Gå til innhold

Utvidelse til Cell-prosessoren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke hørt mye om Cell-prosessoren som ikke er skryt fra de involverte, men hvis halvparten er sant så må jo denne prosessoren være en knakanes bra sak. Det er uansett på tide at noen lager nye cpu-arkitekturer i stedet for å lage x86-kompatible som vi sitter på mer eller mindre alle sammen..

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke hørt mye om Cell-prosessoren som ikke er skryt fra de involverte, men hvis halvparten er sant så må jo denne prosessoren være en knakanes bra sak. Det er uansett på tide at noen lager nye cpu-arkitekturer i stedet for å lage x86-kompatible som vi sitter på mer eller mindre alle sammen..

Jeg vil tippe 95% er oppskrytt, cell er noe en bra CPU for sitt bruk, men jeg personlig tviler på at den blir noe å snakke om til generelt bruk, dermed ingen konkurrent til x86, men vi får jo se.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har ikke veldig mye tro på at Cell vil ha stor suksess i superdatamaskiner. Den baserer seg i stor grad på høy minne ytelse ved og integrere minnekontrolleren, som i og for seg er greit nok, men det er ikke en holdbar teknikk i lengden da gapet mellom CPU og minne ytelse nok vil fortsette å øke i fremtiden. I cell arkitekturen har en i likhet med Itanium gått for in-order arkitektur, men satser på å kompensere ved å bruke software styrt cache det vil si at kompleksiteten til kompilatorene øker med størrelsen på Cell systemet. Det blir jo mildt sagt en interessant utfordring i superdatamaskiner.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Skillet mellom hjemmeelektronikk og PC er i ferd med å viskes ut. En kan i grunnen argumentere for at det var et kunstig skille i utgangspunktet. Jeg vil så absolutt si at Cell kan bli en utfordrer til x86. Det er egentlig ikke hardwaren som er avgjørende her men software støtten. Den vil nødvendigvis være dårlig fra starten av for Cell, men de fleste som lager nye programmer i dag sørger for å skrive veldig ren høynivåkode som kan portes til nesten hva som helst det være seg IA32, x86-64, PPC, osv. edit: gjemte faktisk å liste opp yndlings ISA'et mitt :p

 

Når alt det er sagt så vil jeg påstå at Cell ikke nødvendigvis er en forbedring over x86. Cell er ikke mer mystisk enn en multicore med to typer kjerner per chip. Du har en rimelig stanard PPC kjerne og et lass med SIMD kjerner. Sistnevnte ligner litt på SSEn /MMX delen i f.eks en P4. PPC er jo også til forveksling likt x86; begge benytter condition code til branch håndtering. Noe som vel er den dårligste måten å gjøre det på av de alternativene en har tilgjengelig i dag. PPC har imidlertid dobbelt så mange GPRs og har ikke minnereferanser i ALU instruksjonene, noe som reduserer kompleksiteten for instruksjonsdekodingen og øker parallelliteten kompilatoren kan finne.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Skillet mellom hjemmeelektronikk og PC er i ferd med å viskes ut. En kan i grunnen argumentere for at det var et kunstig skille i utgangspunktet. Jeg vil så absolutt si at Cell kan bli en utfordrer til x86. Det er egentlig ikke hardwaren som er avgjørende her men software støtten. Den vil nødvendigvis være dårlig fra starten av for Cell, men de fleste som lager nye programmer i dag sørger for å skrive veldig ren høynivåkode som kan portes til nesten hva som helst det være seg IA32, x86-64, PPC, osv. edit: gjemte faktisk å liste opp yndlings ISA'et mitt :p

tja, skulle tro at linux allerede er på plass på cell. noe som gjør at en har tilgang på en god del programvare og kode.

 

problemet er nok helst hvordan linux skal benytte seg av disse ekstrakjernene som er på cell-en. ibm sin løsning var vel å gjøre dem tilgjengelig under /dev slik at programvare kunne skrives som jobbet spesifikk opp mot dem. desverre betyr det at ett program kan låse ned alle sammen. mens om nå bruken ble håndtert av kjernen og en bare forholdt seg til en generell device så kunne ett ukjent antall programmer benytte seg av dem samtidig. etter hvert som kjernene ble ferdig med sine oppgaver kunne de bli refordelt til andre programmer.

Lenke til kommentar
super datamaskiner som kan bare ta og håndtere 256mb ram? WTF har dere røykt i det siste? I want some of that stuff.

Vel ca 1/4 bit RAM er ikke mye nei :p

 

Tanken er vel å koble sammen flere elementer. Det blir likevell nokså dyrt å støtte RAM kapasiteter på superdatamaskin nivå. Jeg antar de vil skru ned litt på overføringsfrekvensene slik at kapasiteten kan økes, kanskje de kommer med versjoner som støtter FB-DIMM også. Det vil imidlertid ha nokså store konsekvenser for ytelsen til systemet. Jeg tror Cell, slik den er i dag, er nokså følsom for minne forsinkelser.

Lenke til kommentar
SCC-modulen er altså en hjelpemodul til Cell som koummuniserer over en Flex I/O-link (designet av Rambus) og støtter opptil 5 GB bi-direksjonal dataoverføring.

Så den stopper å overføre når den har overført 5GB ? :hmm::p

Akkurat som gode gamle Telenor Online ADSL... Men da kunne man kjøpe en "reservetank" på 1GB :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...