Gå til innhold

Mer om Low Power Intel Architecture


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror Intel planlegger å innføre en Pentium M LV platform basert på (antagelig singel core) Yonah. Da er det nok snakk om at CPU+chipset skal bruke ca 5W. De har tidligere vist slides som viste at 65nm prosesorer skulle kunne bruke så lite som 2W-3W. Effektforbruket i seg selv er uansett ikke så veldig interessant uten noen ytelsesmål for å sette det hele i perspektiv.

 

Hva anngår neste generasjon kjerner fra intel så driver INQ å spekulerer her:

http://chipzilla.com/?article=25496

 

Spekulasjonene går noe i retning av å emulere x86 på Itanium prosessorer for å øke ytelse/watt. Ingen dum idè egentlig. Det er nok snakk om en litt mer skredersydd løsning enn bare å kjøre en emulator på en standard itanium CPU.

 

 

edit: simulere byttet ut med emulere.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
5W skal være maksimum effektforbruk.

 

Pentium M har lavere grense på 5,5W effektforbruk

Bare litt flisespikking: De to setningene der motsier hverandre. Jeg regner med den siste bør korrigeres til "øvre grense".

 

Spennede! Det ser ut til å føye seg fint inn i trenden å satse mer og mer på laveffekt-designer (innenfor en rekke markeder). Men jeg frykter at dette kan bli en gangske dyr løsning. Yonah blir vel ikke så billig, men må konkurrere mot Geode NX, C7-M, og Xscale, og en rekke mindre kjente proprietære brikker.

 

Anders Jensen: Har det ikke vært vanlig i lang tid å simulere en rekke forskjellige aspekter ved design av CPU'er? Alt fra Critical paths, til effektforbruk, arealutnyttelse, ytelse, ytelse/watt, lokale hotspots, klokkefordeling, designbugs osv.

Lenke til kommentar
5W skal være maksimum effektforbruk.

 

Pentium M har lavere grense på 5,5W effektforbruk

Bare litt flisespikking: De to setningene der motsier hverandre. Jeg regner med den siste bør korrigeres til "øvre grense".

For det første er det nok her snakk om nåværende og fremtidige systemer så det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom de to tallene. For det andre er det nok feil at PM har et minimums forbruk på 5,5W. Det er nok høyeste forbruk ved laveste hastighet. Noe som er et helt annet tall en minste forbruk fordi en også må ta hensyn til aktivitets faktoren.

 

Anders Jensen: Har det ikke vært vanlig i lang tid å simulere en rekke forskjellige aspekter ved design av CPU'er? Alt fra Critical paths, til effektforbruk, arealutnyttelse, ytelse, ytelse/watt, lokale hotspots, klokkefordeling, designbugs osv.
sorry EMULERE! Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Hva anngår neste generasjon kjerner fra intel så driver INQ å spekulerer her:

http://chipzilla.com/?article=25496

 

Spekulasjonene går noe i retning av å simulere x86 på Itanium prosessorer for å øke ytelse/watt. Ingen dum idè egentlig. Det er nok snakk om en litt mer skredersydd løsning enn bare å kjøre en emulator på en standard itanium CPU.

Absolutt interessante spekulasjoner dette, og når vi i denne sammenheng snakker om IA64, VLIW og emulering av x86 så burde også dette innsiktsfulle innlegget fortsatt være av stor interesse for leserne av denne tråden:

http://www.driverheaven.net/archive/index.php/t-1655.html

 

5W skal være maksimum effektforbruk.

 

Pentium M har lavere grense på 5,5W effektforbruk

Bare litt flisespikking: De to setningene der motsier hverandre. Jeg regner med den siste bør korrigeres til "øvre grense".

Nei, ettersom dagens Pentium-M har en "øvre grense" mhp. effektforbruket på 27W TDP. "Nedre grense" mhp. effektforbruket er såvidt jeg vet på 3W (Pentium-M ULV i "idle"-modus).

 

Det ser ut til å føye seg fint inn i trenden å satse mer og mer på laveffekt-designer (innenfor en rekke markeder). Men jeg frykter at dette kan bli en gangske dyr løsning. Yonah blir vel ikke så billig, men må konkurrere mot Geode NX, C7-M, og Xscale, og en rekke mindre kjente proprietære brikker.

Det snakkes bare om x86 her, og i såfall er det ikke snakk om løsninger som konkurrerer direkte med Intel Xscale (ARM-basert arkitektur), AMD Alchemy (MIPS-basert arkitektur) eller Freescale Coldfire (680x0-basert arkitektur) som brukes mest i håndholdte. Jeg regner derfor med at Intel gjør omtrent det samme som AMD har gjort med Geode LX/NX som er ekstrem laveffekt-versjoner av K7-kjernen, altså at Intel kommer med en ny prosessor-serie som er en ekstrem laveffekt-versjon av P6-kjernen eksempelvis. Bra at det kommer mer konkurranse i dette mini-ITX-markedet som VIA startet med sin C3-prosessor og fortsatte med C7, så jeg ser ikke bort i fra at Intel kommer med noe tilsvarende AMDs Personal Internet Communicator (PIC) også etterhvert.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Absolutt interessante spekulasjoner dette, og når vi i denne sammenheng snakker om IA64, VLIW og emulering av x86 så burde også dette innsiktsfulle innlegget fortsatt være av stor interesse for leserne av denne tråden:

http://www.driverheaven.net/archive/index.php/t-1655.html

Utdatert og overfladisk populær"vitenskap" som egentlig bare er en (forkledd) anti-IA64-rant er ikke hva jeg annser som hverken innsiktsfullt eller interessant, men det kommer vel litt an øyet som ser tenker jeg... :whistle:

 

Jeg mista i allefall interessen etter et par avsnitt. håper det ikke var noe langt nedi der av mild interesse.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Absolutt interessante spekulasjoner dette, og når vi i denne sammenheng snakker om IA64, VLIW og emulering av x86 så burde også dette innsiktsfulle innlegget fortsatt være av stor interesse for leserne av denne tråden:

http://www.driverheaven.net/archive/index.php/t-1655.html

Utdatert og overfladisk populær"vitenskap" som egentlig bare er en (forkledd) anti-IA64-rant er ikke hva jeg annser som hverken innsiktsfullt eller interessant, men det kommer vel litt an øyet som ser tenker jeg... :whistle:

 

Jeg mista i allefall interessen etter et par avsnitt. håper det ikke var noe langt nedi der av mild interesse.

Tja, jeg synes det var meget positivt for å være skrevet i 2002. Jeg foreslår at du leser avsnittene "Digital FX Flashbacks" og "Transmetting the Future" iallefall som bør være av interesse mhp. emulering (FX!32) og VLIW.

Lenke til kommentar

I følge INQ, igjen, så kan det virke som om det er på prosess siden at de største forbedringene kommer:

http://www.theinquirer.net/?article=25512

 

Kan ikke si jeg deler Charlies optimisme, men det hadde jo ikke skadet om jeg tok feil.

 

Høy grad av ytelsesøkning på transistorene er fordel for IA64 design. Det betyr nemlig økt gap mellom transistor ytelsen og signal forsinkelse over ledningsnettverket, som forøvrig ikke er en fordel for noe som helst, men et mindre problem for IA64 design.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...