Gå til innhold

N90 skuffer testerene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann. For å få det klargjort, er bildene fra testen til GSMArena, som er utført 8. august. Det skal med andre ord være et offisielt eksemplar.

 

Vi får selv telefonen inn til test i neste uke, så da vil vi få se hvorvidt vi kan reprodusere resultatene.

Lenke til kommentar

En egen artikkel om et skuffende kamera faktisk.. Da har jeg sett det og.

 

Men ja, uten tvil klart skuffende fra Nokia det her. Synd at de ikke klarer å levere et bedre kamera i en slik telefon. Får håpe at samarbeidet med Carl Zeiss, som varer i minst 5 år, viser seg fra en mer positiv side senere.

Lenke til kommentar
[...]

Vi får selv telefonen inn til test i neste uke, så da vil vi få se hvorvidt vi kan reprodusere resultatene.

Stilig :)

 

Dere får ta og teste videoredigeringsprogrammet

 

Sikler etter å få vite om det er annerledes enn det som er på 7610 og 6670 :p

 

Håper de har lagt til andre effekter enn "klipp og lim", "ut- og inntoning", "svart-hvitt" og "saktefilm"

 

Håper f.eks. det er mulig og legge til mp3-lyd, fort-film og forlenging av lyden, slik at lyden ikke forsvinner når man bruker saktefilm :)

 

Da får man bedre Matrix-følelse av filmene ;)

 

Om det er det driter jeg i stillbildekameraet, jeg skal nesten bare bruke den til filming uansett :p

Lenke til kommentar

Det jeg undrer mig over er at så mange lægger så meget vægt på at optikken er fra Carl Zeiss - for det er den ikke! Den bliver produceret på licens fra Carl Zeiss, dvs. med produktionsmetoder, godkendelse, etc. fra Carl Zeiss (men ikke med de samme materialer). Og hvis det virkelig var ægte Carl Zeiss-produceret optik kunne telefonen ikke købes for penge nogen som helst mobilbruger ville give!

 

Sonys digitale kameraer der også skilter med optik fra CZ er også kun produceret på licens, ligesom Panasonics samarbejde med Leica er af samme art.

Lenke til kommentar
Det jeg undrer mig over er at så mange lægger så meget vægt på at optikken er fra Carl Zeiss - for det er den ikke! Den bliver produceret på licens fra Carl Zeiss (...)

Oi, dette var nyttig informasjon. Da er jo Nokia flinke, som får forbrukere til å tro at produktet deres er bedre enn det virkelig er... Ikke første gangen _det_ skjer :-) Jeg er og blir overbevist om at kamera på mobiltelefoner er et leketøy og at det ikke kan brukes til seriøs fotografering. Så gjenstår det å se om noen av mobilprodusentene noen gang klarer å gjøre forbrukerdigitalkameraet unødvendig.

Lenke til kommentar
er bildene fra testen til GSMArena, som er utført 8. august. Det skal med andre ord være et offisielt eksemplar.

Ikke nødvendigvis.

 

M75-testen deres ble gjort med prototype som hadde S65-kamera med lavere oppløsning og dårligere kvalitet.

De tester ofte mobiler med final software og proto hardware...

Lenke til kommentar
Jeg er og blir overbevist om at kamera på mobiltelefoner er et leketøy og at det ikke kan brukes til seriøs fotografering.

definer seriøs fotografering...

 

tenker du på speilrefleks i halvpro/hobby området så jepp, ikke prøv med mobilen en gang.

 

men om du tenker på slikt som feriebilder av varierende art, festbilder, kansje enkle bryllup og lignende bilder så er jeg ikke så sikker.

 

dette er ett område hvor kompaktkameraene lenge har herjet, og den digitale utgaven var god nok for den slags bruk når den var i det oppløsningsområdet som mobilkameraene er nå. og nå begynner de også å få autofokus, noe som kan hjelpe på skarpheten i bildene, og også linsebeskyttelse.

 

spørsmålet blir rett og slett hva en legger i uttrykket seriøs fotografering.

Lenke til kommentar

reintz har litt rett da.

99% av dem som kjøper mobiler med MP-kamera kunne klart seg med et CIF/VGA-kamera da de kun bruker bildene på mobilen og aldri overfører til f.eks PC.

 

Mange forbrukere tror faktisk at 'MegaPixler' betyr bedre bildekvalitet...

 

Leste en undersøkelse om akkurat dette, men husker ikke hvor :|

Lenke til kommentar
reintz har litt rett da.

99% av dem som kjøper mobiler med MP-kamera kunne klart seg med et CIF/VGA-kamera da de kun bruker bildene på mobilen og aldri overfører til f.eks PC.

 

Mange forbrukere tror faktisk at 'MegaPixler' betyr bedre bildekvalitet...

 

Leste en undersøkelse om akkurat dette, men husker ikke hvor :|

heh, selvsagt er det ikke mye vits i megapiksel om alt du skal gjøre med det er å sende det til kompisen eller kjæresten. men de fleste telefoner med megapixel har jo også enten datakabel, minnekort eller bluetooth slik at det burde være relativt lett å få dem over på pc.

 

og ja, megapixel alene er ikke sikker måling av kvalitet, like lite som at hz alene på en cpu vil fortelle deg hvor bra den er. men folk elsker enkle tall å sammenligne for da trenger dem ikke å sette seg inn i så mye.

 

og under 3-4 megapixel har fortsatt oppløsning så mye å si at selv om opptikken er god trenger ikke resultatet bli bra, om jeg har forstått det bra. men så er det også slik at med dårlig opptikk så får du bare bedre oppløsning på uklarhetene med høy megapixel :p

 

for å si det slik, eneste måten å si sikkert om produktet holder til det du skal bruke det til er å ta det med for å prøve det.

Lenke til kommentar
reintz har litt rett da.

99% av dem som kjøper mobiler med MP-kamera kunne klart seg med et CIF/VGA-kamera da de kun bruker bildene på mobilen og aldri overfører til f.eks PC.

 

Mange forbrukere tror faktisk at 'MegaPixler' betyr bedre bildekvalitet...

 

Leste en undersøkelse om akkurat dette, men husker ikke hvor :|

Gee, glad jeg er av den ene prosenten som bruker mobilbilder til hjemmeside, blogg og lignende saker :!:

 

Skulle gjerne hatt klare bilder av edderkopper og sånn, så autofokusen på N90 er å foretrekke :)

 

DEssuten har den jo filming i mp4, noe som gjør at de fleste kan spille den av på pc-en, i stedet for det idiotiske 3gp-formatet som måtte i en dårlig konvertør før alle vennene mine får se filmene.. :p

 

Pluss videoredigering og alt det der, så om nokia ikke disher opp en lignende mobil så går jeg for denne uansett ;)

Lenke til kommentar
Skulle gjerne hatt klare bilder av edderkopper og sånn, så autofokusen på N90 er å foretrekke :)

 

DEssuten har den jo filming i mp4, noe som gjør at de fleste kan spille den av på pc-en, i stedet for det idiotiske 3gp-formatet som måtte i en dårlig konvertør før alle vennene mine får se filmene.. :p

1. Ville nå si at autofokusen på K750/W800 er å foretrekke.

 

2. 3gp spiller rett av i Quicktime (og den mye bedre Quicktime Alternative). Men N90's videokvalitet er jo overlegen det meste annet jeg har sett på mobil, og bør være argumentet for den som filmer mye, ikke 3gp vs. mp4.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...