Kortet har jo ikke en eneste kjøleribbe, noe som betyr veldig lavt strømforbruk. Mye lavere enn f.eks en del eldre PCI-baserte skjermkort med kjøleribber som blir ganske varme. Edit: Jeg har nå sjekket opp at vanlig PCI (v2.3 eller 3.0) kan levere max 10W til hvert PCI-kort i oppstartsmodus, men opp til 25W i spesielle tilfeller. Dette skal være nok i massevis til X-Fi-kortet. (Selv 10W ville krevet en relativt stor kjøleribbe)

 

Ellers: Morsomt å se at de bruker såpass eksotisk minne som Rambus XDR.

 

Det er altså denne lille karen, som med sine 400 MHz og 51,1 millioner transistorer etter sigende har en prosesseringskraft tilsvarende en Pentium 4 3,4 GHz EE-CPU (10 000 MIPS). Det høres imponerende ut, samtidig som det skaper visse forventninger.

Akkurat dette er nok ikke mer enn skrytetall ala det X-box 360 og Playstation3 har reklamert med.

 

Det har blitt færre tilkoblinger bak, og dette er likt for alle utgavene av X-Fi. Den digitale porten til høyre er antakelig for å koble til den eksterne boksen til X-Fi Elite Pro.

Er ikke denne porten bare en helt vanlig game/midi-port? Den ligner i hvertfall svært mye.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hmmmm... MIDI er noe jeg lurer på. Jeg har et keyboard (en "synth"), og skulle ønske jeg kunne spille inn noter til maskinen. Er det noen som vet hvilke kabler som egentlig må være koblet til da? Det går visst an å bruke com-porten eller noe, men keyboardet har også en MIDI-port. Programmet som fulgte med heter noe sånt som "micrologic fun". Kan jeg kjøpe et eget kort med bare MIDI-port (hvis det er det jeg trenger) til overføringen og bruke et vanlig lydkort til alt annet, eller må jeg ha et spesielt musikklydkort med MIDI?

Lenke til kommentar
X-Fi er også det første lydkortet som krever ekstern strømtilførsel, <...>
For det første er X-Fi-kortenes signalprosessor en meget kraftig sak. Den er klokket til 400 MHz og krever en egen strømkabel direkte fra strømforsyningen.

Hva er egentlig vitsen med dette? Kortet har jo ikke en eneste kjøleribbe, noe som betyr veldig lavt strømforbruk.

Fordi PCI-kortet også forsyner breakout-boksen med strøm? Den trenger kanskje 10-15 W med mic-preamp, hodetlf.forsterker osv.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig vitsen med dette? Kortet har jo ikke en eneste kjøleribbe, noe som betyr veldig lavt strømforbruk.
Kanskje jeg er helt på bærtur nå, men er det ikke mer forstyrrelse på den strømmen som går rundt på hovedkortet? Lydkortet har en analog del så forstyrrelser i strømmen vil jo forplante seg til lyden gjennom forsterkerne. Eller kanskje det bare er til breakout-boksen. Kortet har jo også utgang til ekstern boks...

 

Er ikke denne porten bare en helt vanlig game/midi-port? Den ligner i hvertfall svært mye.
Hvis du ser godt etter så ser du at denne porten har 3 rader med pinner. En gameport har bare to.

 

Hmmmm... MIDI er noe jeg lurer på. Jeg har et keyboard (en "synth"), og skulle ønske jeg kunne spille inn noter til maskinen. Er det noen som vet hvilke kabler som egentlig må være koblet til da?
Hvis keyboardet har vanlig DIN-kontakt (rund med 5 pinner) så trenger du en overgang fra det til gameport. Du får kjøpt det i de fleste musikkforretninger.

 

På dette kortet så er det MIDI inn og ut på 5.25"-delen så du kan bruke vanlige kabler med DIN-plugg i hver ende. MIDI bruker en kabel hver vei så du trenger da to kabler for to-veis kommunikasjon (hvis du f.eks. vil spille MIDI-filer gjennom synth-delen av keyboardet).

 

Det finnes rene MIDI-interface på kort og det har også kommet en del eksterne hubber for USB. F.eks. denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302289&cks=SER

Endret av Zaarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...