Gå til innhold

The Big Water Bugs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der kom den ut ja. Visste at denne burde komme ut snart ;) Når jeg var oppe hos deg så diskuterte vi grunner til at elektronikken sluttet å funger ,men noen konklusjon kom vi ikke fram til? Har du et scop og et multimeter liggende? Du hadde endel saker på "gutterommet". Kunne vært morsomt med noen målinger av det kretskortet. Selv har jeg kun 230V pumper ;)

 

Jeg kan si at min pumpe fungere fint ,men jeg har flyttet plexien slik at vannet skal få minst mulig vei å gå. Altså mindre mottrykk. Om dette har noe å si.. kanskje ,men her snakker vi kun om varmgang i selve stratoren. (spolene). Kan sikkert se litt på dette problemet etterhvert ,men nå må jeg til byen for å kjøpe ny loddebolt (siden jeg var så dum å låne den ut)

Lenke til kommentar

Takk! :)

 

Hensikten med (den kanskje litt uhøytydelige) artikkelen var jo først å fremst et forsøk på å avdekke hvorfor disse pumpene feiler.

Det er jo en del personer som har vært redd for at årsaken har vært tørrkjøring eller luft i vannet under oppstart.

Jeg vil igjen bestemt mene at detter er en forsvinnende liten årsak til driftsstans, om overhodet noen i det hele tatt, etter å ha sett hvordan selve pumpa er konstruert.

Faktum er at den i prinsippet er identisk med de aller fleste pumper av denne type, også innbefattet 220v utgavene.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har kjørt igang systemer med luft i vannet, (noe som er tilnærmet umulig å unngå), men har til dags dato aldri opplevet problemer av den grunn.

Dermed vil jeg påstå at samme forhold vil gjelde for BW-pumpa også, men det kunne jeg ikke si noe om før pumpa ble dissekert.

 

Det man da står igjen med, er statorviklinger og elektronikk. Førstnevnte er generelt sett en relativt sjelden feilkilde, men kan selvsagt ikke utelukkes.

Derfor ble min høyst personlige konklusjon at den hyppigste årsaken nok ligger i elektronikken.

Dette er tross alt et "billigsett", noe som høyst sannsynlig også avspeiles i en middelmådig elektronikk.

Man kunne som CFD foreslår, sikkert ha gravd litt dypere i materien vha multimeter og oscilloskop, men det vil nok være en atskillig mer krevende og omfattende jobb.

Og det er vel BW-settet neppe verdt?

Lenke til kommentar

God artikkel, ikke godt språk, Skrue... Tatt fra ofte besvarte spørsmål hos AMO:

Når skal jeg bruke genitivsapostrof?

 

Apostrof (') danner eieform bare ved ord som ender på -s, -x og -z: Hans' bil, Franz' moped og Yzqwyx' romskip. Man skal ikke skrive Per's hode, AMO's nettsider eller huset's tak, men Pers hode, AMOs nettsider og husets tak.

 

Se også Språkrådets internettsider for detaljert informasjon

 

http://folk.uio.no/tfredvik/amo

 

Der var norsktimen over ;)

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar
Der var norsktimen over ;)

Og da sier vi takk til deg! :p

 

Neida, fleip tilside.

Det norske språk har nok forandret seg mye siden den gang jeg lærte norsk rettskriving, og det er vel sånn ca 50 år siden jeg for første gang skrev mine første famlende a-er og b-er.

At jeg ikke til enhver tid holder meg ajour med dagens regler og skrivemåter får du ha meg unnskyldt for, det er jo grenser for hva man skal henge med på!

 

Sjøl er jeg faktisk svært opptatt av å skrive riktig, men der ble jeg altså tatt med buksa nede!

Vel, "nobody´s perfect".

Klinte til med nok en liten apostrof der som du ser, men det er vel andre regler som gjelder for det engelske språk? Jeg tar sjansen på det.

 

Eller må jeg jo si at språkrådet har forferdet meg mer enn én gang! Greit nok at man i det lengste bør avholde seg fra å bruke importerte ord og uttrykk, men når de eksempelvis vil ha meg til å skrive beiken i stedet for bacon, da rister det innerst i sjela på en gammal skrott!

 

Hyggelig at du likte artikkelen da! :yes:

Lenke til kommentar

Leste nettopp artikkelen...

 

oppstillinga er i alle fall i stand til å generere passende pulser med skiftende polaritet, som i sin tur sendes inn i statorens viklinger. Dermed skapes et skiftende magnetfelt, som i sin tur får den magnetiserte rotoren til å gå rundt.

 

Håper ikke det er meningen at de fleste skal forstå 100% av det som blir sagt her. :blush:

Lenke til kommentar
Håper ikke det er meningen at de fleste skal forstå 100% av det som blir sagt her. :blush:

Neida.

Det er ikke meningen med en dypere innføring i hvordan pumpa fungerer, ville bare i korthet fortelle litt om det elektriske prinsippet bak elektronikken.

 

Men jeg kan jo utdype dette litt mer, siden vi er inne på temaet.

Dette er jo en børsteløs motor uten rotorviklinger, altså ingen likestrømsmotor.

Rotoren er derfor permanent magnetisert, slik at den da kan påvirkes fra magnetfeltet i statorviklingene når det settes spenning på disse.

For å få rotoren til å gå rundt, må det derfor genereres et skiftende magnetfelt i statorviklingene, noe som elektronikken i pumpa tar seg av.

Man lager altså en "kunstig" vekselstrøm vha elektronikken, ettersom motoren er bygget opp etter samme prinsipper som en 220v vekselstrømsmotor.

 

Mao: Hadde man kunnet sette 12v vekselstrøm fra en trafo direkte på viklingene, hadde motoren ruslet rundt uten elektronikk!

Problemet er bare at 12v vekselstrøm ikke er tilgjengelig i våre kabinetter, og derfor må man ty til en (dårlig) elektronisk løsning på dette.

 

Håper du ble litt klokere nå? ;)

Lenke til kommentar

He he, der var obduksjonsrapporten på plass ja. Litt synd du ikke fikk ohm'et viklingene, da kunne dødsårsaken vært fastslått enda sikrere. Men etter å ha sett hvordan det var bygget opp har jeg full forståelse for at det ikke ble gjort.

 

Fin artikkel var det også, og er i det hele tatt ening at det har vært bra med gode artikler her i senere tid. At det så kanskje blir for teknisk for noen får så være, jeg syns det bør være slik, fortsett for all del med det. Hvis man ikke forstår innholdet får man nøye seg med og forstå konklusjonen, akkurat som jeg må det på områder jeg ikke forstår noe av.

 

Når det gjelder hva som kan gå i stykker er mitt intrykk at det egentlig er bedre med 220V pumper, så slipper man hele pulsgenratoren. Hadde vært litt interessant og vist hva som faktisk var galt, som CFD er inne på, men også det har jeg en viss forståelse for at ikke har blitt gjort. Det skulle ikke forundre meg om de brukte komponetene er av lite kjente merker, og dermed ikke nødvendigvis så lett og vite akkurat hva de skulle ha gjort, eller er ekvivalenter til. Og å få noe sjema på dette er vel bare og glemme vil jeg tro.

 

He he, vil du karakterisere denne pumpen som "service vennlig" Skrue??? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...