Gå til innhold

Viewsonic senker responstiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tanke på at en CRT ikke har responstid, men at den berenges til å være ca 2 ms om den skulle ha noe, er dette rimelig imponerende.

 

Da spørs det om ikke det gjør noe med vertical og horisontal frequens også da.

 

DVI teknologien støtter allikevel ikke mer enn 60 fps (60 herrtz), så man må jo bruke analog overføringsenhet.

 

Men jeg tror at vi ser at neste generasjon os er mer tilpasset LCD skjermer. Dette vil vi også se i spill (eks doom3 som skulle ha 60 fps bare).

 

 

Fordelen med kun 60 fps er jo at vi ikke trenger oppgradere skjermkort hvert år. Man må jo også satse på motion blur i spill, skal man få den riktig deilige flyten.

 

 

Så spørsmålet er om dette i det hele tatt er vits. Begrensningene ligger i softwaren ikke i hardwaren.

 

Men nå er jo vi nerds og blir imponert over super teite saker. Dog misstenker jeg de å kunne markedsføre dette til idioter som har null forståelese om hva responstid er, og tror at lavere er bedre.

 

Dette var mine meninger

Lenke til kommentar

Tja, uansett om begrensningen er på 60fps sekundet så lenge vi kan opprettholde en konstant fps så vil vi nok være mer en fornøyd, tror at mye av hypen rundt mest mulig Fps er begrunnet små hakkinger i spill som ikke vises på fps måleren, la oss si at man i et 1/2 sekund oppnår 200frs og i det neste 1/2 sekundet oppnår kun 1frs da vil jo gjennomsnittet oppstå som 100fps selv om man i en brøkdel av responstiden kanskje følte at spillet lagget litt.

 

Dette er selvsagt kun en hypotese fra min side, så vi får ta det med en klype salt, men jeg har selv opplevd det slik i spill som for eksempel HL2 selv om ytelsemåleren viser at spillet aldri har falt ned fra 30fps (frames per sekund).

 

Men denne skjermen bør nok testes grundig av Hw.no i hele fargespekteret, stiller meg litt skeptisk til at den skal greie å oppnå 3ms om de ikke har kommet med langt bedre paneler enn det som finnes på markedet pr dags dato, men uansett spennende.

Lenke til kommentar
DVI teknologien støtter allikevel ikke mer enn 60 fps (60 herrtz), så man må jo bruke analog overføringsenhet.

 

...

 

Fordelen med kun 60 fps er jo at vi ikke trenger oppgradere skjermkort hvert år. Man må jo også satse på motion blur i spill, skal man få den riktig deilige flyten.

 

Så spørsmålet er om dette i det hele tatt er vits. Begrensningene ligger i softwaren ikke i hardwaren.

Da er DVI latterlig, det må vel bli en ny overføringsstandard til OLED-skjermer. Jeg så noe på Digi.no eller ITavisen eller noe. HDMI heter det ene nye formatet som kommer.

 

Motion blur krever vel en del av skjermkortet, omtrent like mye som å legge inn flere frames, så det er vel bare for å kompensere for få Hertz. Altså en viss begrensning i HW.

 

Malvado: 30 FPS er noe helt annet, da. Det kan fort oppfattes laggete uansett. Jeg leste en test på en dansk side en gang av forskjellige nivåer med synkronisert FPS/Hertz, og de konkluderte med at det er en merkbar forbedring fra 72 til 85 konstant FPS og en liten/ubetydelig forbedring videre til 120. Fra 120 til 150 så de vel ingen forskjell...

 

Når man setter Target FPS i et spill, særlig med VSync (tror jeg...), bør man sette den litt (1-2) høyere enn "oppfriskningsraten" på skjermen.

Lenke til kommentar

Det som er det store med HDMI er at den overfører lyd også, så slipper man unna med kun en kabel. Men det er mest aktuelt for stue bruk. (Fra DVD spiller til forsterker)

Overføringsprotokollen skal vist også være forbedret etter det jeg har hørt.

Det er forresten lenge siden HDMI ble lansert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...