Gå til innhold

Komplett Notebook S260


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lekker PC. En del små irritasjonsmomenter (manglende porter, reflektiv skjerm etc), men langt på vei en OK PC. Vektklassen rundt 2kg med lang batterilevetid, med optisk drev tror jeg må bli min neste nye bærbare. Men jeg tror jeg vil søke litt mer enn til denne for å se om jeg får noe med færre små irritasjonsmomenter.

Lenke til kommentar

Enig. Likte det enkle utseendet, og spesielt det at toppen var helt tom. Da kan man jo sette på et klistremerke av eget valg. Ekte fanb0i-ready med andre ord :p

 

Når det gjelder støy, vil det være mulig å effektivt [viske]underklokke[/viske] for å få lavere varmeutvikling, uten å gi opp så mye kraft? (EDIT: Vil de svakere CPU-alternativene muligens skape mindre varme?)

 

Og har noen erfaring med GNU/Linux på denne?

Endret av handuet
Lenke til kommentar
Enig. Likte det enkle utseendet, og spesielt det at toppen var helt tom. Da kan man jo sette på et klistremerke av eget valg. Ekte fanb0i-ready med andre ord :p

Jeg tror lokket kan ha et merke fra leverandør, men komplett antagelig har valgt å få overflaten helt glatt. Dette er ikke sikkert, men S270 har MSI-logo på lokket, ihvertfall den modellen jeg har.

 

Når det gjelder støy, vil det være mulig å effektivt [viske]underklokke[/viske] for å få lavere varmeutvikling, uten å gi opp så mye kraft? (EDIT: Vil de svakere CPU-alternativene muligens skape mindre varme?)

Jeg mistenker at noe så enkelt som å fjerne goop mellom kjøler og prosessor og erstatte denne med noe skikkelig vil få ned lydnivået uten noe behov for å kjøre ned spenningen.

 

Og har noen erfaring med GNU/Linux på denne?

Jeg skal boote maskinen med Ubuntu LiveCD ikveld, så kan jeg si mer :)

Lenke til kommentar
Hvor ble det av testen av S270, skulle dere ikke også teste toppmodellen opp mot S260?

Testen kommer, men S260 kom først :) Det blir enda mer grunnarbeid da jeg ønsker å teste ut ytelse i både WinXP 32-bit og WinXP 64-bit.

Endret av hce
Lenke til kommentar
[...] Av forhåndsinstallerte programmer finner vi Nero Express 6.0 og Cyberlink DVD Solution 3.0. [...]

Så dette var altså forhåndsinstallert selv om maskinen leveres med valgfritt OS?

hehe, liten feil i uttrykningsmåten der, men disse programmene følger med maskinen uansett. Har rettet teksten i artikkelen.

Lenke til kommentar
Jeg mistenker at noe så enkelt som å fjerne goop mellom kjøler og prosessor og erstatte denne med noe skikkelig vil få ned lydnivået uten noe behov for å kjøre ned spenningen.

Er dette noe du vil prøve ut og gi tilbakemelding på? Har veldig lyst på denne maskinen, men støyen er vel i grunn den største haken for min del, da den skal brukes til studier...

Når det gjelder støy, vil det være mulig å effektivt [viske]underklokke[/viske] for å få lavere varmeutvikling, uten å gi opp så mye kraft? (EDIT: Vil de svakere CPU-alternativene muligens skape mindre varme?)

Mener å ha lest at de andre vanlig Pentium-M prosessorene ikke lager noe mindre varme (correct me if I'm wrong...). Tror man må over på spesialutgavene med lavere spenning for at det skal være noen forskjell.

Lenke til kommentar
Hvor ble det av testen av S270, skulle dere ikke også teste toppmodellen opp mot S260?

Testen kommer, men S260 kom først :) Det blir enda mer grunnarbeid da jeg ønsker å teste ut ytelse i både WinXP 32-bit og WinXP 64-bit.

Ok, jeg ser frem til den såfremt den er utstyrt med DDR400-minne og Turion 64 MT-37 (2.0GHz, 25W TDP) prosessor. Har du fått tak i 64-bits drivere for ATI Radeon Xpress 200M da?

 

Hvor ble det av testen av S270, skulle dere ikke også teste toppmodellen opp mot S260?

De har allerede testet toppmodellen (S260).

Nei, S270 er toppmodellen fra MSI i denne serien ettersom den har vesentlig bedre spesifikasjoner enn S260 og ikke minst et høyere modellnummer ;)

Lenke til kommentar
Og har noen erfaring med GNU/Linux på denne?

Jeg skal boote maskinen med Ubuntu LiveCD ikveld, så kan jeg si mer :)

Da er maskinen oppe i Ubuntu 5.04 LiveCD. Måtte starte den med "live noapic nolapic acpi=off", men den finner mesteparten av maskinvare.

 

Ut ifra lspci ser det ut som den fant alt: USB, brikkesett, strømsparing, skjermkort, lydkort, Firewire, PCMCIA, WLAN o.l.

