Gå til innhold

Vista vil isolere lyd og video


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enhver med litt datakunnskap vil lett finne måter å ommgå dette på. Ellers så finnes det jo alternative OS. Bare se på hvor kort tid det tok før Microsofts forsøk på å hindre nedlastninger fra windowsupdate med pirat versjon ble omgått. Det de derimot lykkes med er å sørge for at vanlige brukere uten særlig datakunnskap blir enda mer frustrerte over begrensningene og problemene som Microsoft sine OS medfører.

Lenke til kommentar

Dette virker som bare nok en grun til å følge med på piratmarkedet.... betalende kunder får jo større problemer og dårligere software enn de som har piratkopier.

 

At jeg slipper å aktivere min windows hver gang jeg bytter ut store mengder med hardware er noe jeg priser meg lykkelig for.

 

En bedre løsning for å bekjempe piratkopier av både windows og filmer/musikk er å gi de som kjøper genuine produkter større fordele. som for eksempel ekstra online content som man får tilgang til med unike keys (samme system som onlinespill har f.eks)

 

Et eksempel på musikk utgivelser som har gjort dette er daft punk - discovery, hvor man fikk med ett unikt kodekort som man kunne bruke for å logge seg på nettsidene deres og laste ned unikt content. (remixer og noen videoer)

 

Andre eksempler er jo posters og stickers og sånnt....

 

Tror det funker bedre enn den agressive "vi hater brukerne" holdningen som man ser i dag.

Endret av Dipso
Lenke til kommentar

For lenge siden, første gangen jeg hørte om Palladium for Windows Longhorn sa jeg til meg selv at Windows XP var den siste windows-versjonen jeg ville bruke. I dag er jeg helt sikker på at dette er tilfelle. De viktigste maskinene mine kjører nå GNU/Linux (spill/multimedia/filserver) og FreeBSD (firewall). Testing av Solaris står også for tur når jeg er ferdig med å sette opp en ny maskin (dual PIII Xeon), og jeg tester også ut GNU/Linux på min bærbare PC. Aldri om Windows Vista noensinne kommer inn på min maskinvare. Vil ikke miste kontrollen over min egen maskin.

Lenke til kommentar

Jaja, da kan vi jo si at alle skal skaffe seg en pirat kopi av windows, filmer, cder.. Hvor mange er det som gidder å lage noe da?

 

Men et spm.:

I Vista vil audio og video i Windows Media-format være utilgjengelig for plugin-programvare. Plugins får bare sende kommandoer til Windows Media Player, men får ikke behandle lyddataene direkte.
Hva vil dette si?
Lenke til kommentar
Vil det si at om jeg har et veldig bra videokamera, og har for eksempel tatt litt feriefilm, så kan det hende at vista skrur av skjermen min om jeg prøver å se den?

:roll:

 

Her er det snakk om spesialbeskyttet kommersiell film og musikk, ikke dine private videoklipp osv.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

At det kun vil være mulig å behandle WMW-filer i Windows media player. Kun microsofts programmer (ev. enkelte som har kjøpt lisens), som kjører på en "thrusted" datamaskin (en maskin hvor microsoft har godkjennt alle programmene) kan bruke WMW.

 

Dersom et annet program likevel finner ut hvordan man spiller/endrer/tar opp til WMW, og klarer å omgå sperrene i maskinvaren, vil dette være ulovlig under DMCA (i USA) eller "mp3-loven" (infosoc) i EU og kansje i framtiden i Norge.

Lenke til kommentar
Det skulle vært en organisasjon som har laget en felles standar mot piratvirksomhet (Slik som Sun snakket om). Dette skulle da gjelde Windows, OS X, Linux, osv. At alle OSer har hatt en form for sperre mot piratkopiert materiell.

Det er jeg helt enig i; noe av problemet er vel at enkelte miljøer gjør sitt beste nettopp for å torpedere innføringen av felles standarder. Nå er det også vel verdt å legge merke til at det er filmstudioer o.l. som pusher på MS for å innføre slike ting, dette er neppe noe MS gjør bare for moro skyld eller for å gjøre livet surt for flest mulig.

 

Det de fleste som er i mot slike sperrer ikke skjønner er at den største hindringen for lovlig spredning av lyd og bilde (altså fra produsent/rettighetshaver til sluttbruker) i høy kvalitet på nett er at det ikke finnes tilfredsstillende standarder som ivaretar materialet så det ikke 'flyter fritt' så snart en kunde har lastet det ned. De samme som klager over at det ikke finnes bra distribusjon av materiell digitalt og begrunner sin piratkopiering med det er jo tildels også selve grunnen til at digital distribusjon ikke gjøres i stor skala fra rettighetshaverne selv.

 

Hvis jeg vil selge noe på nett så vil jeg selvfølgelig sikre meg at den første kunden min ikke deler det han har kjøpt med 'en million av sine nærmeste venner' via f.eks. fildeling neste dag. Er ikke denne muligheten til stede vil jeg sannsynligvis ikke være interessert i å gamble med mine investeringer og holder meg heller til 'gamle' løsninger som CD og DVD som ihvertfall gjør veien til spredning bittelitt lengre enn å levere en ubeskyttet fil direkte til en kunde.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Er selv imot piratkopiering, men har litt nå. Men det skal jeg slutte med da Vista kommer. Fordi det er som du sier, at hvis alle drev med piratkopiering. Var det ikke noen som ville lage noe. Det har jeg en STOR forståelse for. Jeg vil heller ikke laget et program, en film eller en sang, for så at den første som kjøper det skal legge det på et fildelingsnettverk.

 

Og du ser jo allerede nå at det er noen som kommer med "OMF, skal microsoft sette en stopper for piratkopiering, damn da må vi finne en måte å ødelegge det på". Dette er jo helt dumt. Hvis alle skulle tenke slikt, hadde det ikke vært programmer som Photoshop, Flash MX, eller filmer som Shrek, osv. Jeg driver som sagt selv med litt piratkopiering, men støtter fult ut slike metoder for å stoppe piratkopiering. Det er et godt tiltak!

 

Dette virker som bare nok en grun til å følge med på piratmarkedet.... betalende kunder får jo større problemer og dårligere software enn de som har piratkopier.

 

At jeg slipper å aktivere min windows hver gang jeg bytter ut store mengder med hardware er noe jeg priser meg lykkelig for.

 

En bedre løsning for å bekjempe piratkopier av både windows og filmer/musikk er å gi de som kjøper genuine produkter større fordele. som for eksempel ekstra online content som man får tilgang til med unike keys (samme system som onlinespill har f.eks)

 

Et eksempel på musikk utgivelser som har gjort dette er daft punk - discovery, hvor man fikk med ett unikt kodekort som man kunne bruke for å logge seg på nettsidene deres og laste ned unikt content. (remixer og noen videoer)

 

Andre eksempler er jo posters og stickers og sånnt....

 

Tror det funker bedre enn den agressive "vi hater brukerne" holdningen som man ser i dag.

Det synes jeg blir helt feil. Det er ikke Microsoft som lager et helvete for de betalene brukerne, men vi som driver med piratvirksomhet. Husk det!

Endret av Birger_Nord
Lenke til kommentar
Uansett, det ordner seg til slutt. Alle de uoppnåelige sperrene blir knekt en etter en, så det er bare å lene seg tilbake og la folk som dvd-gui-drm-Jon ta seg av dette ;)

ja, jeg kommer ikke til å røre Longhorn(NEKTER å kalle det Vista) før hver og en av all denna driten er hacka vekk. Da kanskje ikke systemkrava blir så store heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...