Gå til innhold

Windows 95 er 10 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikke dette feil:

 

Prinsippet med skrivebordet og Start-menyen ble introdusert her, noe som senere også er blitt kopiert av enkelte skrivebordmiljø for Unix og Linux.

 

Hilsen Mac bruker

Husk at Windows 3.1 ikke hadde noen form for skrivebord som du kunne legge snarveier på, men minimerte programmer ble vist på "bakgrunnen" bak "Program Manager".

 

Dessverre så er eg litt for svak på kunnskap når det gjeld Mac, men eg ser no at etter litt undersøkelsar at MacOS hadde dette allereie i '84, som igjen var basert på ein idè frå Xerox PARC.

 

Artikkelen er oppdatert med korrigert informasjon.

Lenke til kommentar

Ja, Mac var vel først ute med "windows". Deretter kopierte vel Amiga prinsippet med vinduer på midten/slutten av 80-tallet. (når Amiga 500 ble lansert?). Jeg lurer på om ikke Atari også hadde vinduer en periode.

 

Til slutt kopierte vel Microsoft prinsippet med vinduer og tok seg til rette ved å kalle programmet sitt for Windows 1.0 - 3.11. (Windows 1.0 - 3.11 var et program og ikke et OS). Det første operativsystemet MS lanserte med vinduer var Windows 95.

 

PS. Også er det vel en bug at FAT16 skulle støtte opp til hele 4 GiB. Begrensningen var vel 2 GiB, helt til oppdateringen OSR2 kom i 1996 med FAT32-støtte.

 

Men det er morsomt med litt nostalgi. Det er ganske rart å tenke på at jeg kjørte Windows 95 effektivt på en 486 25MHz med 8MB ram en gang i tida. Også er det litt rart å tenke på begrensingen på 2 GiB harddisk, nå som 2GiB ram begynner å bli vanlig og et enkelt moderne spill kan ta mer plass på harddisken enn de største partisjonene man kunne ha på Windows 95 den gangen. Rart å tenke på :p

Lenke til kommentar
Det beste med nostalgien er vel at mye fra 95 forsatt ligger igjen i windows, bare lappet på
WinXP og Win2K er basert på NT kjerna som ble konstruert fra bunnen av i 1993(?) som et 32 bit system.

Brukergrensesnittet derimot er tatt fra win95. Pluss at en del MS-DOS kode er lagt til for bakoverkompabilitet.

 

Så det er en sannhet med noen moderasjoner.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Til slutt kopierte vel Microsoft prinsippet med vinduer og tok seg til rette ved å kalle programmet sitt for Windows 1.0 - 3.11. (Windows 1.0 - 3.11 var et program og ikke et OS). Det første operativsystemet MS lanserte med vinduer var Windows 95.

 

Windows 95 er ikke mer et OS enn Windows 1.0 - 3.11 er det. Begge bruker DOS i bunn på samme måte.

Lenke til kommentar

På den skolen jeg går på, er det fire pcer med win95.

 

Jeg husker godt at win95 var oppskrytt, og at jeg ble skuffet da jeg fikk prøve det.

 

Win2000 er en kombinasjon mellom win32(95->98->ME) og winNT. Den inneholder kode fra begge. WinXP er videreutvikling av win2000, men med nytt design (som jeg ikke liker).

 

BTW: Hvordan så winNT 1.0 ut?

Lenke til kommentar
Win2000 er en kombinasjon mellom win32(95->98->ME) og winNT. Den inneholder kode fra begge. WinXP er videreutvikling av win2000, men med nytt design (som jeg ikke liker)

Nei. Windows 2000 er en videreutvikling av Windows NT uten påvirkning fra Windows 95/98 og DOS. Den eneste påvirkningen Windows 2000 har fått fra Windows 95/98 finnes i brukergrensesnittet.

Lenke til kommentar

Win95 kom egetlig ganske sent, med tanke på at 386-prosessoren som var en 32-bits-prosessor kom ti år i forveien. Men det fantes også 32-bits-utvidelser for DOS, blant annet DOS4GW(som ble mye brukt i spill).

 

Det er dumt at DOSen i bakgrunnen til windows ikke er en fullt utrustet DOS. Jeg husker at det her i huset ble benyttet DOS 6.22 (7.0 følger med win95) i lange tider sammen med windows95.

 

Win2000 er en kombinasjon mellom win32(95->98->ME) og winNT. Den inneholder kode fra begge. WinXP er videreutvikling av win2000, men med nytt design (som jeg ikke liker)

Nei. Windows 2000 er en videreutvikling av Windows NT uten påvirkning fra Windows 95/98 og DOS. Den eneste påvirkningen Windows 2000 har fått fra Windows 95/98 finnes i brukergrensesnittet.

Beklager, men du tar nok feil. Windows-kjerna inneholder en del win32-kode. Hvis du vil vite hvilken filer som er i kildekoden (som har lekket ut for ei stund tilbake) så kan du laste ned dette dokumentet med liste over filene: http://www.sourcecode.no/artikler/2004/feb...je/filliste.zip

 

Windows NT begynte å telle på 3.0 (eller var det 3.1), siden det så ut som Windows 3.0.
Jeg undersøkte litt i wikipedia og fant ut at det stemmer at det var 3.1. Stemmer det at denne versjonen ikke var beregnet for pc i utgangspunktet?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...