Lenke til kommentar

 

Nei, S270 er toppmodellen fra MSI i denne serien ettersom den har vesentlig bedre spesifikasjoner enn S260

Jeg påstår herved at påstanden ovenfor er feilaktig. Maskinene er identiske bortsett fra at S260 benytter Pentium M + Intel integrert, mens S270 benytter Turion + Ati integrert. Videre påstår jeg at det er generell aksept for at P-M er bedre enn Turion, derfor min første post. Så får vi se hva testene sier... :yes:

Endret av jon67
Lenke til kommentar
Kanskje litt begynner spørsmål, men hva er Goop? Kjølepasta?

Ja, det er et amerikansk slengord for kjølepasta. I Norge kaller vi det bare for kjølepasta :)

 

Får min 260 i morra, prøver gjerne ut noe slikt om det har noe virkning...

Noen som kan forklare litt nærmere, fremgangsmåte etc?

Fremgangsmåte:

1. Måle temperatur og støynivå før.

2. Fjerne CPU-kjøleren, rense av den gamle kjølepastaen, f.eks med rødsprit, tørke, påføre et jevnt og syltynnt lag med ny kjølepasta på CPU-kjernen, montere kjøleren plant og stramt på.

3. Måle temperatur og støynivå etterpå.

4. Rapportere om resultatet til oss :)

Lenke til kommentar
Kanskje litt begynner spørsmål, men hva er Goop? Kjølepasta?

Ja, det er et amerikansk slengord for kjølepasta. I Norge kaller vi det bare for kjølepasta :)

Og noen ganger kaller vi det for goop. Hvis vi gidder ;)

 

Uansett, denne maskinen så jo passe rå ut. Bare synd jeg har verken penger eller behov.

Lenke til kommentar

 

Nei, S270 er toppmodellen fra MSI i denne serien ettersom den har vesentlig bedre spesifikasjoner enn S260

Jeg påstår herved at påstanden ovenfor er feilaktig. Maskinene er identiske bortsett fra at S260 benytter Pentium M + Intel integrert, mens S270 benytter Turion + Ati integrert.

S270 leveres med både integrert Bluetooth, bedre grafikk (ATI Mobility Radeon X300) og skjerm (Glare-type). Dessuten leveres den med Turion 64-prosessor som har 64-bits støtte, SSE3 og minnekontroller med DDR400-støtte. Alt i alt så har derfor S270 klart bedre spesifikasjoner enn S260.

 

Videre påstår jeg at det er generell aksept for at P-M er bedre enn Turion, derfor min første post. Så får vi se hva testene sier...  :yes:

Generell aksept er at de til normalt bruk yter ganske likt på 32-bits programmer, men ifølge tester så er likevel S270 merkbart bedre enn S260. Som f.eks. denne testen fra nederlandske Hardware.info viser:

http://www.hardware.info/reviews.php?id=587&page=3

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

 

Nei, S270 er toppmodellen fra MSI i denne serien ettersom den har vesentlig bedre spesifikasjoner enn S260

Jeg påstår herved at påstanden ovenfor er feilaktig. Maskinene er identiske bortsett fra at S260 benytter Pentium M + Intel integrert, mens S270 benytter Turion + Ati integrert.

S270 leveres med både integrert Bluetooth, bedre grafikk (ATI Mobility Radeon X300) og skjerm (Glare-type). Dessuten leveres den med Turion 64-prosessor som har 64-bits støtte, SSE3 og minnekontroller med DDR400-støtte. Alt i alt så har derfor S270 klart bedre spesifikasjoner enn S260.

 

Videre påstår jeg at det er generell aksept for at P-M er bedre enn Turion, derfor min første post. Så får vi se hva testene sier...  :yes:

Generell aksept er at de til normalt bruk yter ganske likt på 32-bits programmer, men ifølge tester så er likevel S270 merkbart bedre enn S260. Som f.eks. denne testen fra nederlandske Hardware.info viser:

http://www.hardware.info/reviews.php?id=587&page=3

S270 har integrert grafikk, punktum. Selv om denne er basert på ATI X300, så har den fremdeles delt minne. Uansett så er 3D-ytelsen så svak at dette spiller mindre rolle for brukerne av maskinen, de vil neppe bruke hverken S270 eller S260 til spill. Bortsett fra grafikktesten scorer S260 høyere enn S270 i de fleste benchmarks i testen du linket til, og det til tross for at S260 hadde 256 MB RAM mens S270 hadde 512 MB.

 

Men integrert bluetooth er helt klart en fordel. Det ser også ut til at S270 har DVD-brenner, mens S260 har CD-brenner.

Lenke til kommentar
Men integrert bluetooth er helt klart en fordel. Det ser også ut til at S270 har DVD-brenner, mens S260 har CD-brenner.

Det kan du nok velge selv. S260 jeg har på testbenken har en tolags DVDgrill, mens S270 har en typisk CD-RW/DVD-ROM.

 

Edit: smør på flesk

Endret av hce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...